Jump to content

Seilbåtdrev og frost


fs

Recommended Posts

Hei

 

Noen med erfaring med seilbåtdrev og frost på vannet? Kjølevannsinntaket kan stenges av, men hva med selve drevet? Her kan ingenting stenges, samtidig som vannspeilet kommer opp til ventil/"inn i båt" og følgelig kan fryse.

Jeg ligger i en havn med streng kulde, landstrøm kan falle ut etc.

Jeg har ikke drev i dag, men dette er under vurdering ved et ev. båtbytte.

 

Noen med erfaring?

Link to post
Share on other sites

Jeg går mot min fjerde vinter i boblehavn og har ikke sett på dette som et problem.

Drevet ligger under vannlinjen og så lenge bobleanlegget går, vil det være ca +4¤ omkring drevet. Om bobleanlegget stopper så lenge at drevet fryser fast i isen, vil det kanskje bli et problem, men jeg er ikke sikker på om jeg har lyst å bekymre meg over det.

 

Mulig andre har opplevet dette som et problem, men jeg har ikke hørt om noen i min havn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vår forrige båt var en svensk skjærgårdskrysser. Vi hadde den i 9 år, og den lå i opp til 30 cm is hver vinter i Son. Den eneste vinterkonservering motoren fikk, var å plukke ut anodene og kjøre frostvæskeblanding. Noen vintre var båten i bruk så lenge at det ikke ble noen vinterkonservering. Frostsikringen av drevet var i hovedsak å pakke det inn i en gammel dyne, slik at drevet ikke skulle tape varme til atmosfæren og ta opp varme fra vannet. Når vi ikke konserverte motoren, ble også denne pakket inn i en dyne. Vi hadde en usikker tilgang på elektrisitet, og en vifteovn på 250 W lavest på termostaten. Altså ingen boblehavn.

Link to post
Share on other sites

Hadde seilbåten ute et par vintre, den hadde 130S drevet... gjorde ikke noe med båten... den lå uten landstrøm i sjøen... det var ikke så veldig kaldt, kun ned mot en minus -12 til -14 på det kaldeste... opp til 3 knop strøm i sjøen medførte at det ikke var is... Ikke noen problemer i det hele tatt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Drevet skulle ikke være noe problem så lenge det er vann rundt det. Men rør og varmevekslere i motorrom bør være konservert.

 

Forrige vinter var sjøvanntemp i boblehavna nede under -1°C, og da er det ikke mye å hente derfra.

 

Med 500 W varme konstant logget jeg likevel -8°C i motorrom på det kaldeste.

 

Har nå tettet luftingen og tror det vil holde seg nærmere sjøvannstemp heretter.

 

De to siste årene har vært spesielle, da også bunnvannet har nådd nullpunktet, men det er slike vintre man bør konservere for.

Link to post
Share on other sites

Jeg logget temperaturen for Son Havnestyre et par vintre da vi hadde båten omtalt i tråden over. Vannet holdt også da en kuldegrad på en meters dyp. Lufttemperaturen var nedi litt under 30 kuldegrader på det verste. Uansett så ikke isen ut til å bli mer enn 30 cm tykk. Og jeg hadde tettet luftinger og lagt isolasjon oppå skyveluken som var av plexiglass. Skroget var sandwich over vannlinjen. Jeg kan ikke huske at vi hadde lavere enn et par kalde inne i båten med 250 W vifteovn.

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for svar.

Jeg har ligget på vannet vinterne gjennom i en årrekke, men da med en båt med strak aksel. Utvendig is er ikke noe problem for mitt vedkommende (ligger i vann som strømmer), men jeg har observert et betydelig antall kuldegrader i motorrom i ekstreme kuldeperioder. Vinterkonservering av motor og gjennomføringer er da en selvfølge.

Mitt spørsmål er;

Har noen opplevd/hørt om problemer med frost i drevet, fra stengeventil og "nedover" Dvs på den delen som ikke er mulig å konservere med frostvæske? Dersom kulden slår skikkelig til, så må nødvendigvis dette kunne bli kritisk, eller?

 

Løsningen med dyner var forøvrig en god ide.

Link to post
Share on other sites

Har noen opplevd/hørt om problemer med frost i drevet, fra stengeventil og "nedover" Dvs på den delen som ikke er mulig å konservere med frostvæske? Dersom kulden slår skikkelig til, så må nødvendigvis dette kunne bli kritisk, eller?

 

Jeg hadde en runde med Yanmar Norge før jeg lot båten fryse inne første vinteren. Han jeg snakket med hadde aldri hørt om at et drev hadde blitt skadd som følge av frost når båten lå i sjøen om vinteren. Selv har jeg jobbet med båt en god del år, og aldri hørt om det jeg heller. Muligheten for at drevet skal bli frostsprengt er absolutt minimal.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger.

Betryggende at ingen har hørt om det.

 

Temmelig kritisk dersom drevet ikke holder mål.

Forsikringen dekker neppe følger av den type frostskade. Så da står man plutselig med en uforsikret båt som det i tillegg koster en formue å heve........ Slike ting MÅ jeg har på bordet før jeg ev. konverterer til pinnebåt med drev.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...