Jump to content

Størrelse på presenning


19quiz76

Recommended Posts

Første innlegg her inne, og skikkelig fersk båteier på alle måter. Har kjøpt en 1986-mod Ørnvik 535 (http://www.pslsystem.com/ornvik/flygande.htm) med Evinrude Etec 90hk fra 2005, og skal ha den stående på land ved en fritidsbolig i vinter. Tenkte å ha presenning over den, men er usikker på hvor stor jeg trenger.

 

Båten er 5,35 m lang og 2,15 m bred, men har overbygg som stikker kanskje 0,5 m over dekk. Tenkte det kunne være lurt å "pakke inn" mest mulig av båten med tanke på vind (som det er mye av der den skal stå), men aner ikke hvor stor presenningen da trenger å være.

 

Ser på www.maritim.no (http://www.maritim.no/opplag/presenningsutstyr/presenning) at de har litt forskjellige størrelser, tar gjerne imot tips om hvilken størrelse jeg bør gå for samt om disse er ok kvalitet / pris.

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Henger meg på tråden. Ikke for at jeg kan gi deg noe godt svar, men fordi jeg lurer litt på det samme. Har en helt ny Bella 621 m/150 Verado som jeg vurdere å la stå ute på hengeren i vinter, dog med en del sikringstiltak. Jeg har allerede bestilt presening fra Watski, og jeg bestilte den noe større enn båten i håp om at jeg kan dra den over motoren også. Jeg tenker i tilleg å sette opp en enkel ramme over båten og dra ytterligere en presening over der igjen for å beskytte mot snøtyngde og ikke minst fukt. Er jo viktig å sikre seg mot at presseningen ikke ligger å slår mot båten i uvær, samt å sørge for lufting. Vi får se om vi får noen gode råd etterhvert. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Velg i hvert fall en presenning som er så stor at "teltet" blir så spisst at snøen sklir av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det dette bildet du mener? Men det var da litt tidlig å tenke på slikt? Jeg har ikke begynt på høstsesongen ennå, og det er forhåpentligvis leeenge til isen legger seg i havnen.

 

presenning.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ville gått for en tykkere presenning rundt 400-600 grams, disse holder seg på plass.

De tynnere presseningene flagrer og løsner og du sliter hull på de etter kort tid. Bare til irritasjon

Biltema har noen greie av typen lastebilkapell som skulle passe for din båt, ellers har maritim utvalget også.

Det kan være greit å ha en billig/tynn pressening under den tykke for å fange opp kondens. Det er ofte en utfordring å holde det tørt i et slikt miljø.

Ellers er det viktig med god gjennomtrekk i enden av presenningen for å unngå fukt.

Tror nok også jeg ville kostet på meg et skikkelig presenningstativ i aluminium istedet for treverk. Enklere å sette sammen og mindre slitasje på presenningen.

Stativet kan enkelt utvides hvis du kjøper en større båt senere.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Biltema har noen greie av typen lastebilkapell som skulle passe for din båt, ellers har maritim utvalget også.

 

Men vil ikke dette gjøre at vinden tar mer tak i presenningen?

 

Tror jeg skal styre unna de billigste Clas Ohlson-presenningene, har hørt at maljene ryker fortere enn man får sagt PVC..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mente at de var laget av omtrent samme materiale som lastebilkapell, ellers er det en vanlig pressening.

disse er tunge og holder seg på plass, anbefales.

Knytt heller et tau under kjølen forfra og bakover istedet for å feste plastkanner med vann i maljene.

Sistnevnte sliter veldig på presseningen.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...