Jump to content

Tråden om virkelig raske seilbåter for tur og regatta!


bjoris

Recommended Posts

Vi har nå hatt våre kjære Hanse 350 i snart 4 sesongen og den har virkelig stått til forventningene. Når jeg gjør opp status etter 4 år som seiler så har det blitt mye mer regattafokus enn det vi så for oss når vi kjøpte båten. Tankene har derfor begynte å gå mot raskere båter, betydelig raskere. MEN det blir vanskelig å gi opp komforten i den båten vi har nå. Den har 3 romslige lugarer og ståhøyde over alt, i tillegg føler vi at vi MÅ ha dusj, cockpitkalesje, TV, komfyr etc. Vi kan nok leve med litt enklere innredning, men veldig mye mindre plass er vanskelig å akseptere...

 

Hansenmann gjør nå etter hvert en god figur på regattabanen lokalt så båten seiler nok fint opp til LYS-tallet sitt om teknikken sitter som den skal ombord og jeg drømmer ikke om en litt raskere båt. Nei, skulle jeg byttet skulle det vært noe ekstremt som planer i unnavind, men som fortsatt går ann å ta med familien (2+2) på en ukes seiltur eller to...

 

I denne tråden hadde det vært moro å fått innspill på hvilke type båter som da kan være aktuelle og om noen her har erfaring med dem i tillegg hadde jo det vært svært interessant. Båtene jeg pt har tenkt på er naturlig nok Elan 350, den er på mange måter den båten jeg beskriver her, men jeg syns den er tung, 5,35 tonn og bare 1.3 tonn i kjølen... Mja, det går jo tydeligvis unna, men jeg er ikke overbevist når jeg ser på tallenes tale...

 

Nei, da faller jeg mer for Pogo 10.50, 3,6 tonn og med en vippekjøl som gir 2,80 i dyptgående og 1,05 når du vipper opp kjølen...

 

POGO 10.50

 

Videre er det jo mange andre, J-båter er jo flotte f.eks. samtidig syns jeg Achumbault båten er tøffe! Nei, det er nok ett prosjekt som blir langt frem, samtidig er det jo en mer risky investering også, kanskje blir det håpløst å få med familien i en slik båt og jeg ser jo at verdifallet på regattabåter kan være betydelig... Ville nok studert bruktmarkedet etter en Pogo 10.50 f.eks... Elan er jo veldig ny enda, men kanskje ikke til dette blir en realitet...

 

Vel, kjør debatt:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Alle Dragonfly-båtene kan klappes sammen, som jo gjør båtplass mye enklere.

De er jo ikke så store innvendig som du er vandt til, med mindre du går for f.eks. 1200 som har separat akterkabin med enten 2xenkle eller 1x dobbeltseng.

Veldig kule båter synes jeg! Ligger forøvrig en 31-foter på finn.

 

Finnes jo mange alternativer i en-skrog også, er bare pris som avgjør.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

FinnFlyer, Aspect 40, Archambault og j- båtene er raske. Nye Maxi 11 blir det også helt sikkert. Jeg fikk Luffe 40.04 levert i vår og er kanonfornøyd. Lett, rask og full komfort. Ståhøyde er det dårlig med, men det glemmer jeg hver gang jeg heiser seil :) Seiler fra X- er og mye annet og er billigere enn både X og J. Fås med 3 lugarer og baugspyd om du vil. Epoxy versjonen veier bare ca 6 tonn. Vi har dyp T- kjøl ( kompositt finne og bly torpedo), karbonvant og -mast. Utrolig livlig og gøy å seile. Resultater har vi ikke enda, men det går på boathandling, heldigvis bedre hver gang.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Mye fint her, men det er jo dette med penger også. Jo mer regattainspirert båten blir jo mindre interesse er det fra resten av familien og dermed må en også se nærmere på beløp investert samtidig er det fortsatt vesentlig at vi har en båt vi kan seile på tur i og trives i. Føler vel at utfordringen ligger der, skal det gå fort, helst koste under en mill den må ikke være for gammel altfor gammel etc... Det holder ikke med Cinderegg her...:)

 

Dukket opp denne Archambault 40, men ser på bildene at RC versjonen er en helt annen liga, men sikkert også prismessig. Denne eieren har eid en A35 før og sier at 35en er svært liten innvendig, det er jo naturlig mtp den digre cockpiten på 4 meter eller så...

