westkapp24 Startet 2.September.2011 Del på Facebook Startet 2.September.2011 Jeg har en Bukh 20hk, og når jeg gir gass å får omdreininger på motoren mister jeg volten helt. Men det er bare når jeg har eksoskjølepumpa på. når jeg slår den av får jeg 14 volt på 2500RPM Jeg begynner å bli lei av denne motoren å alt trøblet. Så jeg håper på at noen har peiling på denne slags trøbbel. Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Hvis det er så å forstå at du har elektrisk kjølepumpe så ville jeg mistenke den for å ha en alvorlig kortslutning. Blir denne pumpemotoren grusomt varm? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
westkapp24 Svart 2.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2011 Nei pumpa holder normal tempratur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Hvis pumpen din er ok og du mister ladespenningen så virker det som du har en defekt dynamo, løs kabel eller for slakk reim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Det kan muligens forbedre seg med det nye reléet du må kjøpe for å løse startproblemet ditt. Men når det er sagt, så gir dynastarteren veldig lite ladestrøm i utgangspunktet, og det skal ikke så mye til for å bruke mer enn den gir under gange. Da vil nok spenningen falle. Jeg løste dette ved å montere en separat dynamo som jeg fant på et bilopphøggeri. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Loma Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Kor måler du spenninga? Er det direkte på batteriet eller på desjbordet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Er det en luftkjølt motor med elektrisk sjøvannpumpe til å kjøle eksosen med? Slik du forklarer problemet ville jeg fulgt rådet til Poseidon. Trolig feil med pumpa eller feil i kabelkursen til pumpa. Sjekk spenningen når du slår på lys, radio eller andre ting. Spenningen faller nok litt da også, men den skal ikke stupe slik du sier den gjør når pumpa slås på. Litt rart at ikke sikring ryker hvis det er det på denne kursen. Det er jo bare og fjerne pluss og minuskabel på pumpa, og så sette på to nye ledninger på pumpa som går direkte til batteri(helst sikring på ledning selv om det bare er for å teste). Stuper spenningen nå også er det feil i pumpa. Er det derimot normal spenning, er det feil i kabelkursen til pumpa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Harald Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Har hatt same problemet tidligere en gang. Da ver det som nevnt over, slakk reim. Det går greit med liten belastning, men når man øker belastningen på motor og strømforbruk så slurer reima. Dynamoen blir tyngere å dra rundt ved høyere belastning. Kansje et bomskudd, men sjekk reima om den er slakk eller den kan være slitt på konen så den er i bunn av reimskiva. Den vil da virke stram, men griper ikke i reimhjula på grunn av nedslitt kon på reima. Per Harald. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Christel III : Det kan muligens forbedre seg med det nye reléet du må kjøpe for å løse startproblemet ditt. Men når det er sagt, så gir dynastarteren veldig lite ladestrøm i utgangspunktet Rota litt i eldre innlegg og fant ut at det ikke bare er denne pumpa som har skapt problemer. Her er det trolig både dynastarter og likestrømslading som gir et litt annet el-anlegg enn det som er vanlig. Releet som er nevnt i en annen tråd er vel et laderele, eller vippe som det ofte blir kalt. Er jo spent på om releet er bytta, og hvordan denne elektriske pumpa er koblet til siden den er ettermontert. Det er jo nærliggende og tro at pumpa er koblet direkte til dynamo slik at den bare kan gå mens motor er i gang, eller er det mulig å kjøre pumpa når motor står stille? Det er viktig å gi mest mulig info om det som er gjort, for ellers kan velmente råd fort bli veldig dårlige råd. Jeg tok utgangspunkt i et anlegg med vekselstrømsdynamo, men etter å ha lest Christel III sitt svar ser jeg jo at det var feil. Likevel, det kan godt hende at Poseidon har rett, men litt mer info hadde gjort dette lettere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smellingen Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 "Mister volten helt". Dvs spenningen. Er det bare på voltmeteret på dashbordet, eller faller spenningen hvis du måler direkte på batteriet med et mulitimeter også? Hvis du observerer spenningsfall på dashbordet, men aldri blir tom for startstrøm er det noe annet enn det som foreslås over. Bare en tanke: Hvis noen har koblet voltmeteret sammen med spenningsforsyningen til pumpa vil spenningen på voltmeteret falle hvis det er dårlig kontakt til pumpa og pumpa går. Siden voltmeteret selv ikke trekker strøm vil det i såfall vise full spenning når pumpa ikke går. Ellers vil dårlige jordforbindelser gi de merkeligste symptomer. Mange som glemmer at jord (-) er den andre halvparten av en lukket krets og like viktig. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.