Jump to content

Septiktanken i Viksund 900, hvor ligger den?

torbi

Recommended Posts

Hei trude III

var og prøvdekjørt idag, og fikk 18,5 knop på fult, men en del vibrasjonen når den går i ca 10-12 knops fart, noe galt med propell, propell trenger avbalansering eller motorfeste ikke helt fast skrudd? tenker eg rett?

Hei Torbi,

Sikkert lurt å sjekke at det ikke er sprik mellom flensen Gear / aksel samt balansere propell.

Kan jo være at motoren står på "3 ben" dvs at motorfestene ikke er jevne. Det finnes noen prosedyrer her men dette har jeg aldri gjort selv.

Lykke til! :smash:

Hilsen Trude III

Trude III

Hei

Hvis vibrsjonen er ved ca 2000 omd. kan det vere akslingen.

jan martin

Min går opptil 2400 omdr på fult, men fikk vibrasjon når det er i ca 1300-1500 omdr. men mindre vibrasjon når den går i 2000-2400 omdr. akslinger :confused:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

• 1 måned senere...

:santcheers:

Hei Torbi,

Jeg har baugpropell på min. Sleipner på 4hk (tror jeg). Jeg går mye inn og ut av trange plasser i indre og ytre Oslofjord og synes baugpropell er ok. Den er jo lang i vannlinjen samt ubalansert ror så den er ganske "stiv" og snu rundt. Den er ganske grunn i baugen så baugpropellen kommer litt høyt. Dette fører til at den kan suge litt luft hvis den er lett i baugen. (Jeg bruker å be svigermor gå å sette seg i forpiggen :smiley: ).

God jul.

Hilsen Trude III

Trude III

:santcheers:

Hei Torbi,

Jeg har baugpropell på min. Sleipner på 4hk (tror jeg). Jeg går mye inn og ut av trange plasser i indre og ytre Oslofjord og synes baugpropell er ok. Den er jo lang i vannlinjen samt ubalansert ror så den er ganske "stiv" og snu rundt. Den er ganske grunn i baugen så baugpropellen kommer litt høyt. Dette fører til at den kan suge litt luft hvis den er lett i baugen. (Jeg bruker å be svigermor gå å sette seg i forpiggen :smiley: ).

God jul.

Hilsen Trude III

Hei og godjul.

Skjønner... 4 HK er vel nok til en 30 fot? min kompis har en baugpropell på 4 hk til en 24 fots draco.

Har en annen spørsmål: på min står dieselvarme eberspracher D3, en eldre typer ser eg, kan tenke meg siden båten var ny i 1985, den virker ikke. og står i en h... plass bak skapet til førerstol på styrbordsiden, eg måtte kryper bak og er trangt til, går det an å demontere skapet eller hva? vet du eller har du slik selv?

p.s. eg bare spør deg hele tiden, bare si stopp hvis du ikke orker på mine spørsmål, ønsker deg fortsatt en fredelig god jul. :santcheers:

:smash:

Hei Torbi,

Bare hyggelig hvis jeg kan gi svar på noen spm. rundt denne båten. Det finnes verre ting å snakke om.

Et bilde hadde jo vært fint her da jeg ikke er helt sikker på hvor varmeren er festet. Skulle jeg tippe er den plassert helt ut i styrbord side bak et skott (finerplate). Hvis du fjerne skapet med førerstolen kommer du nok til hele denne platen. Mitt skap står på fire ben som er skrudd igjennom dørken og igjennom bunn av skapet. Hos meg er det skuffer på stb. siden. Trekker jeg ut disse kan jeg skru av bena. Minnes det sitter et par skrur mot skottet på stb. side også. Her er det litt tuklete i denne båten som ellers er ganske enkel å komme til.

Min dieselvarmer er plassert helt akter på stb. side (bak motorrom). Luftslanger er trukket forover. Jeg har planer om å bytte ut min luftvarmer til en vannvarmer og bruke kun en stor defroster til luftvarme i hele båten. Da får jeg varmt vann i samme slengen.

Lykke til.

Fortsatt fredelig jul.

Hilsen

Trude III

Trude III

:smash:

Hei Torbi,

Bare hyggelig hvis jeg kan gi svar på noen spm. rundt denne båten. Det finnes verre ting å snakke om.

Et bilde hadde jo vært fint her da jeg ikke er helt sikker på hvor varmeren er festet. Skulle jeg tippe er den plassert helt ut i styrbord side bak et skott (finerplate). Hvis du fjerne skapet med førerstolen kommer du nok til hele denne platen. Mitt skap står på fire ben som er skrudd igjennom dørken og igjennom bunn av skapet. Hos meg er det skuffer på stb. siden. Trekker jeg ut disse kan jeg skru av bena. Minnes det sitter et par skrur mot skottet på stb. side også. Her er det litt tuklete i denne båten som ellers er ganske enkel å komme til.

Min dieselvarmer er plassert helt akter på stb. side (bak motorrom). Luftslanger er trukket forover. Jeg har planer om å bytte ut min luftvarmer til en vannvarmer og bruke kun en stor defroster til luftvarme i hele båten. Da får jeg varmt vann i samme slengen.

Lykke til.

Fortsatt fredelig jul.

Hilsen

Trude III

Takker :smash:

Eg er glad for det fins deg i båtplassen :thumbsup:

Da må eg undersøker nærmere ang demontering av skapet, på min har eg ikke skuffer bare skap plass,

På min har eg kaleskje på taket i cockpit, skulle hatt hartop med luke, lurer på om hvor får eg tak i? spørre viksund fabrikken?.

Fortsatt god romjul.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...