Jump to content

Får ikkje varmt vatn ved landstraum


luka

Recommended Posts

Ved landstraum gir ikkje beredaren (wave) varmt vatn.

Den er kobla til straum med eigen ledning og støpsel,

der eg og har sjekka at straumtilførsel er ok.

 

Eg har og sett etter sikring på sjølve beredaren som skal

spretta ut ved behov, utan å finna noko.

 

På sjølve "inntaksboksen" for straum lyser det for power,

og jordfeilbrytaren slår seg av ved å trykkja "reset"

(dette var ikkje tilfelle for ei stund tilbake....)

 

Kan nevna at beredaren fungerar heilt fint ved oppvarming frå motor,

men det skal vel ikkje ha noko med saken å gjera?

 

Takknemleg for svar :)

Link to post
Share on other sites

Det er et elektrisk varmeelement i berederen som varmer vannet ved landstrøm, ser ut til at det er en feil på elementet eller koblingene til dette, ja så tar det litt tid å varme vannet da.

 

Det hender ganske ofte at sikringene til landstrømmen går, noen beredere krever mer strøm en sikringen klarer å noen ganger er det forhold i båthavna som gjør at strømmen av og til forsvinner, like tilfeldig er det at strømmen kommer tilbake, har du kontroll på dette så er det elementet.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hvilke type bereder du har.

Hadde samme problemet med min Quick tank. Var overopphetingsvernet i termostaten som var slått ut. Ikke lett å finne, ett bitte lite hull som lå bak "skiven" som du velger tempratur med. Må bruke en syl for å resette.

Vernet er flyttet på nyere modeller. Du ser det lille hullet over den gule skiven i vedlegget.

http://www.seatronic.no/pdf/quick/nettmanualer/Sjekking_av_termostat&varmeelement.pdf

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem. Eg dreiv å bestilte nytt element per telefon hos en stor leverandør av konkurrende produkt(Isoterm). Det var faktisk han som spurte om jeg hadde funnet denne lille resettknappen gjennom hullet i termostat-hjulet. Det var en fin gest som sparte meg for en båtpeng eller så :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte ens ærend til Seatronic i Moss for å kjøpe element og termostat siden ingen forhandler i vestfold sto på siden til Quick.

Hos Seatronic spurte de om jeg hadde sjekket overopphetingsvernet. :eek: Tok med element og termostat for å være på den sikre siden.

Tok en tur innom Wærners båtbu når jeg kom tilbake til Sandefjord, for å handle noe annet. Da viste det seg at de hadde begynt å forhandle Quick og selvfølgelig hadde element og termostat på lager-

Ble brendt noen kroner unødvendig i bensin og ferge den dagen :lol: :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Slike overtemperatursikringer skal en egentlig være litt skeptisk til, enten de sitter i en vifteovn, et strykejern eller en varmtvannsbereder. Sist år tappet jeg varmtvannstanken i båten for vann før vinteren, men glemte å trekke ut kontakten. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hadde på strøm fra land under den vinteren, men termostaten slo ikke ut. Men under over alle under: Ingenting tok fyr og elementet i berederen var like bra til våren! Dette var på en Quick 40liters bereder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LarsH: I følge store bereder leverandører klarer ikke disse termostatene å oppdage overoppheting hvis ikke vannstand er over der termostatene sitter. Har ikke fått noen gode svar, men teoriene er at siden luften/ dampen inne i berederen er så flyktig i forhold til vann så er den kalde lufta på utsiden nok til å holde termostatene under utløsende temperatur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...