Jump to content

Fersk eier av 23-fots tresnekke


Jche

Recommended Posts

Har nettopp hentet meg en aldri så liten hobby for vinteren. En 23-fots tresnekke av ukjent fabrikat og årsmodell.

Båten ble satt på land før vinteren for 2 år siden, så ble det slutt mellom båteieren og hans frue. Mannen dro fra båten og flere bilvrak. Etter en tid ble dama lei, og la ut båten på "gis bort" på finn.no. Da slo jeg til, kontakta en lastebilsjåfør og fikk frakta båten fra Vanse til Søgne. Den enes samlivsbrudd, den andres brød(eller noe sånt)

Uansett, jeg er svært fornøyd, og ikke minst svært spent på om jeg får satt den på sjøen til våren igjen. Det er en Sabb Diesel 2H med vribar propell, og ferskvannskjøling(rør langs siden på båten). Sannsynligvis fungerte motoren fint når båten ble satt på land, men hun som ga den bort visste fint lite egentlig. Har noen tips eller råd til hva jeg bør huske på og slike ting, så del gjerne. Tenkte å pusse og lakke utvendig først, så inne. Motoren burde jeg ha testa, må nesten rengjøre dieseltanken, bytte filter og olje og slikt først da. Går vel greit å kjøre motoren et par minutter uten kjøling kanskje?

 

p10204891024.jpg

p10204901024.jpg

p10204911024.jpg

p10204921024.jpg

p10204931024.jpg

p10204941024.jpg

p10204951024.jpg

p10204961024.jpg

p10204971024.jpg

p10204981024.jpg

 

Her er forresten annonsen, så kan man se hvordan den lå: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=30362362 Båten ble opprinnelig støttet opp med bukker, men disse kollapset i løpet av sist vinter.

Redigert av Jche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har nok vært en kjekk båt dette en gang. Likte ikke helt at den har ligget på siden. Trebåter har ikke godt av det. Tingogtang har en tendens til å bli skjevt og utett.

 

Før du tenker på å sjøsette denne igjen ville jeg absolutt gått over nagler og kjølspiker. Få med deg en trebåtkyndig om du ikke er det selv.

 

Dette ser jo ut til å være et relativt arbeidskrevende prosjekt. Første jeg ville gjort var å få en status på motoren. Om motoren ikke er i orden hadde iallefall jeg vurdert sterkt om det var noe vits å stappe penger i denne gamle damen :rolleyes: Det koster fort mer enn det smaker.

 

Virker motoren fint og naglene ikke avrustet er det for det meste bare pågangsmot og arbeid som gjenstår. :cheers_wine:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Mer øl skal bli :)

 

Ikke bra at den har ligget på siden nei, men det er ihvertfall ikke mer enn i underkant av et år. Skal få med meg flere kyndige for å se på denne, og selvfølgelig teste motoren. Blir uansett ikke så stort tap, i og med at båten var gratis. Frakta kosta 3000, så det kan jeg tjene inn igjen på salg av deler hvis det skulle skjære seg fullstendig. Men får jeg båten til å holde en sesong eller to, så er jeg egentlig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Sviver motoren går du allerede med overskudd.

 

Disse er ettertraktede på finn tror jeg. Er det ikke strukturelle skader på damen så er det utrolig hva litt sminke i form av en god oljebehandling for å tette porer etterfulgt av et par lag med maling gjør for trivselen ombord.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Angående start av motoren. Tenkte å:

 

-Bytte olje ig filter

-Bytte dieselfilter

-Tappe og rengjøre dieseltank, fylle på ny diesel. Lufte.

-Koble til et fungerende batteri

-Prøve å starte. Er det gløding på denne tro? Ser noe snakk om tennsigaretter i instruksjonsboka, hva er egentlig det?

 

Tror dere dette går greit selv om båten står på land? Det er kun for å teste om motoren går, og den skal stoppes etter 1 min eller 2. Ifølge boka kan det virke som denne motoren har dobbel vannpumpe av membrantypen, der den ene halvdelen pumper sjøvann inn i eksosen. Er ikke 100% sikker på dette da det er flere alternativer i boka, og jeg må sammenligne skissene med det jeg har. Tåler en membranpumpe en kort tørrkjøring, og ikke minst tåler motoren det?

Link to post
Share on other sites

Tennsigaretter er en slags tampong du setter inn i sylinderen via en kraftig bolt i sylindertoppen. Normalt er dette til vinterbruk. Men er motoren slitt er det mulig du må bruke det hver gang. Ikke bruk det hvis det ikke er nødvendig. Motoren har en tendens til å bli avhengig av slikt. Gløding har du ikke . Jeg kunne ikke se kompressjons håndtaket på motoren , men jeg har heller ikke vært bort i to sylindret saab. Faren min har en sylindret. Da har man en oljeskvett oppi en liten beholder på toppen, Løfter kompressjonshåntaket og sveiver som bare f..... så vipper man tilbake komp. løfteren og vips så har man en saab som sviver. Etter førti år med saab 8-10 hk tror jeg gubben bare har skiftet starter og dynamo pluss en messingkile til å stramme vridningen som kostet 18 kr... Kos deg med hørselvern. he-he.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kjørt den uten kjøling men det finnes jo muligheter av enkelt slag for å gi den vann. Kanskje andre ville gjort det. Du vil nok ha den igang noen minutter hvis det går, for å sjekke litt rundt.

