Jump to content

Fersk eier av 23-fots tresnekke


Jche

Recommended Posts

Takker for tips :) Presenning er på plass, og båten begynner allerede å tørke opp innvendig selv om det regner ute. Skal få pumpa opp svineriet som er under dørkplatene, det er nok endel diesel og i dette(ifølge lukta). Dette skyldes nok en utett reservekanne som har veltet når båten veltet.

 

Får se om jeg finner startsveiva, så jeg får tørna motoren. Det må vel til for å sirkulere kjølevannet tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et spennende prosjekt! Blir gøy å følge med på denne!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jo takk, skal prøve å være flink med bilder. Foreløpig har jeg ikke gjort mer enn å frakte båten til båtplassen, rydde og slenge presenning over. Ryddinga hjalp betraktelig på totalinntrykket inni båten, da det var MYE skrot der. Det er tydelig at båten har vært flittig brukt, satt på land og der stoppa det. Det er også en del skjell/muslinger/hvadetnåer som henger på skroget rundt omkring, mange er fjernet men noen få er igjen. Det lå igjen endel fiskeutstyr, men ikke mye som var brukbart dessverre. Så mesteparten gikk i søpla.

 

Nå må jeg få kjøpt en pumpe som kan funke til å pumpe opp gugga i kjølsvinet, så jeg slipper dieselstanken inni båten. Tenkte å samle det opp på en beholder og levere det på søpla, da det neppe er særlig bra for naturen å dumpe det på plassen. Så må jeg skaffe aggregat og en ok slipemaskin. Så tar vi det derfra :)

Link to post
Share on other sites

Du skal helst ikke slipe i det hele tatt, i alle fall ikke mer enn høyst nødvendig. Kjøp deg et par gode hardmetallskraper og noen ekstra blader, da skraper du den ren uten å skade treverket som en slipemaskin ofte gjør.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du skal helst ikke slipe i det hele tatt, i alle fall ikke mer enn høyst nødvendig.

 

En kjenning kjørte over sin nykjøpte klinkbyggede tresnekke med båndsliper i iveren etter å få blank og fin båt. Det ble ikke så mange nagler igjen med hodet i behold :giggle:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Angående diesel/vann som står i bunn. Båten har garantert en bånnplugg et sted. Finn den og la gugga renne ut. Ikke sett i noen plugg igjen før du skal sjøsette. Det er helt riktig det som sies over her: Trebåter skal ikke slipes. Bruk varmepistol og en god skrape for å fjerne gammel overflatebehandling. Dog, i ditt tilfelle ser det ut som om skroget her og der er værbitt (gråe partier hvor oljen/lakken har blitt slitt av. Her må det vel være akseptabelt å slipe litt, om du skal ha tilbake gløden i trevirket. Men vær forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Motoren står ihvertfall ikke fast! Klarte å dreie den for hånd på svinghjulet. Prøvde ikke en hel runde, ville bare se om den satt fast eller ikke. En liten lettelse der altså.

 

Men målte frostvæska med en slik billig "måler" fra biltema. Mellom 0 og -10 grader var det jeg leste av, altså ikke spesielt mye. I den forbindelse har jeg et par spørsmål. Vannet var svakt blågrønt på farge, noe som kan tyde på at det er litt frostvæske i vannet. Er det slik at denne taper frostbeskyttelsesevne over tid? Er jo veldig spent på om motoren er frostsprengt eller ikke, da den har stått ute to vintre med den væska som er på nå, og jeg aner jo ikke hvor gammel denne væska er. Skal få fylt på mer frostvæske uansett, og prøve å pumpe det rundt med starteren eller noe.

 

Hvordan kan jeg enklest mulig finne ut om motoren har blitt frostsprengt eller ikke?

Link to post
Share on other sites

Tapp av det gamle kjølevannet av motoren, bland vann og frostvæske (min 30%, max 50% frostvæske)og fyll det på i stedet. Så kan du gå vinteren lyst i møte med vissheten om at motoren i alle fall ikke fryser i stykker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo takk for det :) Det blir nok smått med oppdateringer nå på høsten, men til våren blir det liv! Nå går mesteparten av tida til stramming og retting av presenning og slike kjedelige ting.

 

Men idag har jeg tatt en runde med 5-56-sprayen min, og fått løsnet en hel del. Nå fungerer gassreguleringen(selv med en ytterst tvilsom vaier som nok må byttes), dekompresjonshendelen lar seg bevege såvidt, men dette skyldes kanskje også at motoren ikke har gått på en stund? Regner med at oljetrykket er med på å smøre slike ting i toppen. Vil det være lurt å plukke av toppdekselet og ta en runde med olje her, eller er ikke det nødvendig? Kobling og omstyring lar seg betjene, men det trengs nok en runde med fettpressa her. Motoren går fint rundt, og har kompresjon. Startsveivakselen går også rundt(etter litt spraying), men jeg mangler dessverre sveiva. Hadde vært kjekt å ha, så må prøve å finne en slik.

 

Har også tappet av kjølevannet med krana på vannpumpa, og blåst litt forsiktig i den slangen som går inn på vanntanken. Fikk ut det meste virker det som, så da er det bare å fylle på 50-50 glykol og vann :)

 

Ellers ser jeg at mange slanger og -klemmer er relativt nye, og at ledningsnettet til motor og start ser overraskende bra ut. Kraftige ledninger med påpressede kabelsko og krympestrømpe. Tenningslåsen ser også ut til å fungere, bortsett fra at nøkkelen ikke lar seg fjerne. Det virker for meg som om båten har hatt greit med vedlikehold fram til den ble satt på land for 2 år siden. Bortsett fra at båten ikke har blitt rengjort etter at den sist ble tatt opp av vannet. Mye blåskjell/muslinger/e.l. som henger på skrog og propell.

 

Men jeg har trua, dette blir nok bra :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er ventiløfter på denne motoren 2H 18 hk. På ventildekselet, bb side forkant er ventiløfteren. Når du vrir på spaken i forkant av ventildeselet åpner du ventilene.

Det skal være ei plate i andre enden som da legger seg på gjengene til startsveiva( kan ikke se om denne plata er i orden på bildene)

 

Har det vært mye vann i båten så sjekk oljen i koplingen også, den kan være full av vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt av ventildekselet og sprøytet litt olje på ventilstammer og vippearmer, samt testet at ventilene beveget seg greit. Og samtidig smurt opp ventilløftermekanismen.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...