Jump to content

brann i volvo penta md7a


Clara

Recommended Posts

Jeg har en volvo penta md7a, usikker på når den er fra. Den har hatt litt problemer med varmgang, men nå brant det for litt siden. Hvor skal jeg begynne å skru? Brannen var utvendig, muligens elektrisk, det luktet svidd gummi lenge etterpå.

et annet problem er at rett før det brant oppdaget vi en uvanlig lyd og prøvde derfor å skru av motoren men da ville den ikke stoppe, den bare fortsatte å gå på tomgangsturtall. heldigvis klarte jeg å stoppe den da det brant...

Kan ikke så altfor mye om motor og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Hjelp?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan dette være alt mulige.

 

Men "en uvanlig lyd" i forbindelse med brann kan være en dynamo som fikk faseslutt pga. ødelagte dioder.

Den produserer da ganske så rare lyder mens den tvinges gjennom alle kortslutninger

og kan både veldig enkelt og voldsom begynne å brenne i så fall.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det at du ikke greide å stoppe den kan tyde på at du har ødelagt stoppmekanismen. Hvis den er elektrisk så har det sikkert sammenheng med at du kan ha hatt en elektrisk brann. Hvis den derinot er mekanisk må du følge wiren og se hva som har skjedd. Den skal åpne så sylinderen ikke får kompresjon. lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hvis den gikk på faseslutt da er det høyest sannsynlig at også statoren ha brennt.

Med det er det spørs hva det samme eller tilsvarende dynamo koster i erstatning.

Men, ja, noen ganger er t.o.m. komplett overhåling lønnsømt så sant dynamoet er dyrt nok.

 

Først må du sjekke om den er skadet/syndern i det hele tatt.

Hvis så da er vanligvis en komplett reparaturpris av 50% grensen til det forsvarlige når dynamoen er eldre.

Nyere dynamoer kan gjerne repareres til ca. 80% siden man ikke nødvendigvis må forvente

brudd/utsliting på akslinger og dynamohus i nærmeste framtid etter hvert.

Hvis sånt koster f.eks. 6k, mens man slipper med f.eks. opp til 4k i komplett reparatur, da er det jo greit.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...