Jump to content

Tråden om virkelig raske seilbåter for tur og regatta!


bjoris

Recommended Posts

Det ble dårlig med oppfølging fra trådstarter her. Selv om det frister med en mer potent seilbåt så er det mye som taler mot en slik investering også så lenge familien er med på tur. Vi har hatt mye drittvær i år, men likevel har vi hatt fine turer. Er vel ikke sikker på om det hadde blitt like vellykket i en båt med lavere komfort. Seilte Bergen Singlehanded i helgen, da syns jeg også Hansen får vist seg frem som en veldig grei båt å seile alene. Bra gikk det også, 6. plass i klassen og 19. overall er jeg veldig fornøyd med.

Nå er ikke ønsket om en raskere båt drevet av ønsket om å komme høyere på listene, det er mer kicket av å seile fort og effektivt og ha en potent båt, det er som med bil, hvem har ikke ønsket seg skikkelig pulver under panseret av og til:)

På turen opp og ned fra Bergen Singlehanded gikk det 10 timer for motor. Selv om regattaen gikk uten regn, var det til tider øspøs både på tur opp og ned. Da satt jeg tørt i cockpit med kalejsen oppe og varmeren på (har ettermontert utløp i cockpit). Det er ikke så spennende å sitte under kalesjen og styre på neste nes i 2 timer så dermed satt jeg å så på TV... hehe... Det var dette med den perfekte kombinasjon da, den finnes nok ikke, men Elan 350 er vel kanskje den nermeste likevel. Men å kaste 500.000 på bålet for å bytte en Hanse 350 mot en Elan 350, nei, det er ikke så lett heller da...

Mange gode forslag her, men det blir ikke lett å svelge kompromissene så inntil videre sier mor nei og jeg er ikke overbevist selv heller...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 9 måneder senere...
arcen er DÅRLIG bygd, for høyt lystall.

 

Hm, skulle til å be deg utdype, men leste dette: https://baatplassen.n...ost__p__1265854

 

Blokker som dras ut av dekk høres ikke så bra ut, det skal jo helst ikke være mulig å seile båten i filler uten videre. Var dette fabrikk-montert deksutstyr, eller var det noe eieren hadde lagt til senere for å optimalisere handling? Kan den ha vært spesiellt hardt seilt og dårlig vedlikeholdt. Er dette et inntrykk som gjelder Archambault generellt, eller kun A40rc?

 

Om båten virker litt "billig" i finnishen, er jo forøvrig til å leve med så lenge den var billig å kjøpe, men ellers henger godt sammen.

 

x-35, for høyt lys, noe dårlig planløsning.

 

Litt dårlig planløsning er vel noe av prisen å betale for en solid, men lett båt i den størelsen skulle jeg tro. For høyt lys er vel et generellt "problem" for båter av denne typen, det er gjerne mer krevende å få ut hele potensialet i en potent båt enn i en litt mer "tur-orientert" båt.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

har aldri seilt noen andre båter enn a40rc, så om det gjelder archambault generelt, men jeg ble IKKE imponert. båten var lite brukt, og var på lift når den ikke var i bruk. når vi seilte båten blåste det fra 10-25 M/S som sikkert bidro til demontering av båten.

 

Blokkene som løsnet ut av dekket var til spinnakeren, og var montert originalt. i tillegg til dette løsnet spinnaker blokkene fra toppen av masta. Men var faktisk mest skuffet over seilegenskapene, seilte litt for lavt på kryss, planet ikke på lens selvom man skulle tro det.

 

ja, men noe av den dårlige planløsningen skyldes vel også at den skal brukes i regatta, den har vel forøvrig samme løsninger som i min båt, men alt blir litt større i 40 fot. Tror også noe av lystallet skyldes at det er en X, og at det automatisk gir den noe høyere lystall.

 

Av de båtene ville jeg garantert valgt Xen, flere båter i Norge, høyere kvalitet, både på interiør og eksteriør.

Link to post

Dehler 41 er nå min favoritt om dagen, rå båt, jeg fikk studert den i Stord Rundt da jeg var regattasjef og suste rundt i lettbåt. MEN, den er jo ikke akkurat innenfor familiebudsjettet og jeg vet ikke uansett om jeg ville hatt så kostbart båt å seile regatta med... 40ACen er jo rimelig nå da.

 

Jeg kan ikke skjønne at den er så billig lagd, hvilken modell seilte du da Kristian_H, det var en RC? Det finnes jo A40 også som visst nok ikke kan sammenlignes med A40RC, ville nok tatt meg en titt på denne og fått en tur på fjorden så får du jo fort en følelse av om ting er skikkelig eller ikke...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

vi seilte en a40rc, innleid med det fengende navnet "viking" under Hamilton Island race week, august ifjor. var en 2008 modell.

 

Dehler 41 virker veldig grei, men er da utrolig tung! ett helt tonn mer enn min båt, dette er med karbonrigg og hele pakka. den seiler veldig bra med mye vind, men vi tok den igjen med turseil og lite mannskap, mens de hadde splitter nye regattaseil og fullt mannskap i lite vind.

