haavco Startet 2.September.2011 Link til dette innlegget Startet 2.September.2011 Sliter med og få justert gasserene på motoren min, virker ikke som at det er noen justeringsskruer...? Hvet noen om det er og hvor disse sitter? Det er en 84 mod evinrude 3syl 70 hk Legger ved bilde... Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Tenker da på justering av tommgangen Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 (redigert) Med risiko for å skyte meg selv i foten her, så kan jeg prøve å svare. Tomgangen justerer du IKKE på forgasserene, men på staget som går til forgasserene, der skal det være mulig å justere tomgangen, slik at tenningen også justeres likt med forgasser, hvis du forstår hva jeg mener. Droll og eller Bernt her inne kan nok forklare dette på en mer fornuftig og enkel måte Redigert 3.September.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
pberg Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Uten å være sikker, ville jeg prøvd å finne ut hva skrue nr. 22 gjør.. Den ser ut til å kunne gå inn på spjeldakslingen ut fra tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 (redigert) Enig med pberg. For å utdype, så har du (ser det ut til), to justeringsmuligheter: 1. luft/bensin-miks. Dette er nummer 31. 2. Stoppskrue for tomgang. Dette ser ut til å være 22. Du ser om gassen stopper mot denne når du setter hendelen på tomgang. Har du ikke en stoppskrue, kan du gjøre alt under merket med (22) vha å justere strekket i kabelen fra gasshendelen. For å justere: 1. Sett tomgangshastigheten riktig, d.v.s. at du har riktig turtall. (22) 2. Juster 31 den ene veien helt til du hører at turtallet synker. 3. Juster 31 den andre veien helt til du hører at turtallet synker. Noter antallet runder på skruen mellom [2] og [3]. 4. Juster 31 halve veien tilbake, d.v.s. at den står midt mellom punktene i [2] og [3]. Nå skal du ha du en relativt grovjustert motor. 5. Juster så tomgangshastigheten s.a. den er iht manualen. Har du ikke manualen, juster den ned til der hvor den a) ikke stopper og du b) ikke gjør 10 knop på tomgang. :) Kan være greit å gjøre [5] med motoren i gir, så det svarer seg å være to stykker når du gjør dette. Redigert 3.September.2011 av glaserud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 3.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Har funnet ut at det er kunn dyser på denne gasseren, bilde viser to varianter:27 25 26 det er den varianten jeg har, her har du kunn faste dyser, den andre varianten er 30 og 31 her har du muligheter for justering ser det ut som.... Så hvis jeg skal justere tomgangen på en gasser må jeg bytte dysa trur jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Høres rart ut at du skal justere tomgangsfarten med en dyse. Normalt sett er det en justering for blandingsforhold, og en for turtall. Jeg ville ha sett veldig nøye på hvordan gassoverføringen er laget, og hva som stopper spjeldet på tomgang. Noen motorer har en luftdyse du kan justere luftmengden med. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.September.2011 Link til dette innlegget Svart 3.September.2011 Tomgang justeres på det store staget som vaiern til fjernkontrollen sitteri, det er en stor skrue med fjær på Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 (redigert) Løfter denne tråden siden jeg driver med samme motor. 1975 modell evinrude 70hk. Motoren er litt tungstartet selv om den er varm,og går ikke helt rent på tomgang\lav fart. Ser ut som den spytter litt uforbrent bensin ut med eksosen og pluggene er både svarte og våte. Pluggene er byttet. Når man gir gass opp til fullt går den helt greit. Jeg ville da justere blandingskruene slik at den fikk litt magrere blanding,men denne har jo ikke blandeskruer på hver forgasser. Er det noen annen måte å justere dette på? Eller kan det være andre feil,slik som hull i membranen i bensinpumpa,eller slitte reedventiler? Redigert 26.Mai.2016 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.