Clara Startet 2.September.2011 Del på Facebook Startet 2.September.2011 Jeg har en volvo penta md7a, usikker på når den er fra. Den har hatt litt problemer med varmgang, men nå brant det for litt siden. Hvor skal jeg begynne å skru? Brannen var utvendig, muligens elektrisk, det luktet svidd gummi lenge etterpå. et annet problem er at rett før det brant oppdaget vi en uvanlig lyd og prøvde derfor å skru av motoren men da ville den ikke stoppe, den bare fortsatte å gå på tomgangsturtall. heldigvis klarte jeg å stoppe den da det brant... Kan ikke så altfor mye om motor og vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Hjelp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Selvfølgelig kan dette være alt mulige. Men "en uvanlig lyd" i forbindelse med brann kan være en dynamo som fikk faseslutt pga. ødelagte dioder. Den produserer da ganske så rare lyder mens den tvinges gjennom alle kortslutninger og kan både veldig enkelt og voldsom begynne å brenne i så fall. Lykke til! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Clara Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Ok. Kan man da bytte dioder og så fungerer det igjen? eller må hele dynamoen byttes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Det at du ikke greide å stoppe den kan tyde på at du har ødelagt stoppmekanismen. Hvis den er elektrisk så har det sikkert sammenheng med at du kan ha hatt en elektrisk brann. Hvis den derinot er mekanisk må du følge wiren og se hva som har skjedd. Den skal åpne så sylinderen ikke får kompresjon. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Hvis den gikk på faseslutt da er det høyest sannsynlig at også statoren ha brennt. Med det er det spørs hva det samme eller tilsvarende dynamo koster i erstatning. Men, ja, noen ganger er t.o.m. komplett overhåling lønnsømt så sant dynamoet er dyrt nok. Først må du sjekke om den er skadet/syndern i det hele tatt. Hvis så da er vanligvis en komplett reparaturpris av 50% grensen til det forsvarlige når dynamoen er eldre. Nyere dynamoer kan gjerne repareres til ca. 80% siden man ikke nødvendigvis må forvente brudd/utsliting på akslinger og dynamohus i nærmeste framtid etter hvert. Hvis sånt koster f.eks. 6k, mens man slipper med f.eks. opp til 4k i komplett reparatur, da er det jo greit. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.