Link to post

Denne Archambault A31 ser det i alle fall ut på annonsen som at er godt sammenskrudd:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35475022

 

Mye morro for pengene, men i trangeste laget for en familie familie på tur. Sikkert super til ren regattaseiling med lite mannskap!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Er ingen erfaren reggattaseiler, men begynner å bli bitt av basillen. Erfaringene så langt tilsier at dersom jeg skulle gjøre dette til en skikkelig hobby ville jeg tenkt på følgende:

1. enklasse båt for å kunne konkurrere på like vilkår.

2. ikke alt for stor båt, det koster enkelt å greit alt for mye å holde ting i skikk, ha gode seil osv

3. båt som tåler å brukes (dimensjonering og at den ikke er for pen

4. hva er typiske vindforhold der seilingen skal foregå? Stor forskjell på indre Oslofjord vs Rogaland...

 

Ville kanskje vurdert en Elan 350?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Dehler båtene er tunge, det er en ulempe, men de vil bygge båtene slik for at de skal være solide iflg en selger jeg traff på Souhthampton, det kan nok diskuteres, men jeg liker Dehler, sånn er det bare! Bra allround egenskaper er nok det smarte å satse på for kystseilas, kult med f.eks Pogo, men jeg tror ikke det er lett å seile en Pogo 12.50 f.eks med 1,50 i LYS eller deromkring i kystseilas med mye kryss.

 

Din IMX er nok ett råskinn, men som du også vet, det tar tid å få fart på en båt, den gikk ikke så voldsomt den jeg så heller, men de var helt nye med båten så det tar tid mot de som har seilt båtene sine i årevis og optimalisert trimmen... 1,40 i LYS krever jo at en ikkje gjør store feil, det slår jo ekstra hardt ut på disse raskeste båtene...

 

Dehler 35 vant i en norsk test over Elan 350. Tror jeg holder en knapp på Dehler 35 slik vi seiler, jeg vurderer iallefall at denne har bedre allround egenskaper enn en Elan 350 som jeg forstår er kilen å styre på kryss og iflg selvutnevnte eksperter blir det veldig vanskelig å holde LYS tallet når det er mye sjø, men bevares det er sikkert dritgøy å plane avgårde. Problemet mitt er at det er i denne klassen vårt budsjett ligger, men jeg syns både Dehler 35 og Elan 350 er for små til vårt bruk. Vår Hanse 350 er betydelig større innvendig, spesielt er Dehleren som en Hanse 325.

 

Det blir nok Hanse lenge fremover, har brukt mye penger som jeg ikke får igjen på å oppgradere den og båten går bra ifht LYS, her er potensiale så det holder nå med ny makker som kan sine ting, men i år har ikke tiden strukket til noe annet enn et par småregattaer og Seilmakeren, de som vinner er med på alt så timer på vannet, det er det som gjelder...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

liker godt Dehler jeg også, nå mener jeg at "alle" sier båtene deres er veldig solide. Det gjelder også Bavaria. Pogo 12.50, sinnsykt kul båt men der skal man nok vite hva man driver med.

 

min IMX er vel ikke lengre ett råskinn, men den har vært relativt rask. Min burde hatt en god oppdatering på forseil, men det blir for dyrt når jeg bare seiler små regattaer. Den IMXen jeg seiler regatta med derimot, går fortsatt ganske fort, og noe av det skyldes nok et relativt høyt seil-budsjett.

 

tror ikke man skal begynne å bytte båt nå, spessielt ikke til noe nytt. Her går det rykter om x-41er ned mot 1,2 mill..

Link to post

X-41 til 1.2 mill?? Hvor? Hvor? :eek:

 

Ser kostnadspoenget med 35 kontra 40 fot. Mitt intrykk er at kostnadene og kompleksiteten i båtholdet er proporsjonalt med lengden opphøyd i et sted mellom 2. og 3.

 

Jeg leste forøvrig testen av Dehler 35 mot Elan 350 (og et par andre båter jeg ikke kommer på i farten) og konkluderte med at Dehleren nok var best egnet hvis du bor innerst i en fjord du må krysse deg ut av når du skal på tur. Men kan det være at Dehleren seilte best på kryss av de to rett og slett fordi den er mest lik alt annet test-mannskapet har seilt før, slik at den kan de gå rett ombord i og føle seg hjemme? Elanen vil vel være nokså annerledes, og vil kreve mer tilvenning før du får fart på den? Har inntrykk av at de har begynt å klatre litt på resultatlistene etterhvert som eierne har hatt dem en stund og begynt å bli bedre kjent med dem.

 

På den annen side så holdt vi godt følge med et par Elan 350-er på vei ut mot Hollenderbåen (de skulle vel videre til Tristeingrunnen) med vår lille Café 30.

 

Men nå er vel disse båtene mer å betegne som bare relativt raske seilbåter, og ikke "virkerlig raske" seilbåter, eller?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

X-41en ble solgt til ukjent pris, men ryktene sa de trengte penger og 1,2 var bunn.

 

kostnadene er helt klart høye, vet ikke hvordan det er på 35 fot men på 40 fot koster et 3DL storseil fra north ca 100K, spinnaker ca 40K. vi seiler kun med fokk og disse ligger vel på rundt 30K, men det vet jeg ikke helt. Code 0 60K. Disse kostnadene bør vel regnes minst hvert 5 år om man vil være blant de beste.

