larsen2000 Startet 2.September.2011 Link til dette innlegget Startet 2.September.2011 Har hatt 3 fisketurer i Oslofjorden utenfor Holmen og Vollen uten så mye som et napp. Er det lite fisk i Oslofjorden sammenliknet med Sørlandet? Der fikk jeg fisk (mye) på hver eneste tur i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Fisker en del i sandebukta (sande i vestfold), der er det bra med fisk både på dørja og på silde fiske:) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Har en nabo som er sjark-fisker i Oslofjorden. I det siste har han dratt opp 5-600 kg om dagen (kanskje ikke daglig), noe som for meg høres helt fantastisk bra ut (uten at jeg vet om det er så spesielt mye). Mye stor-sei (nesten for stor). Har en 25 fots go'sjark (tøff...tøff...tøff) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skjær i sjøen Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 ja, etter mitt syn må det være lite fisk i Oslofjorden sammenlignet med f.eks. sjøen rett utenfor Mandal hvor jeg er om sommeren. Det er kanskje ikke så rart heller? Fikk fisk på begge fisketurene i Mandal i sommer. Var kanskje uten en drøy time hver gang med hhv 9 makrell og 1 lyr som resultat. Har fisket et par-tre ganger i Oslofjorden i år uten antydning. Mulig vi må sør for Drøbak? Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Mizar Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Snakket med en i båtforeningen i går, som hadde gått fra Tjøme og inn Drammensfjorden. På vei over Breiangen og utenfor Sandebukta hadde han sett masse fisk på ekkoloddet. En annen kar som fisker mye sa for noen uker siden at det var "masse fisk i Drammensfjorden". -Men, som han sa, det gjelder å vite hvordan man skal ta den. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
avmønstret5 Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Det aller meste av stasjonær fisk ink. fjordtorsk er nå borte fra kysten i hele Østlandsområdet. Dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Det er elendig med stor torsk langs hele skagerak, men langs sørlandskysten har det vært bra med stimfisk i år. Har heller aldri sett mere stim av åte og tobis, det lover bra for fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Chris H Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Det er ikke like mye fisk generelt (spsielt stor torsk) som det var for 5 år siden i indere oslofjord.. Det er mer havabbor (som er en nydelig sportsfisk) i fjorden enn noen gang, den lever av mye det samme som torsken, men tviler på at det er hoved grunnen til mindre torsk.. MEN, når det er sagt! Det er fortsatt bra med fisk, har vært på utallige turer nå i løpet av sesongen mellom bygdøy og holmen med båt, og det er ikke en tur jeg er ute uten å komme hjem med fangst! var senest ute i går kunn ca. 1,5 time da fikk jeg 4 pir og en torsk på 85cm, nesten 5kg! Har fisket mye med flue og på våren er det fortsatt bra sjøørret fiske også! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Nå er vel fisk generellt sakte på vei tilbake i Oslofjorden. På 70 tallet var fjorden mer eller mindre død. En dugnad fikk bukt med forurensning fra industri, landbruk og offentlige installasjoner. En bør også skille på Indre og Yttre Oslofjord. Indre er ei verre nøtt. Det bor mye mennesker der og det er lite vannutskifting. Men det går framover. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Bestanden av kysttorsk er nok temmelig redusert, men helt innerst i fjorden, så langt inn som nord for Steilene, er min erfaring at det er mer torsk enn lenger ut i Oslofjorden. Fikk en 8 kilos torsk i fjor rett utenfor Gressholmen, og ellers 8-10 mindre torsk på 1-3 kilo. Og jeg fisket ikke mye i fjor. Dette var vel å merke etter august. Sommerfisket er dårlig. Og ellers er det da ganske godt med fisk i fjorden, syntes jeg. Jeg fisket ikke så mye før vi solgte båten i juli i år, men jeg så mye aktivitet i overflaten, og mye fisk på loddet. Sild, sjøørret, brisling og makrell så jeg i mengder oppe i overflaten rundt grunner. Også når jeg dykker i fjorden ser jeg bra med fisk, og syntes ikke at det er sååå dårlig som mange skal ha det til. Men å fiske når vannet er varmt funker dårlig. Så jeg har fiska mest etter august. Fikk denne 7-kilos torsken mellom Nakholmen og Nesodden i slutten av september 2008. Jeg ser litt sur ut på bildet, men det skyldes bare anstrengelsen ved å ta mobilbilde av meg selv med en torsk som sprella i hånda. Fisken ble sluppet ut igjen: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Nå er det slik at Oslofjorden (helt S til Færder) var Norges mest fiskerike farvann en gang i tiden. Da jeg var guttunge sent på 50-tallet kokte brislingen i Bunnefjorden i august, hvert eneste år. Det var masse ål, torsk, flyndre, sei, horngjel og makrell. Dessuten trålte man reker der inne. Med brislingen kom snurperene. De kom helt fra Møre og sopte fjorden ren. I Son, på den tiden, var det så mange snurpere at man nesten kunne gå på båtene fra Son og over til Laksa. Så det er vel ikke til å stikke under en stol at overfiske og forurensing har tatt kverken på fiskbestandene, i flertall. Vår lokale reketråler, han het Granum, sa at nå flyttet han til Drøbak. Når han dro opp trålen så fikk han trålen full av kloakk som luktet helevete, og ingen reker. Som sagt så gjort, han pakket fiskesakene og flyttet. Det tar nok noen år før vi er tilbake igjen til der fjorden var på 50-tallet. Jeg fisket en del ut fra Son tidligere, gad ikke mer. Flere fiskere enn fisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Jeg har båt på Padda,- har fisket mye i rundt Skjellholmene og videre innover Bunnefjorden. Vært massevis av markell, horngjel, sei, lyr og torsk hvis man ønsker det. I fjor var det begredelig,- men i år har det vært veldig bra. Har kommet hjem med 20-30 pir på et par timers fiske med harpe eller stang og takle. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Fisker mest rundt Drøbak sommerstid. Mindre med mskrell og pir enn i fjor. I fjor kunne vi dra det vi ønsket. Vintetstid blir det torsk og seifiske syd av Hurumlandet. Brukbart med fisk sist vinter. Ser fram til å dra ut på torkefiske når kuldegradene ligger mot null, varm båt og nytrakta kaffe. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.