Jump to content

Furuno 1712 ingen responsbilde


Vidarfre

Recommended Posts

Har kjøpt båt med furuno 1712 montert men får ikke noe roterende bilde frem. Kontaktet furuno og fikk bruksanvisning og fulgte denne uten å bli klok. Slår den på..varmes opp og etter 1 min trykker jeg TX, deretter kommer et bilde med kun en fast strek fra senter og rett opp, skal vel være en strek som roterer?(er helt fersk med radar så dere får overleve :confused: hører at noe roterer inni domen, kan det være en reim som er slitt? radaren er fra 02, noen som kan hjelpe?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

se hva du har innstilt range, gain, rain og sea på. Sett range på 1 nm og filtrene på 0. Det er i hvertfall første steg for meg.

Sjekk om det er god kontakt på radarkabelen mellom dome og skjerm.

 

Å åpene domen og sjekke antenna er nok en enkel sak. Kan jo være at antenna ikke roterer som du mistenker.

Link to post
Share on other sites

Prøvde innstillingene som fulgte boka og om jeg trykker FTC mens den går ser jeg et etterslep altså en strek fra senter og ut og "føler" at når antenna har tatt en runde "viskes" streken bort igjen...

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Prøvde den på flere range bl.a 1 nm, rain og sea prøvde jeg å justere både lavt ned, middels og høyt uten et eneste ekko (lå på båtplassen og testet med øyer og båter innen rekkevidde) dro ut kabelen og da fikk jeg "hd missing" så tror kabel er ok,

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Slå av ftc

3.) Fast Time Constant (FTC). This feature is designed to reduce the effect of long duration returns that come from rain. This processing requires that strength of the return signal must change quickly over it duration. Since rain occurs over and extended area, it will produce a long, steady return. The FTC processing will

filter these returns out of the display. Only pulses that rise and fall quickly will be displayed. In technical terms, FTC is a differentiator, meaning it determines the rate of change in the signal, which it then uses to discriminate pulses which are not changing rapidly.

 

Neste er å sjekke om antenna roterer. Gjør den ikke det vil du bare få en strek. Opp på taket, ta av lokket :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er streken HELT rolig, altså at den står i ro men også HELT stabil i farge/intensitet? Om streken endrer intensitet litt uregelmessig KAN det være headingsensoren i antennen som har streiket. Denne gir skjermen nede beskjed om når antennen peker rett forover for å synkronisere bildet med antenneposisjonen. Vet ikke hvordan dette virker i praksis men det kan kanskje gi de symptomene du har. Justering av headingsensoren skal stå i manualen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jo streken er helt stabil, tror det er en markering baug opp eller noe er helt tydelig fra senter og opp til klokka tolv. Andre funksjoner funker fint zoom, range og tilsynelatende knapper. Om jeg trykker ftc flere ggr ser jeg en skyggestrek fra senter og ut forskjellige steder virker som om streken da kommer der antenna er når knappen ftc blir trykket, hjalp det noe SveinHa?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Nei... Det var nå bare et skudd fra hoften, har ikke den helt store troen på det. Du ville kunne se det på streken om hele bildet på 360° ble presentert som en strek rett opp, streken vil leve litt i intensitet forskjellig i hele strekens lengde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...men er det skummelt å stå ved antenna når den går?tenker stråling da..

 

Man kan selv regne ut hvor stor avstand man bør ha mellom radarantenne og menneske for å ikke bli utsatt for unødvendig høy intensitet fra elektormagnetisk stråling fra radarantennen. Men man må da finne frem relevante tall fra instruksjonsboken om grensene ikke allerede står nedfelt i denne fra før.

 

Da jeg studerte maritim nautikk på maritim høyskole på nittitallet, opererte man i radarlære med en faresone med tilhørende fareradius og en restriksjonssone utenfor denne med tilhørende restriksjonsradius med tanke på hvor høy intensitet fra den elektromagnetiske strålingen man kunne utsettes for fra en radar. Den gang eksisterte det et forbud mot opphold så nærme radarantennen at man havnet i faresonen, hvor intensiteten var definert som over 250 watt per kvadratmeter(250 W/m2). Utenfor denne, i restriksjonssonen, var kortvarig opphold tillatt når intensiteten lå mellom 10 og 250 W/m2. Så med intensitet 10 W/m2 eller lavere, var man trygg. Intensiteten var å betrakte som en yrkeshygienisk grenseverdi, men det eksisterte mye usikkerhet rundt grensene, og det gjør det for så vidt enda. Jeg har ikke oppdatert meg på hva intensitetsgrensene er i dag.

 

Formelen for å regne ut fareradius, Rf, er:

 

Rf = (Pm x GdB x lamda) / (4 x pi x If)

 

hvor

 

Pm = Gjennomsnittseffekt(i watt[W]) = Pp x d.r. = Pp x tp/tr = Pp x tp/1/PRF og hvor Pp = pulseffekt i watt[W], d.r. = duty ratio, tp = pulslengde i sekund, tr = 1/PRF og PRF = Pulsrepetisjonsfrekvens i hertz[Hz]

 

Gdb = antenneforsterkning i desibel[dB]

 

lamda = bølgelengde i meter[m]

 

pi = 3,14...

 

If = Intensitetsgrense fareradius, 250 W/m2

 

 

Formelen for å regne ut restriksjonsradius, Rr, er:

 

Rr = (Pm x G x lamda) / (2 x pi x Ir x L2(L opphøyd i 2))

 

hvor

 

G = antenneforsterkning[antall ganger]

 

Ir = Intensitetsgrense retstriksjonsradius, 10W/m2

 

L = antennelengde i meter

 

de andre faktorene er forklart lenger oppe

Link to post
Share on other sites

Var nede i havna og åpnet lokket på radaren, joda den sviver rundt og ting ser greit ut, tørt og pent. får som sagt ikke opp noe ekko i det hele tatt, om jeg trekker ut kabelen nede får jeg "hd missing" Kan det være lønnsomt å pakke den ned og sende til Furuno i ålesund mon tro?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Ringte dem idag men de visste ikke hva det kunne være, sa jeg kunne prøve a\s elektrisk i kristiansand, de kunne reise ut og feilsøke...høres dyrt ut når man tenker at ny radar koster ca 13000 har jeg sett. Meninger?

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Koster jo ikke stort for en 1715 "over there" så det er vel begrenset hvor mye en skal legge i reparasjon på den... Blir fort dyrt om en skal betale full timepris men om du kjenner noen som har litt peil så kan det jo være verdt å få de til å ta en sjekk. Kan jo ofte være ganske enkle saker...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...