Jump to content

Rustvann i bowmann varmeveksler,hva kan være galt?


asso

Recommended Posts

Over tid,har jeg fått rustent vann i kjølesystemet.Har flere ganger spylt igjennom å sjekket for lekasje alle tenkelige steder,men blir ikke kvitt problemet.Har en bowmann veksler. Veksleren sitter på en Perkins 4.108. Er det noen som vet hvordan jeg skal angripe saken ?

Redigert av asso (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rustvann = For lite eller ingen frostvæske...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skal du trykkteste systemet trenger du en kompresor og et manometer.

du må finne på en hobbyløsning for og få tettet overgang fra trykkluftslange og over til ekspansjonstank.

 

kjør så trykket opp til 2 bar,og se om den klarer og holde på trykket.

Synker trykket,så tar du og pensler litt såpevann rundt om på mistenkelige steder.Får du intet utslag,må innmaten i veksleren ut for og trykkes seperat.

Har du plateveksler,så må du ha to plankebiter og to tvinger som du holder sammen veksleren med når du trykktester.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte varmeveksleren brukte zalo såpevann på en dusjflaske og trykkluft på ferskvannsdelen.

Dusje på endene av saltvannrørene mens jeg hadde trykk i ferskvanndelen der så jeg at ett av rørene lekket dvs. At det blåste seg opp såpeboble sjekket alle rørene. Deretter tettet jeg røret som var lekk. Varmeveksleren ble deretter i orden etter at jeg fikk tettet røret som var lekk. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Heisan hvis en får rustvann i vannet er det sansynligt at det er hull i en av rørene i varmeveksleren slik at en får saltvann inn i ferskvannsystemet.

 

Vil ikke da vannmengden på ferskvann siden øke, med full ekspansjonstank og vannsøl i motorrom som resultat?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jepp, eller minke, ikke alltid like lett å forutse hva som kommer til å skje men en endring i nivået i ekspansjonstanken er i alle fall SVÆRT sannsynlig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...