Jump to content

HSD På'n igjen

Birchwood 320

Recommended Posts

Var nettop å så på MS Hordaland , en ferge som går mellom Sunde Ranavik og Stord her på vestlandet.. Den peiste rett på land. Vi (Meg og min far) var å dykket for å sjekke propell og ror.. Alle bladene på propellen var knekket av biter på ca 17-20 cm. Roret var bøyd...

Etter det eg forstår er det normal prosedyre å ha unnamanøver øvning på lørdager. :yesnod: og i dette tillfellet var der noe som sviktet...

Ingen skader på personer.. Politi vr på stedet for å oppta forklaring..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Etter det eg forstår er det normal prosedyre å ha unnamanøver øvning på lørdager.  :yesnod: og i dette tillfellet var der noe som sviktet...

Skjønner ikke helt denne postingen,

- uttaler du deg her som objektiv tredjemann, som dykker engasjert av politiet, eller antyder du noe (du skriver "HSD På'n igjen") som vi andre bør få vite? Understatement eller noe konkret du vil ha sagt? Bare spør ... :wink:

HSD har vel hatt en del "Uheldige omstendigheter" i dei siste åra.. Ja eg var med som medhjelper for dykkeren. Dykker er tilkalt av HSD

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

HSD har vel hatt en del "Uheldige omstendigheter" i dei siste åra.. Ja eg var med som medhjelper for dykkeren. Dykker er tilkalt av HSD

OK, da synes jeg det er fornuftig å ikke verken antyde eller si så mye før ev. etterforskning er gjennomført. Du vet, en fjær kan bli til ti høns, ingen er skyldig før noe er bevist, osv.

Motsatt kan dykkeres (og andres) høyttenkning føre til følelsen av "ingen røyk uten ild".

Let's cool down, man! :wink:

Skulle tru eg skylder dette på deg. Cool down to you to.. Synes eg var objektiv eg. Noen liker slik info og eg ga den.. Har ikke skylda HSD for hverken uforsiktighet eller anna..

Kanskje overskriften kan misstolkes..

Måtte redigere litt sorry.. Det var ment som en spøk dette med unnamanøveren.. :lol:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

OK, da synes jeg det er fornuftig å ikke verken antyde eller si så mye før ev. etterforskning er gjennomført. Du vet, en fjær kan bli til ti høns, ingen er skyldig før noe er bevist, osv.

Motsatt kan dykkeres (og andres) høyttenkning føre til følelsen av "ingen røyk uten ild".

Let's cool down, man!  :wink:

La oss se litt på fakta:

Ferja har gått på grunn, og det er skade på propell og ror....ingen etterforskning kan vel komme fram til at dette ikke stemmer.

Hurtigbåten Sleipner gikk på grunn og sank 1999, hurtigbåten Baronessa gikk på land for snaut et år siden. Begge tilhørte rederiet HSD. Dette gir vel god anledning for å bruke ordet IGJEN.

Ikke noe til, ikke noe fra...det må da være lov å være litt spontan?

mvh

Espen

mvh Espen

La oss se litt på fakta:

Ferja har gått på grunn, og det er skade på propell og ror....ingen etterforskning kan vel komme fram til at dette ikke stemmer.

Hurtigbåten Sleipner gikk på grunn og sank 1999, hurtigbåten Baronessa gikk på land for snaut et år siden. Begge tilhørte rederiet HSD. Dette gir vel god anledning for å bruke ordet IGJEN.

Ikke noe til, ikke noe fra...det må da være lov å være litt spontan?

mvh

Espen

Takker og er enig..

Fjord 27 AC TMD40

... og innimellom dette har de hatt noen promillehistorier med varierende gehalt .....

Alt i alt burde dette være rikelig til å På'n igjen kan forsvares  -  uten at skyld hverken porsjoneres eller fordeles.

mvh

Poseidon

Kan jo bli artig og høre denne gangen hva som har gått galt , eller hvem som var fullast . Neida slapp av skal ikke henge ut eller si noe som helst om den ene eller tredje .Men , og det er lov og si . Er det noe greier på gang igjen så ville jeg følt meg passe om jeg hadde jobba i HSD , men som sagt la oss se og høre hva dette er først da

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kan da si at etter det eg så tok politiet ingen med seg... Men det var ikke så lett å se inn i politi vogna.. Når eg kom på plassen var fergen stoppet og lukket med politi ombord..

Er jo synd da. Spesielt for reisende som ble timer forsinka hjem.. Det er kjedeligt uansett ..

Fjord 27 AC TMD40

Jeg lurer på en sak:

Jeg har inntrykk av at HSD er et av de største fergerederiene i Norge og at de har mange ferger i drift (jeg vet ikke - så korriger meg om jeg har feil). Har de flere ulykker enn andre sammenlignet med antall ferger i drift/antall anløp - eller er det slik at HSD er i fokus nå pga Sleipner ulykken og en/to uheldige promillesaker? Kunne være interessant å se om HSD har statistisk signifikant (det man også kaller beviselig) flere ulykker enn andre selskaper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Husk en ting.. OG det er ting som skjer som ikke når media..

Opp igjenom åra tror eg HSD leder på antall nesten ulykker og ulykker totalt..

Kan nevne slikt som eg husker..

Ferge inn i naust på Haljem (Os)

Ferge inn i privat kai på Hatvik

Buss ramlet av ferge mellom Hatvik og Venjaneset(Dødsulykke)

Hurtigbåt bakket på land en plass på Tysnes.

Ferge knuste kai på Leirvik , Stord

Ferge knuste kai på Ranavik

Ferge i drift utfor Løfallstrand innfor Rosendal

Ferge på grunn på Gjermundshavn X 2

Ferge på molo på Skjersholmene

Sleipner

Baronessa

2 hurtigbåter kappkjører . Førstemann gjennom sundet.. Borti hverandre ??? Husker ikke heilt. Nærmt i allefall

Ferge på grunn på Sunde. (I går)

++++++++

Alt nevnt her er ikke selvopplevd.. Har sett resultatene av dei fleste ulykkene/ uhellene..

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...