Jump to content

Sage 6mm aluminum


Nordboer

Recommended Posts

for å ungå en masse med graps, bruke ett skikkeligt hardmetals blad, på det lille som du skal skjære så trenger du sikkert ikke smøre i det hele tatt. men hvis du abselutt vil smøre så går du på en tools butikk eller tilsvarende og spør etter smøre ost som du smører sag bladet med. ikke begynn med sprit eller olje blir bare masse graps. jobber med alu. hver dag så dette er en av de svært få tingene jeg kan :wink:

Gir max og auke itte kvart

Link to post
Share on other sites

ikke begynn med sprit eller olje blir bare masse graps. jobber med alu. hver dag så dette er en av de svært få tingene jeg kan :wink:

 

Olje fungerer men rødsprit er best. En av delene er nødvendig ved saging med stor hastighet på bladet. kjører du tørt så får du garantert klebing av aluminium og sannsynligvis skade på bladet.

Og med bruk av rødsprit så blir det overhode ikke noe "graps", den fordamper etter få minutter.

Det holder med billig rødsprit, men bruker du XO så kan også sagfører smøres :drink:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, dette ble jo en omfattende diskusjon. Forstår at det er mange måter å gå fram på. Jeg valgte den "rimeligste", siden jeg ikke hadde herdmetallklinge til sirkelsaga. Brukte stikksag med metallblad og rødsprit. Det fungerte fint bortsett fra at sag hadde en tendens til å jobbe seg ut fra anlegget som jeg hadde festet oppå luka. Vet ikke om det har med saga mi å gjøre, men til slutt ble det bra. Brukte Fein-siperen for å pusse over og jevne kantene. Så da sparte jeg masse arbeid og surr. Takk for alle gode råd!! :clap:

 

PS - noe støv ble det, men på grunn av rødspriten samlet det meste seg som små "baller" etter hvert som jeg arbeidet meg fram. De var lette å tørke opp med litt papir.

Redigert av Nordboer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stikksag på lav hastighet

Høres fornuftig ut, men har vanlige stikksager for hobbybruk variabel hastighet? Nå er min AEG stikksag sikkert 30-40 år gammel (men funker) og jeg er i markedet for ny sag med pendelbevegelse og som går på batteri, men variabel hastighet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... men har vanlige stikksager for hobbybruk variabel hastighet? jeg er i markedet for ny sag med pendelbevegelse og som går på batteri, men variabel hastighet?

 

Lars H.

 

Justerbar hastighet er det nok på de fleste i dag, også billigversjoner.

Batteridrevet stikksag. Da hadde jeg tatt en kikk på Makita sine produkter. Er nok ikke de billigste, men er etter min mening det beste valget på batteriverktøy :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...