Jump to content

Utleie av båt, MVA fritak?


elskerseiling

Recommended Posts

Har drevet litt med utleie av båt mellom private men vurderer nå å starte selskap for å drive utleie, eventer, tilby seiling under de større regattaene i norge etc. I den forbindelse trenger jeg også en båt. Det er snakk om en brukt seilbåt i 300.000 kroners klassen som befinner seg i USA.

 

Vil man ved import av denne, kunne få mva fritak på båt og fritak på hk avgift?

 

Skulle gjerne hatt litt tips angående dette med tanke på selskapsform, skatter og avgifter etc.

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke superpeiling på dette, men kan ikke se hvorfor du skulle få fritak for mva og hk avgift...?

 

Ved at det er et selskap som eier seilbåten, så vil du vel i prinsippet kunne regne utgående mva mot inngående, men bortsett fra det vet jeg ikke... Det forutsetter vel også en viss omsetning før du kan registreres i mva-registeret, slik var det ihvertfall før.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Kravet om omsetning er på 50.000,- (momspliktig) i året tror jeg. Du må fortsatt betale MVA på båten men hvis du havner i MVA registeret kan du regne utgående mot inngående MVA, som egilwh beskriver. På den andre side er visst dette med å kjøpe båter igjennom firma en ting våre kjære myndigheter er veldig skeptiske til. Du kan ikke bruke båten privat uten å bli fordelsbeskattet osv...

Link to post
Share on other sites

Får vel ikke fradrag for HK-avgiften men som Cerveza skriver så kan du fradragsføre mva i firma dersom firmaet er mva-registrert. Som nevnt så er hovedregelen at man mva-registrerer seg når omsetningen har passert 50 000, men dersom du kan sannsynliggjøre at omsetningen vil overstige 50 000 så kan du forhåndregistreres.

 

Litt usikker på hva du gjør med fradrag for inngående mva ved kjøp av båten dersom du ikke er registrert i mva-mantallet på tidspunktet for kjøp av båten.

 

Ring fylkesskattekontoret og spør så får du svar.

 

Selskapsformen spiller vel ingen rolle, det står vel mellom Aksjeselskap eller Enkeltmannsforetak og begge kan registreres i merverdiavgiftsmantallet.

Link to post
Share on other sites

Dessuten kom jeg til å tenke på at dette jo må regnes som en investering, og dermed skal det vel regnes investeringsavgift i stedet for mva... Det betyr at du får mva-beløpet tilbake, og så må du ut med investeringsavgift i stedet, denne ligger vel på rundt halvparten... gjorde ihvertfall det før.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Dessuten kom jeg til å tenke på at dette jo må regnes som en investering, og dermed skal det vel regnes investeringsavgift i stedet for mva..

Denne ble vel opphevet 1 oktober 2002 ??

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne ble vel opphevet 1 oktober 2002 ??

Dersom det er tilfelle, så ber jeg så meget om unnskyldning! :confused:

 

Redigert: Undertegnede kan observeres liggende helt flat på gulvet! :giggle:

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

.... Vil man ved import av denne, kunne få mva fritak på båt og fritak på hk avgift?.....

 

Såvidt jeg kjenner til forutsettes at båten har LOA over 15 meter.

Skal du få godkjenning som næring, så må det du driver med "være egnet til å skape overskudd" - og det kan det jo ta litt tid å finne utav, eller bevise :lipseal:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om noen som har prøvd seg på dette tidligere. De utgiftsførte alle kostnader forbundet med anskaffelse og drift av båten. Da det ikke ble noe god business allikevel, fikk ikke eierne av båten fradragsført noen ting og de ble sittende med alle kostnadene som om de skulle ha kjøpt båten som privatpersoner.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle betaler mva. Selv Firma som er i MVA registeret. Om du kjøper en båt inn til firmaet ditt må du betale mva der og da. Firmaet fakturerer mva for alle varer og tjenester det selger. Avhengig av mva-rapporterings periode, vil man få ett MVA regnskap som enten går i pluss eller minus. Man får da tilbake mva man har til gode. fra Staten. Normalt sett skal jo firma gå med overskudd, derfor er det normalt at man alltid blir mva skyldig. Firma som legger opp til underskudd over lengre tid, kan også bli nektet registrert i mva registeret. Kan ikke ha ett firma som legger opp til tap.

 

Når man starter firma skal man ikke fakturere mva ut til kunde før man er godkjent. Når man sender fakturaen hvor man passerer 50k, skal man melde seg inn i mva registeret og gjøre kunden oppmerksom på at du vil etterfakturere mva på ett senere tidspunkt. Etter at man har fått godkjenning i mva registeret, kan man også søke om mva-refusjon for alle utgifter man har hatt før man ble mva, pliktig.

 

Alle investeringer over 15 tusen skal også periodiseres/avskrives etter regler. Vet ikke hva båt faller under i regelverket.

 

Merk: Søke refusjon. Det er ikke gitt at man vil få alt godkjent.

 

Jeg ville anbefalt å finne en revisor som kjenner til slike firmatyper for å få vite hva som er mulig og ikke mulig.. De vet ofte mer enn f.eks skatteetaten.

 

/Frode

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere er skattemyndighetene skeptisk til båter i firma etc, så uansett sørg for og sett opp et realistisk budsjett. Husk og få med alle kostnader som båtplass, driftsutgifter, avskrivninger, reparasjon og vedlikehold.

 

Det er også mulig og søke om tilbakevirkende avgiftsoppgjør for investeringene som er gjort til den avgiftspliktige virksomheten etter at omsetningen har passert 50 000 i løpet av 12måneder.

 

Skatteetaten har også gitt en bindende forhåndsuttalelse om en båt til 1 000 000 ex mva og der kom de frem til at den ikke kan anses som næringsvirksomhet. Se linken under.

Fra skatteetaten

 

Så ikke ha forhøye forhåpninger til mva fradrag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...