 

skulle jeg eid min egen båt som skulle seiles aktivt i regatta ville det vært en F18..

 

Båtene er vel å regne som raske turbåter med regattamulighet.

Link to post

[...]når vi seilte båten blåste det fra 10-25 M/S som sikkert bidro til demontering av båten.

 

Blokkene som løsnet ut av dekket var til spinnakeren, og var montert originalt. i tillegg til dette løsnet spinnaker blokkene fra toppen av masta.

 

Dette var betenkelig, blokker skal da ikke være det første som går. Mener nå spinnakeren skal spjære før den begynner å rive utstyr av båten. En spjæret spinnaker er bare dyr, men kan muligens repareres. En spinnaker som ikke lar seg temme fordi blokkene er revet av kan være farlig. Det kan ikke ha vært skader der fra før? Etter en kollisjon eller lignende? Tja, det er vel lite trolig tilfellet i riggen.

 

Men var faktisk mest skuffet over seilegenskapene, seilte litt for lavt på kryss, planet ikke på lens selvom man skulle tro det.

 

Og på land mellom hver regatta, så det kan ikke bortforklares med blåsjellfarm heller? For tungt lastet? Kan det være sammenheng mellom manglende planing på lens og for stor belasting på spinnakerblokkene?

 

ja, men noe av den dårlige planløsningen skyldes vel også at den skal brukes i regatta, den har vel forøvrig samme løsninger som i min båt, men alt blir litt større i 40 fot. Tror også noe av lystallet skyldes at det er en X, og at det automatisk gir den noe høyere lystall.

 

Av de båtene ville jeg garantert valgt Xen, flere båter i Norge, høyere kvalitet, både på interiør og eksteriør.

 

Ellers takk for gode innspill. Enig i at Xen nok ville være det mest fornuftige av de to, særlig med tanke på at 40 fot fort blir litt for mye båt å bakse med når den skal vaskes, poleres, stoffes, ha nytt seil osv. Vår nåværende båt er altfor stor når den skal pusses om våren, men litt for liten når det regner og barna sloss, så alt i alt er den vel omtrent passe ;-)

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
kostnadene er helt klart høye, vet ikke hvordan det er på 35 fot men på 40 fot koster et 3DL storseil fra north ca 100K, [...]

Fikk tilbud om "fancy" regattastorseil til vår 30-foter på omtrent 25k (med rabatt), så da har vi to punkter på kurven. Vi trenger vel minst ett til for å komme frem til en god modell...

 

Båtene er vel å regne som raske turbåter med regattamulighet.

Ja, noe sånt, og det er vel egentlig alt jeg krever av en seilbåt ;-)

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

tror ikke man skal begynne å bytte båt nå, spessielt ikke til noe nytt. Her går det rykter om x-41er ned mot 1,2 mill..

 

Nei, nå har jo f.eks Dehler blitt betydelig rimeligere så om jeg byttet nå ville nok det blitt ett bedre regnstykke enn om jeg kjøpte en Dehler i 2008, men det er ikke aktuelt uansett. Kjekt å drømme litt ja...

 

Som en digresjon ifht dette med størrelse så kjøpte jeg nytt storseil i vinter fra Boding, dette var akkurat halve prisen av samme type seil til en Hanse 430, da ble jeg litt sjokkert og enda mer fornøyd med 35 fot, vi har to barn og med ståhøyde over alt for en på 183, tre lugarer, stor salong, stor cockpit, liten toalett og dusj fremme, helt ok kompromiss og en båt jeg både seiler og legger til i en litt vanskelig beliggende bås alene... Nei, viktig å ikke glemme dette og jammen er det stort nok når det skal på land med riggen på for vårpuss, det er jo typisk at det har jo ikke før komt på land så kommer kulingvarslene og det blir en uke med hektisk båtpuss og neglebiting...:) Vel, vel...

 

Dragonfly 32 er en annen morsom båt jeg fulgte en stund, er den på sjøen nå?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 5 måneder senere...

Men hva med å ta turen ned i Sportsbåt delen. Det lages mange riktig spennende båter i 20 fots delen. Da slipper du de tunge elementene som Dass, puter, septiktank, motor osv osv.... bare gøy..

 

http://www.swingkeelsailing.com/

 

http://vxonedesignracing.com/vxodr/

 

http://www.mxspeeddream.com/index.html

 

og så videre, det skjer en masse på utvikling her....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
  • 1 år senere...

Hei, tenkte jeg kunne dra opp denne igjen.

 

Hva mener "panelet" om Sequest 36? OK inredning, med skott med dører mellom akterkabiner og salong, rask (norrating 1.028, versus typisk 0.980 for First 36.7), og svært lekker (eller sweet, som de omtaler den som på blur.se). Det finnes kun en i Norge, men skal vistnok være en til salgs i Finland: http://www.nettivene.com/purjevene/muu-merkki/500543

 

Noen som kjenner til denne båttypen?

 

Christian 8-)

bilde

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...