Jump to content

Vinterkonservering tauverk på seilbåt


Thorstein

Recommended Posts

Første vinterkonservering av vår Bavaria 39cr nærmer seg. Båten skal ligge på vannet (elv) i vinter. Her ligger den i ferskvann, men gjennom sesongen er den i saltvann. Jeg har lest litt forskjellig ang vinterkonservering av tauverk/fall til riggen. At alle tau skal erstattes med flaggliner, taest hjem og vasken etc. Som relativ fersk seilbåteier er jeg ikke helt komfortabel med å plukke ned alt av tauverk i riggen. Seil skal jeg ta av lagre tørt. Noen med erfaring på dette, skal alle tauene av?

Link to post
Share on other sites

Nå har Hulda ligget ute året rundt siden 2002 med rigg oppe. Og tauene har hengt der de henger. For det første, vi som er oppvokst med bomullstau, 'silketau', gresstau og annet, så varer moderne tau 'evig'. Med det skal ikke stikkes under en stol at særlig tauene til lensestaklene begynner å bli stive og lite vennlige å håndtere. En prøve på foryngelsen kunne være en rundtur i vaskemaskinen på 60 grader og godt med tøymykner. Men noen spesiell form for vinterkonservering komme ikke til å skje ombord i Hulda.

Link to post
Share on other sites

Vi har alltid byttet ut alt av tau i riggen, med tynne liner på vnterhalvåret.

Alt av tau til rigg og fortøyning vaskes i maskinen på 60gr. som Hulda skriver og godt med skyllemiddel.

 

Da bli det mykt og godt å jobbe med neste sesong, og lukter godt samtidig...

 

:yesnod:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg plar å ta av alle skaut som er lette å ta av og på. Dvs. til genoa, spinnaker og gennaker.

Desse legg eg i ferskvatn med Zalo ei vekes tid, tørkar dei og stuer dei bort.

 

I år så kjøpte eg nytt storseglfall til den nette sum av 3700 spenn. Det er festa i mastetoppen og kan ikkje takast bort utan klatring. Eg tenker difor å festa ei flagglina i blokka på storseglet og trekka den opp ved å stramma fallet. Då blir lite av fallet eksponert for vær og sol.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...