Jump to content

96HK Yanmar, oljefilm på vannet fra eksos


Smellingen

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt meg en 97-modell båt med en 96 HK Yanmar. Alt fungerer topp :yesnod:

 

Motoren forbruker ikke olje og alt er vel, men... Når jeg ser over ripa er det alltid en liten oljefilm på vannet der (våt)eksosen kastes ut. Kan det bli slik hvis dieselspissene/dysene er feiljustert?

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Hulda har null oljefilm fra sin 6,2 liter V8, uansett. Og motoren min bruker en del smøreolje. Men aggeregatet med symaskinmotor spytter ut oljefilm, uansett belastning. Jeg har snakket med forhandleren av aggeregatet, og det er bare slik det er. Spytter ut litt sot blandet med diesel, et lite fnugg gir stor film. Aggeregatet forbruker ikke olje mer enn normalt.

 

Tror du kan ta det med ro. Som andre skriver, sjekk når motoren har vært kjørt hardt og er god og varm.

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis ikke noe å bekymre seg for. På tomgang oppnår man ikke høy nok temperatur på motoren til at forbrenningen blir optimal, og bittelittegranne uforbrent diesel vil da følge med eksosen ut.

 

Enig med terron.

Har samme motor. Dette er ikke noe å bekymre seg over. Det forsvinner når motoren blir varm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...