Tror nok du får en bra båt hvis den ikke er skadet av å ha lagt på siden. Det er endel her inne som har gjort råte til møbel :thumbsup::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som en 16/18 hk sabb dette.Ikke kjent som det beste sabb har laget, det er vel 22 hk,ern.Men den kan vere grei nok, ser litt rufsete ut utvendig, men det er det indre som teller..mulig du har sjøvannskjølt eksos, da er det bare å koble til hageslangen der, så kan du kjøre til du kjenner kjølesløyfa(ferskvann) blir god og varm.kanskje lurt å sjekke godt ut motoren før du legg for mye peng i båten elles...

Link to post
Share on other sites

Ikke overraskende å møte endel skepsis til dette prosjektet. Begynner å lure selv av og til, men har da trua som det heter. Da satser jeg ihvertfall på å teste motoren først, hvis jeg finner på en kjølemetode. En annen utfordring er selvfølgelig at det ikke er vann på stedet, eller strøm. Blir derfor avhengig av aggregat og kanskje en tønne med vann.

 

Og selvfølgelig er det mye galt med båten. Spørsmålet er bare hvor mye av det som faktisk gjør noe. Kanskje holder den en sesong, kanskje to, kanskje ingen. Det er mange trebåter i tvilsom forfatning som faktisk blir brukt år etter år, uten å synke. Og det eneste bordet jeg har funnet råte i er det helt øverste på skroget, på ene sida. Har kjent på de andre med kniv, og kan ikke finne noe enda ihvertfall. Selvfølgelig blir det spennende å se hvordan det ser ut under dørkplatene, der har jeg ikke sett enda. Der ligger det endel vann, sannsynligvis innblandet endel olje og diesel, og dette tenkte jeg å pumpe ut for å få bedre oversikt over situasjonen.

 

Og båten kommer bare til å bli brukt i skjærgården i Søgne. Stopper den er det bare å slepe til land. Dette prosjektet handler ikke om å gjøre gull av gråstein, det handler om å få en gratisbåt til å holde et par sesonger. Om ikke annet for å lære noe av det. Jeg kan lite om båt, og tror dette prosjektet er en fin måte å lære dette på :)

Link to post
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke start motoren i båten på land! I et tørt treskrog vil det føre til vibrasjoner som sprenger ut nagler, og båten vil aldri bli tett igjen. Trebåter bør ha minst 2-3 dager på sjøen før oppstart, for at de skal trutne skikkelig for at dette skal unngås. Så om du vil starte motoren, ta den ut først.

 

Jeg ville ha sjekket at motoren går rundt, skrudd ut sigarettholderne, pumpet inn fire-fem pump med olje i hver sylinder og sveivet den rundt et par tørn. Deretter montert holderne igjen og latt motoren være i fred. Så fikset evt. skader i skroget, skrapet og oljet den, bunnsmurt og sjøsatt. Så kan du bruke tiden etter sjøsetting til å få liv i motoren. Jeg har hatt samme motor selv, dette er enkle og grei motorer som det ikke pleier å gå mye galt med. Kan være litt tungstartet, men med olje i sylindrene kommer den alltid til slutt. Jeg brukte aldri sigaretter på min, men jeg monterte elektrisk gløding etter et par år. Herlig å slippe oljelukt av hendene hver gang jeg var på båttur...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke så kan du bare løfte ventilene med den lille hendelen på toppdekselet og dreie den rundt på svinghjulet. Pump gjerne litt olje i sylindrene først, en motor som har stått lenge har ikke vondt av litt smøring...

 

PS: Pen båt du har fått deg forresten, fine linjer! Med nyoljet skrog og nymalt overbygg blir nok denne riktig lekker.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index har helt rett i at å starte/kjøre båten på land, kan vere særs uheldig i forhold til nagler etc.Men regner med at båten har blitt "løftet" under flytting, og er skroget "knusktørt" da, så har vel skaden allerede skjedd.

Den bør uansett tåle å bli startet, men en bør holde seg på tomgang selvsagt, sjøl om det nok vibrerer en del skroget her og, men en får iallefall en liten indikasjon på tilstand til motor teknisk...Er skroget og nagler i så dårlig forfatning at du er redd dei ramler ut om du fyrer igang, så har du masse jobb foran deg..men sjekk nagler og skrog nøye, har skroget tørket så mye at naglene glipper, så vent med start til båten er sjøsatt.Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke så kan du bare løfte ventilene med den lille hendelen på toppdekselet og dreie den rundt på svinghjulet.

 

Ser ikke noen ventilløfterhendel på toppen her, slik som jeg hadde på 10 hk. Vet den finnes på 22 hk, men dette er visst en modell uten. Egentlig synd om den ikke fins, for den er til god hjelp ved start.

Link to post
Share on other sites

Dette har en gang vært en nydelig båt, og det er ikke sikkert at du må gjøre så mye for å gjenopprette i alle fall noe av dens fordums glans. Først av alt: Dekk den til med en presenning og sørg for god lufting. Lar du den trekke mer ferskvann, vil det ikke ta lang tid før mer enn øvre bordgang anløper. Fjern tiljer, åpne alle lagringsrom om bord og få ut søppel og oljesøl fra bunnen. Få båten tørr! Råttent trevirke skal du erstatte med friskt, men det er ikke alltid du trenger å fjerne hele komponenter som bordganger, spanter osv. Er du ikke vandt med slikt arbeid, mister du nemlig fort motet over hvor tidkrevende slikt arbeid er, og over hvor fort gjort det er å gjøre noe feil. Med et godt epoxylim kan du felle inn nytt trevirke, og det blir nesten like bra som å skifte hele komponenter. Når det gjelder motoren din, så sjekk om den har kompresjon, og sørg for at kjølekappe og øvrig kjølesystem er fylt med frostvæske. Selv om 18-hesteren ikke er blant Sabbs beste, er det en enkel og robust konstruksjon som nok har tålt å ha stått stille et par år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...