bc45 Startet 4.September.2011 Link til dette innlegget Startet 4.September.2011 Kunne godt tenke meg å få båten til å ligge roligere på svai når det blåser godt. Tenker da på å unngå at båten drar seg fra side til side og slippe at vinden tar sideveis tak i riggen. Jeg har lest at et metode kan være å låse bommen ut til siden, og så henge et drivanker fra bomnokken og ned i sjøen. Noen som har forsøkt dette? I sommer har jeg også sett noen båter som på en eller annen måte har hengt opp stormfokka aktenfor bommen. Jeg antar at det er for å unngå sveipingen? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg lever nok med dette problemet, noe som forutsetter godt anker og rikelig med kjetting. Men klarer en å få opp noen som ligner en mesan på akterstaget kan det være en god løsningen for enkelte båter. Jeg har faktisk reist jolla som "mesan" på en ca 50 fot Bavaria og det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg hadde et lite seil, noa alla en stormfokk, som jeg festet på akterstaget. Dette hjalp veldig på min båt, Hallberg Rassy 352, uten denne lå vi alltid på tvers av alle andre... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Verrie Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg har med positivt resultat hengt en tyngre landgang i tau noe dypt helt akter, som har roet pendlingen min en del. Har også gjort dette med bildekk som jeg har liggende i lasterom for fendring under vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 4.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg hadde et lite seil, noa alla en stormfokk, som jeg festet på akterstaget. Dette hjalp veldig på min båt, Hallberg Rassy 352, uten denne lå vi alltid på tvers av alle andre... Du fikk ikke problemer med blafring i seilet da? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg hadde et lite seil, noa alla en stormfokk, som jeg festet på akterstaget. Dette hjalp veldig på min båt, Hallberg Rassy 352, uten denne lå vi alltid på tvers av alle andre... Kan det kjøpes noen plass? Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Lundh sails Gøteborg markedsfører ankerseil som de hevder er veldig effektive Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Hadde ikke noe problem med blafring, de gangene vi brukte dette. Samme typen duk som i de øvrige seilene. funket meget bra for oss... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.