Jump to content

Hvordan justere forgasserene på evinrude 70hk 84 mod

haavco

Recommended Posts

Med risiko for å skyte meg selv i foten her, så kan jeg prøve å svare.

Tomgangen justerer du IKKE på forgasserene, men på staget som går til forgasserene, der skal det være mulig å justere tomgangen, slik at tenningen også justeres likt med forgasser, hvis du forstår hva jeg mener.

Droll og eller Bernt her inne kan nok forklare dette på en mer fornuftig og enkel måte :thumbsup:

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Enig med pberg. For å utdype, så har du (ser det ut til), to justeringsmuligheter:

1. luft/bensin-miks. Dette er nummer 31.

2. Stoppskrue for tomgang. Dette ser ut til å være 22. Du ser om gassen stopper mot denne når du setter hendelen på tomgang. Har du ikke en stoppskrue, kan du gjøre alt under merket med (22) vha å justere strekket i kabelen fra gasshendelen.

For å justere:

1. Sett tomgangshastigheten riktig, d.v.s. at du har riktig turtall. (22)

2. Juster 31 den ene veien helt til du hører at turtallet synker.

3. Juster 31 den andre veien helt til du hører at turtallet synker. Noter antallet runder på skruen mellom [2] og [3].

4. Juster 31 halve veien tilbake, d.v.s. at den står midt mellom punktene i [2] og [3].

Nå skal du ha du en relativt grovjustert motor.

5. Juster så tomgangshastigheten s.a. den er iht manualen. Har du ikke manualen, juster den ned til der hvor den a) ikke stopper og du b) ikke gjør 10 knop på tomgang. :)

Kan være greit å gjøre [5] med motoren i gir, så det svarer seg å være to stykker når du gjør dette.

Redigert av glaserud (see edit history)
  • 4 år senere...

Løfter denne tråden siden jeg driver med samme motor. 1975 modell evinrude 70hk.

Motoren er litt tungstartet selv om den er varm,og går ikke helt rent på tomgang\lav fart. Ser ut som den spytter litt uforbrent bensin ut med eksosen og pluggene er både svarte og våte.

Pluggene er byttet.

Når man gir gass opp til fullt går den helt greit.

Jeg ville da justere blandingskruene slik at den fikk litt magrere blanding,men denne har jo ikke blandeskruer på hver forgasser.

Er det noen annen måte å justere dette på?  Eller kan det være andre feil,slik som hull i membranen i bensinpumpa,eller slitte reedventiler?

Redigert av Lars K (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...