Jump to content

Nm vs kpm

BEG

Recommended Posts

Trenger momentnøkkel til båten, iflg VP skal reimhjul trekkes til med 35 Nm.

I kataloger for verktøy er kraften oppgitt i Kpm. Husker ikke lenger forskjellen på Nm og Kpm. Er det noen på båtplassen om kan hjelpe meg med omregning mellom Nm og Kpm.

Mvh. BEG

1kp=9.81N

1kpm=9.81Nm

35Nm=3.56kpm

Hvis jeg har lest rett i tabellen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du finner baatplassens.no's egen kalkulator for Enhetsomregning på medlemssidene.  :smiley: Denne håndterer det meste av enheter.

Over tommelen er det en faktor 10 mellom Nm og kpm (9.81 for å være nøyaktig). Og Nm-tallet er det som er ca 10 ganger større: 10Nm ~ 1kpm (som det jo allerede er nevnt litt lenger oppe - ser jeg nå) Redigert av Andreas (see edit history)

Trenger momentnøkkel til båten, iflg VP skal reimhjul trekkes til med 35 Nm.

I kataloger for verktøy er kraften oppgitt i Kpm. Husker ikke lenger forskjellen på Nm og Kpm. Er det noen på båtplassen om kan hjelpe meg med omregning mellom Nm og Kpm.

Mvh. BEG

Ligger omregningstabeller på medlemsider

direkte link til medlemsider :-)) :wink:

UPS!!!! så ikke svarene her før jeg postet ...hehe men mange svar er bedre enn ingen :wink:

Redigert av LALUNA (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kanskje litt flisespikkeri, men rett skal være rett. Har kikket litt på omregningskalkulatoren. Den ser veldig bra ut og fungerer utmerket slik som jeg har testet den. Men det er noe som skurrer med benevninger for kraft og moment. Det er noen som har blandet inn [kg] der, dette er jo kilogram som benyttes som en vektenhet og har intet med hverken moment eller kraft i denne formen. Det skal være [kp] (kilopuond). Verdien er den samme, men benevnelsen er feil...

Enheten for kraft er [kp] og ikke [kg] som i kalkulatoren

Enheten for moment er kpm og ikke kgm som i kalkulatoren

Litt om definisjon av begrepet kraft: SI enheten for kraft er newton[N], 1 newton er den kraften som 1 [kg] masse en akselrasjon på 1 [m/s²]

Det har vært vanlig å oppgi f.eks et trykk som "kilo" i dagligtale, f.eks oljetrykket er 4 "kilo", men det er ikke ikke 4 [kg] det snakkes om, men 4 [kp/cm²].

Vel da har jeg fått sagt dette igjen... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...