Jump to content

Septiktanken i Viksund 900, hvor ligger den?

torbi

Recommended Posts

Hei,

Septiktanken ligger originalt under det nederste trappetrinnet til kabinen. Den er originalt i aluminium (West Mekan?) og jeg tror den er på 60 liter. Jeg skiftet ut min da den ble full av hull. Satt i en 125 liter PE plast (Plastinvent) tank bak vanntanken. Faktisk en ganske enkel jobb.

Hilsen Trude III

Trude III

Hei.

Hmm under trappen, altså man må løfte trappen eller skrur ut trappedeler?

Det stemmer, trinnet sitter med 4 skruer. Da ser du sikkert det meste.

Hei du, Trude III

Får eg lov å spørre deg om din båt?

Hvordan synes du med din viksund 900 og hva maskin har du i?

Min båt er fra 1986 med en 1997 modell Mercruiser 4,2L 220hk. Det meste er skiftet ut og det eneste som er fra 1986 er en Webasto diesel varmer. Båten tåler mye mer sjø en det jeg gjør og er bygd i solide dimensjoner. Jeg marsjer stor sett i 15 knop men den gjør 20 på fullt. Den kan kan styre litt i medsjø (hvilken halvplaner gjør ikke det..) men ved hjelp av trimplan kan en løfte baugen litt og da er den ok.

Jeg er godt fornøyd med båten og har hatt den i 7 år. Vi er en familie på 4 og har god plass føler vi.

Jeg kjenner båten ut og inn da jeg sikkert har brukt 1500 timer på den. (Jobber seint og liker å være i båten :thumbsup:).

Lykke til med valget.

Hilsen Trude III

Trude III

• 3 uker senere...

No har eg kjøpt viksund 900 og igår kveld hentet eg den hjem og ligger i båsen og er fornøyd :thumbsup:

Grattulerer med Viksund Torbi! :cheers_wine:

Jeg kjøpte min i 2004 og har vært veldig fornøyd med den selv om det har vært en del jobb :smash:

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg kjenner båten rimelig godt.

Hilsen

Trude III

Trude III

Grattulerer med Viksund Torbi! :cheers_wine:

Jeg kjøpte min i 2004 og har vært veldig fornøyd med den selv om det har vært en del jobb :smash:

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg kjenner båten rimelig godt.

Hilsen

Trude III

Takk, ja eg ska huske på deg hvis eg har noe spørsmål, min sitter en 220 hk perkins, en del som må fikses, men fikk den for billig båtlapper, girkasse er nytt i 2006 og går bare 13-14 knop, har mistanker feil på propell siden forrige eier har ikke skiftet propell etter nytt gir var montert.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Båten tåler mye mer sjø en det jeg gjør og er bygd i solide dimensjoner. Jeg marsjer stor sett i 15 knop men den gjør 20 på fullt. Den kan kan styre litt i medsjø (hvilken halvplaner gjør ikke det..) men ved hjelp av trimplan kan en løfte baugen litt og da er den ok.Jeg er godt fornøyd med båten og har hatt den i 7 år. Vi er en familie på 4 og har god plass føler vi.Jeg kjenner båten ut og inn da jeg sikkert har brukt 1500 timer på den. (Jobber seint og liker å være i båten :thumbsup:).Lykke til med valget.Hilsen Trude III

Hvordan kan man løfte baugen med trimflaps? Trodde flapsene bare virket ved å løfte hekken, altså tvinge nesa ned. Og ved å justere høyre/ venstre, justere for skjev last eller sidevind?

Mener ikke kuppe tråden, men jeg ble nysgjerrig nå...

Hei Torbi,

Min veier ca. 4,2 tonn med tomme tanker og tom for utstyr.

Hilsen Trudee III

Ja da er den vel mellom 4500-5000 kg, kommer an på vann og diesel tenker eg.

idag har eg tatt ut dieselpumpe og dysene, skal levere til verksted imorgen pga lekkasje..

• 4 uker senere...

Trude III

Eg har v-formet seng ifremme og har tenkt å bygge om til dobbeltkøye på styrbord siden, hvordan har du i din båt?

Hei Torbi,

Jeg har helt original forpigg. Jeg ser det er en del som lager seng i mellom køyene oppe, det er vel for de nyforelskede tenker jeg :smiley:

Derimot har jeg tenkt å utvide køya under på en eller annen måte. En av ungene begynner å klage på plassen her.

Gi meg gjerne et hint hvis du finner på noe lurt :smash:

Hilsen Trude III

Trude III

Har nå kokeapparat som går på lampeolje, den er dritt dårlig og er gammel siden båten ble levert fra verftet i 1985, går på tanke om ny gass kokeapparat, men spørsmålen er hvor kan gassbeholderen står, tenker på sikkerhet og tryg.

Hei trude III

var og prøvdekjørt idag, og fikk 18,5 knop på fult, men en del vibrasjonen når den går i ca 10-12 knops fart, noe galt med propell, propell trenger avbalansering eller motorfeste ikke helt fast skrudd? tenker eg rett?

Hei Torbi

Nimbus jobb ferdig med aksel, ror, cutlesslager og volvokondom ut av båt idag. Cutlesslager er sliten og bør skifte ny. Også volvokondom kjøper ny. Mer sikker enn ingen. :thumbsup:

At-le :smiley:

Hei at-le

Ja bra du har oppdaget litt dårlig og bedre å ordne i vinter enn i sommer ødelagt båtsesong, eg må også bytte ny eksos/lydpotte pga røyk lekkasje inne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...