Jump to content

Er det lite fisk i Oslofjorden?

larsen2000

Recommended Posts

ja, etter mitt syn må det være lite fisk i Oslofjorden sammenlignet med f.eks. sjøen rett utenfor Mandal hvor jeg er om sommeren. Det er kanskje ikke så rart heller?

Fikk fisk på begge fisketurene i Mandal i sommer. Var kanskje uten en drøy time hver gang med hhv 9 makrell og 1 lyr som resultat. Har fisket et par-tre ganger i Oslofjorden i år uten antydning. Mulig vi må sør for Drøbak? Noen som har noen tips?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Snakket med en i båtforeningen i går, som hadde gått fra Tjøme og inn Drammensfjorden. På vei over Breiangen og utenfor Sandebukta hadde han sett masse fisk på ekkoloddet.

En annen kar som fisker mye sa for noen uker siden at det var "masse fisk i Drammensfjorden". -Men, som han sa, det gjelder å vite hvordan man skal ta den.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det er ikke like mye fisk generelt (spsielt stor torsk) som det var for 5 år siden i indere oslofjord..

Det er mer havabbor (som er en nydelig sportsfisk) i fjorden enn noen gang, den lever av mye det samme som torsken, men tviler på at det er hoved grunnen til mindre torsk..

MEN, når det er sagt! Det er fortsatt bra med fisk, har vært på utallige turer nå i løpet av sesongen mellom bygdøy og holmen med båt, og det er ikke en tur jeg er ute uten å komme hjem med fangst! var senest ute i går kunn ca. 1,5 time da fikk jeg 4 pir og en torsk på 85cm, nesten 5kg!

Har fisket mye med flue og på våren er det fortsatt bra sjøørret fiske også!

Bestanden av kysttorsk er nok temmelig redusert, men helt innerst i fjorden, så langt inn som nord for Steilene, er min erfaring at det er mer torsk enn lenger ut i Oslofjorden. Fikk en 8 kilos torsk i fjor rett utenfor Gressholmen, og ellers 8-10 mindre torsk på 1-3 kilo. Og jeg fisket ikke mye i fjor. Dette var vel å merke etter august. Sommerfisket er dårlig.

Og ellers er det da ganske godt med fisk i fjorden, syntes jeg. Jeg fisket ikke så mye før vi solgte båten i juli i år, men jeg så mye aktivitet i overflaten, og mye fisk på loddet. Sild, sjøørret, brisling og makrell så jeg i mengder oppe i overflaten rundt grunner. Også når jeg dykker i fjorden ser jeg bra med fisk, og syntes ikke at det er sååå dårlig som mange skal ha det til. Men å fiske når vannet er varmt funker dårlig. Så jeg har fiska mest etter august. Fikk denne 7-kilos torsken mellom Nakholmen og Nesodden i slutten av september 2008. Jeg ser litt sur ut på bildet, men det skyldes bare anstrengelsen ved å ta mobilbilde av meg selv med en torsk som sprella i hånda. Fisken ble sluppet ut igjen:

torsk_7_kilo_nakholmen_wince.jpg

Nå er det slik at Oslofjorden (helt S til Færder) var Norges mest fiskerike farvann en gang i tiden. Da jeg var guttunge sent på 50-tallet kokte brislingen i Bunnefjorden i august, hvert eneste år. Det var masse ål, torsk, flyndre, sei, horngjel og makrell. Dessuten trålte man reker der inne. Med brislingen kom snurperene. De kom helt fra Møre og sopte fjorden ren. I Son, på den tiden, var det så mange snurpere at man nesten kunne gå på båtene fra Son og over til Laksa. Så det er vel ikke til å stikke under en stol at overfiske og forurensing har tatt kverken på fiskbestandene, i flertall. Vår lokale reketråler, han het Granum, sa at nå flyttet han til Drøbak. Når han dro opp trålen så fikk han trålen full av kloakk som luktet helevete, og ingen reker. Som sagt så gjort, han pakket fiskesakene og flyttet.

Det tar nok noen år før vi er tilbake igjen til der fjorden var på 50-tallet. Jeg fisket en del ut fra Son tidligere, gad ikke mer. Flere fiskere enn fisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...