Tranen2 Startet 4.September.2011 Link til dette innlegget Startet 4.September.2011 Pga mye nedbør, lite sol og kystnært miljø samt en god del måkeskitt - seilbåten gror ned av grønske. Hvordan i hels... kan en bli kvitt det. Finnes det noe spray, stoff eller andre løsninger? Jeg skurer og vasker innimellom, men det kommer raskt tilbake.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
VannTro Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Tror du kan forebygge mye med god polering. Når gelcoaten er mettet med voks setter ikke dritt og levende organismer seg så godt og du kan spyle båten med rent vann innimellom. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Flid Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Kjøp algefjerner i din lokale fargehandel. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg kjøpte båt i år som led av mye grønnske på teakdekk/lister. Også på tauverk som var flettet langs rekken var det masse grønske. Traff en kar på Kæringøn som anbefalte Boracol. Båtsjappa på Kjærringøn ble 3 liter fattigere og jeg er storfornøyd. Stoffet er tynnt som vann og påføres med en bred pensel. Man smører det på og "thats it !" Etter ett døgn eller så er all grønske borte vekk. Har også brukt det på kalesje, på den ytre fliken av rullestorseilet og på tauverket på rekka. All grønsken er borte :=) Google Boracol. West System har det f.eks. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Som før nevnt er Boracol ypperlig til å forebygge grønske i teakdekk. Vask dekket godt. Gjerne i godt grønnsåpevann slik at det er rent før du legger på Boracol. Vi har aldri hatt grønske på dekket etter vi tok Boracol i bruk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sleipnern Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Hei Om jeg bruke d på kalesja ser ut som den da også er ferdigimpregnert, to fluer i ett..... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Vask dekket godt. Gjerne i godt grønnsåpevann slik at det er rent før du legger på Boracol. Har du prøvd uten å vaske først ? Gjør du dette hvert år ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Marial Svart 7.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 Har brukt 5 liter grønsåpe sist helg på teakdekket, blant annet pga grønske etter en begredelig fuktig sommer/høst. Får prøve med dette vidundermiddelet også og håpe at det er og blir borte. Grønske på teaken er litt grønnskolling på sjøen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 HD-VASK. spray på ,tørk vekk, skyll godt med vann etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 Har brukt 5 liter grønsåpe sist helg på teakdekket, blant annet pga grønske etter en begredelig fuktig sommer/høst. Får prøve med dette vidundermiddelet også og håpe at det er og blir borte. Grønske på teaken er litt grønnskolling på sjøen! :-) Har brukt Boracol siden 2007, du vil ikke bli skuffet. Det forebygger alger og sopp. Det vil heller ikke bli svart sålenge du klarer å bli kvitt soppen med grønnsåpe. Jeg bruker Boracol 3 ganger i sesongen. Vår, midt i sommer sesongen og høst. Teaken ser meget flott ut. Skal se om jeg har et bilde av vår forrige båt en Nidelv 300 sport fra 2007. Vår nye Sealine har teak som ser ut som den er ny etter 1 sesong. (Behandlet med Boracol 3 ganger) -G- Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2011 For fjerning av grønske anbefales vask med klorholdig vann. Foe forebygging er Boracol tingen på teak. Sitér dette innlegget Link to post
Marial Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Ja, da har jeg for et par uker siden "beiset" hele dekket med Boracol og resultatet tror jeg ble bra! Lærte ogdå undervegs at grønnsåpe, som man alltid hører man skal vaske teaken med, samtidig er god mat for algeveksten, så etter grundig vask med grønnsåpa: Bruk Boracol! Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Hvem selger Boracol - vanlig fargehandel eller båt butikker ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Kan Boracol eller noe tilsvarende brukes på kalesjen også? Min kalesje gror ned av grønske, og er særdeles vanskelig å få ren. Resten av båten får jeg ren med såpevann, men ikke kalesjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MajorAndy Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Jeg har brugt Rodalon. Det fungerer fint - og er nok også billigere? Men det findes måske ikke i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Har ikke sett den der i Norge nei! Synd, det hørtes ut som et greit produkt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.