 

Jeg er ikke der at jeg vil ha fler-skrogsbåt, for meg blir det nesten litt juks. Ser at Dragonfly har 1,54 i LYS så det hadde jo vært helt vilt å stilt opp med en slik. Tror neppe noen hadde ment at jeg var en verdig konkurrent om jeg hadde vunnet, men 1,54 er jo ekstrem høyt også. Var ombord i en slik 28 i Southampton messa i fjor høst, det er jo ekstremt lite inneplass til prisen kan du si, men seilopplevelsen er vel like ekstrem. Det ser ut som om det er en fuktig affære å seile fort med disse båtene, såvidt jeg kan se på videoene...

 

Nei, er nok på ett skrog fortsatt og under 1 mill, kan gjere vært brukt, men ikke eldre enn 5 år... De aller fleste nevnte til nå er jo ikke der i det hele tatt... (men vi kan gjerne diskutere litt drømmebåter også). Dette med 1 mill er ikke absolutt, men mer og mer aktuell som maks jo mindre båten egner seg for tur, det er dessuten slik at pt er interessen god og dermed MÅ vi holde på dette ved å ha en kjekk båt også til turbruk...

 

Nei, falller tilbake på denne Pogoen, men den er jo dyr... Men det er dette jeg syns er løsningen, inntil videre. Det blir tøft å få til en rask nok båt uten vippekjøl, tror jeg...

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Pogoen er artig, men er jo konstruert for lange offshore regattaer og helst slør. Ferdig turinnredet vil vekten øke og må da ha mer vind før den planer ( varmtvann, varmeapparat, batteri og tankkapasitet, sprayhood etc.). Så du må vurdere egnethet for de regattaene du tenker å delta. Et alternativ kan jo også være å kjøpe melges for regatta og beholde Hansen for tur. Evosion 35 er en annen rundt millionen, men med svært begrenset turkomfort.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Dette er ett prosjekt jeg nok vil bruke flere år på, jeg kan ikke prøve og feile her. Dette må vært nøye vurdert og vi må være helt sikre. En del av disse båtene er jo vanskelige å få sett på også, så her må det kanskje til noen båtmesser i utlandet, hehe... dumt, men må du så må du...:thumbsup: Ser en kan leie en 10.50 i Portugal forresten, hehe...

 

Jeg har forstått det slik at Pogoene krysser bra også pga den dype kjølen som gjør at den kan holde seilene lengre enn tilsvarande lett båt med 1 meter kortere kjøl??? Når det gjelder utstyr så har båten noen utstyr med i de 3,6 tonnene, men det er klart en kan ikke lasse ned en slik båt med alt som er "kjekt å ha".

 

Vel, nye tips mottas...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Mulig jeg banner i kjerka, men hva med en Bav Match 42.Du kan oppnå over 20 knop under gode forhold. Du holder deg under mill, samt du kan bruke resten av pengene til å oppgradere seil.

 

Matchene som er levert av Lunde er oppgradert med nye forsterkede kjølinnfestinger. Ca. 1.33-1.34 i LYS. Og går godt i mye sjø. Ikke lettvinds-mygger, men gode i sjø, gjerne mye sjø.

Vi sees!

Link to post

Jeg ser tre alternative løsninger her

1. satse på en båt som enkelt og greit seiler fra det meste -> Dragonfly...

2. satse på en performancecruiser som kombinerer ala det som Kjappfot og Baatsmann beskriver over

3. satse på en klassebåt slik at man kan konkurrere med andre like båter.

 

Jeg er på 2 nå, men det hender jeg drømmer om alternativ 1, spesielt når antatt langsommere båter drar i fra på onsdagsregatta....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Ser at Dragonfly har 1,54 i LYS så det hadde jo vært helt vilt å stilt opp med en slik. Tror neppe noen hadde ment at jeg var en verdig konkurrent om jeg hadde vunnet, men 1,54 er jo ekstrem høyt også.

 

Spiller det noen rolle om du har høyt LYS tall? Dere seiler vel etter LYS på regattaene deres. :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Lars Fron, desinger av Evosion har sagt: "you can cruise a racer, but not race a cruiser". Mye rett i det

Fyller du din race med varmt vann, varme og annet turutstyr har du ikke en racer lengre. Igjen lav vekt er alfa og omega for og få en rask båt, spesielt hvis den kan/skal plane.

Kompromiet kan være og ha en løsning a`la Elan 210, hvor "alt" innredning kan fjernes på en enkel måte.

