Jump to content

Båthenger som opplagsvogn


bris

Recommended Posts

Hei. Jeg skal ordne en mulighet for å ta opp båten i egen båtstø. Det er flere måter å gjøre dette på, og jeg har sett flotte løsninger her på forumet. Autovern og sveiset firehjulsvogn ser jo skikkelig bra ut.

I dag er opptrekkstedet på egen eiendom, en slakk gruset skråning ned til sjøen. Det er ingen trestokker lagt ned. Jeg har en ganske ny Tysse båthenger som jeg får lite bruk for etter at vi kjøpte landsstedet. Da tenkte jeg på muligheten av å bruke opp hengeren til vinteropplagsbruk. Problemet er at det ikke er mulig å komme ned med bil. Derfor vil jeg tro at når jeg kjører hengeren ned i vannet med vinsj og starter opptrekk av båten, vil hele hengeren tippe rett opp? Når båten først er kommet på hengeren vil jeg tro at det er kurant å dra den opp med en el.vinsj?

Har noen prøvd dette? Henger som ikke er festet til hengerfeste på bil for så å dra opp en 15 fots båt på den? Noen gode forslag? Eller er det bare å starte på prosjekt med ei firehjulsvogn og skinner.

 

På forhånd takk for innspill.

 

Mvh

Øyvind Betten

Link to post
Share on other sites

Du kan vel bare kjøre hengeren lenger ned i vannet, så du får båten nesten helt på, før du begynner å dra opp hengeren?

Da har du hengeren framtung hele tiden, hvis jeg forsto spørsmålet rett?

Men nesehjulet må vel byttes ut med et større?

Hvor stor båt er det snakk om?

Mvh

Arvid

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å grave ned noe som vil være tungt nok som du kan ta feste slik at du kan tjore fast draget på hengeren i dette? Eller kan du legge noe under hengeren bak slik at den ikke får vippe?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage en type støttehjul på stag ut bak på hengeren, ....... Burde være en billig og enkel løsning det.

Nå har jeg betongrampe i steden for grus da, men hadde ellers samme problemstilling med at båttransporthenger ikke er koblet til bilen og ville vippe opp.... for JA det vil den gjøre om du ikke skal drukne hengeren helt og da lever den ikke lenge!

 

Jeg valgte for flere år siden å ikke bruke støttehjul (man trenger ikke hjul), men støtteben. Problemet med vipping er bare når båten vinsjes på og etter det trenger ikke støttebena å ta nedi. Jeg kjøpte derfor støtteben (rund flat fot) og ellers samme innfesting og høydejustering som støttehjul framme på tilhengere - og det ble riktig så rimelig en løsning. Måtte ta to hull til hver festeklave på bakerste tverrbjelken av hengeren, men det gikk veldig greit. Jeg har nå dette på 2 båthengere (hhv 22 fot og 15 fot båter) som jeg bruker til opplag og sjøsetting/trekking med elektrisk vinsj.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...