Jump to content

Fjerning av rust på jernkjøl


Silkebrisen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Mixer med en jernkjøl som er utsatt for tæring. Det er kommet så langt at det har dannet seg flere krater inn i jernet. Det er sikkert mange meninger om hva som må til for å få kjølen rustfri igjen, men jeg har bestemt meg for å få kjølen sandblåst eller spylt med kraftig industri-høytrykkspyler. Aller beste hadde vært å fått båten behandlet på land i egen havn. Jeg vet at det er noen som reiser rundt i flere havner og har med seg utstyr på tilhenger for å fjerne gammelt bunnstoff. Noen som vet hvem disse er? Jeg vet at det var noen i havna mi for 1-2 år siden og gjorde en tilsvarende jobb, mener disse snakket dialekt som stammer fra Arendaldistriktet. Noen som kan sette meg i kontakt med disse? Evt. andre som gjør samme jobb?

 

Tom

Link to post
Share on other sites

Jeg tok kjølen på en tilsvarende størrelse båt for noen år siden, også en Maxi, og brukte enkelt og greit en vinkelsliper påsatt kraftige pusseskiver. En møkkajobb, men gjort på en dag og så er det umiddelbart (!) på med første strøk med primer, deretter flere strøk og til slutt bunnstoff. Har holdt bra etterpå, og jobben var ikke værre enn at de pengene spart var motivasjon nok. Med andre ord hadde jeg gjort det igjen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende rust på en 97 Bavaria. Jeg undersøkte en del på hvilke muligheter som var. Endte med et firma som kom med en industri høytrykkspyler som blåste jernet rent. De la deretter på noen liter/kilo med et stoff med 98% sink (samme de bruker på offshoreoppdrag). Deretter primet jeg 3 lag før jeg stoffet.

 

Etter 1,5 år var den fortsatt rustfri. Litt vanskelig å si hva jeg betalte da det var en samleregning for dette og utskiftning av noen deler på bremsene bak på bilen. Totalregingen var 10000 pluss mva.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har hvert år brukt vinkelsliper for å få vekk den værste rusten, problemet er at tæringen er gått så langt i prosessen at flaten er så ujevn at jeg kommer ikke til over alt med vinkelsliper. Og ja, det er en skikkelig møkkajobb!! ;)

Det som KOF_NOR sier hørtes meget interessant ut! Har du navnet på dette firmaet? Det stoffet med sink de la på, er det som en erstatning for det jernet som er rustet bort?

Link to post
Share on other sites

Firmaet var bil og båtteknikk i Moss. Nevnte det ikke da det er et stykke unna der du holder til, men regner med at noen kan gjøre det samme i ditt område. Sinken var ment som rustbeskyttelse. Skal forsøke å finne ut hva slags type det var. Får du tak i dette kan du jo legge det på selv hvis du finner noen med kraftig høytrykkspyler. Høytykkspyleren de brukte ble drevet av et aggregat på lastebil. Han sa forøvrig at han hadde fjernet bunnstoff fra flere skrog på denne måten, men med lavere trykk.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser nå at det er litt avstand...;) Men det blir nok høytrykkspyling som er mest aktuelt, utfordringen blir å finne noen som kan gjør jobben i mitt distrikt. Er ikke så imponert av servicen i båtbransjen på denne kanten av landet. Jeg har bl.a. sendt anbud til 4 forskjellige båtverksteder i Stavanger og har kun fått svar av ett av de(!)... Prisen på denne type jobb ble da estimert til ca. 25 000,- men med sparkling inkludert. Denne jobben skulle også blitt utført med kraftig høytrykksspyler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hvert år brukt vinkelsliper for å få vekk den værste rusten, problemet er at tæringen er gått så langt i prosessen at flaten er så ujevn at jeg kommer ikke til over alt med vinkelsliper.

Rent bortsett fra at det støver like jæ..ig, de fleste maskinfirma og kjente "gutte"butikker selger rondeller av kraftig stålbust som kan skrues på vinkelslipere. Svært effektive på ujevne flater, lettere å bruke samt bråker mindre.

F.eks. BT 19-204 - finnes i forskjellige utgaver.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Er enig i det siste at sandblåsing, evt. krafig høytrykkspyler må være det mest effektive. Hver vårpuss går jeg og gruer meg til å ta fram vinkelsliperen, for så å bruke mye arbeid på noe som bare blir halvveis..... Jeg har prøvd omtrent alt som fins av ulike børster & slipeskiver, problemet etr at kjølen er så ujevn og full av krater at jeg bestemte meg for i vår at dette var siste vårpuss der jeg gjør den drittjobben. Jeg vil heller invistere litt for å få noen til å ta rusten en gang for alle, nå må jeg bare finne noen vest for Lindesnes og sør for Bergen som kan gjøre jobben! ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...