Link to post

Spiller det noen rolle om du har høyt LYS tall? Dere seiler vel etter LYS på regattaene deres. :confused:

 

Joda, men jeg ser for meg at det blir samme diskusjonen som vi har med Melgesen som seiler sammen med oss. Til tross for LYS-tall så blir det vanskelig å sammenligne, jeg har selv vært med dem, det er knallhardt arbeid å seile den bra, men når den når 20 knop med 1,27 i LYS og de andre med 1,25-1,30 ligger på 8-9 så blir det ikke lett. Det er ingen walkover på noen måte for Melgesen og til og med jeg har slått dem på korrigert tid, men det blir liksom ikke sammenlignbart og slik ville det blitt med en Dragonfly også, selv om det nok ville krevd noe trening å hevde seg med 1,54!!!! Da har du det brenntravelt ja...

 

Jeg har merket meg den kommentaren fra Fron, et båtbytte for min del handler mest om seilglede og kicket ved å ha noe som yter mer betydelig mer enn en "vanlig" seilbåt. Det handler egentlig lite om å få en båt som hevder seg bedre i regatta på korrigert tid, er det eneste målet tror jeg det kan være vel så smart å pimpe den jeg har, der er potensiale helt klart... MEN selvsagt vil jeg ha en båt som hevder seg, misforstå meg rett...

 

Mange gode forslag, Match 42 er absolutt en flott båt som nok er rask, men, nei jeg vil ha planende båt som samtidig går godt på kryss og har plass til familien om enn med mindre komfort enn Hansemann, det er nok mulig finne, men jeg har ikke stor tro på at jeg finner det til 1 mill... eller deromkring...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Mulig jeg banner i kjerka, men hva med en Bav Match 42.Du kan oppnå over 20 knop under gode forhold. Du holder deg under mill, samt du kan bruke resten av pengene til å oppgradere seil.Matchene som er levert av Lunde er oppgradert med nye forsterkede kjølinnfestinger. Ca. 1.33-1.34 i LYS. Og går godt i mye sjø. Ikke lettvinds-mygger, men gode i sjø, gjerne mye sjø.

Hva med X-35? Har det du trenger til tur, skulle være lett nok til å plane. Har ikke skott mellom salong og akterkabin, men noe må man nok ofre. Eller hva med Mumm 36? Tror neppe jeg greier å få med familien min i den, men jeg har nå observert et eksemplar på tur, med barn i baugen.

 

Sikler selv på Elan 350 eller Dehler 35, men det blir ikke aktuellt i år, eller neste år...

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Det er mange flotte båter! Men jeg ser mange som har samme tanke som deg sliter med å holde de nye båtene regattaklare. Det blir fort mye dyrere å kjøpe seil når man går opp i størrelse. X-35 er en fin entypebåt. Desverre kaster den styringen litt fort når den får rorpress med spinnaker.

Hvis jeg skulle hatt en båt for bare regattaseiling (kjølbåt) hadde jeg sett på mumm 30 (Farr 30)!

Link to post

En båt som planer, går bra på kryss og koster ca 1 mill. Det kan vel bare bli en Sunfast 3200. Den går jenvt 12-14kn på lens og krysser minst like bra som en match 35. Når den så også er helt ok til tur (kommer selvsagt annpå hvilken komfort man må ha), og den har et lys på 1.27 er valget enkelt synnes nå jeg. Men finner du noe bedre si endelig fra -:)

Link to post

X-35 er en fin entypebåt. Desverre kaster den styringen litt fort når den får rorpress med spinnaker.

Kan du utdype? Ved hvor mye vind? Synes X-35 er en veldig interessant båt, men kaster den styringen lett, blir den uaktuell for familieseiling. Vår nåværende båt (Café 30) tåler endel rorpress sålenge roret er rent og pent, men blir det endel groe, kaster den styringen mye fortere. Tipper det er fordi strømningen avløser og roret staller lettere. Dette er et kjent problem med moderne laminarprofiler. Kan det være dette som har skjedd på den X-35-en du har seilt.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

X-35 er en kjempeflott båt så det var ikke meningen å sverte den. Bor man i Rogaland er også entypeseiling aktuelt. Men at den er litt kilen med press i spinnakeren er kjent blant de som seiler X-35. Men man snakker da om litt vind. X-35 går vanvittig bra i lettvind noe som jeg setter pris på med en båt.

 

Den Cafe 30 er det den som kom fra Mandal?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...