asso Startet 5.September.2011 Del på Facebook Startet 5.September.2011 (redigert) Over tid,har jeg fått rustent vann i kjølesystemet.Har flere ganger spylt igjennom å sjekket for lekasje alle tenkelige steder,men blir ikke kvitt problemet.Har en bowmann veksler. Veksleren sitter på en Perkins 4.108. Er det noen som vet hvordan jeg skal angripe saken ? Redigert 5.September.2011 av asso (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Rustvann = For lite eller ingen frostvæske... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Hva har de gjort? Rustvann = For lite eller ingen frostvæske... ...eller for dårlig eller for gammel Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Tøm systemet for gammel kjølevæske, ta ut termostaten og la den gå varm med sitronsyreblanding. Bør få ut dritten da, og til slutt skyll ut med rent vann. Så er det på med ny frostvæske blandet 50/50. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Har hatt samme problemet. Hvor får jeg sitronsyre og hva er blandingsforholdet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Apoteket ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bayliners Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Heisan hvis en får rustvann i vannet er det sansynligt at det er hull i en av rørene i varmeveksleren slik at en får saltvann inn i ferskvannsystemet. Hadde samme problemet og jeg måtte tette et av rørene i varmeveksleren Redigert 5.September.2011 av bayliners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Bare å trykkteste ferskvannsdelen det og se om trykket faller. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Bare å trykkteste ferskvannsdelen det og se om trykket faller. Hvordan trykktester man den? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Skal du trykkteste systemet trenger du en kompresor og et manometer. du må finne på en hobbyløsning for og få tettet overgang fra trykkluftslange og over til ekspansjonstank. kjør så trykket opp til 2 bar,og se om den klarer og holde på trykket. Synker trykket,så tar du og pensler litt såpevann rundt om på mistenkelige steder.Får du intet utslag,må innmaten i veksleren ut for og trykkes seperat. Har du plateveksler,så må du ha to plankebiter og to tvinger som du holder sammen veksleren med når du trykktester. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 7100 Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 sitronsyre kjøpes på alle dagligvare butikker over 100m2. selges i poser til 7 kr. google litt så finner du blandings forhold til den jobben du skal bruke det til... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post Share on other sites More sharing options...
svenn-m Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 kjør så trykket opp til 2 bar,og se om den klarer og holde på trykket. Hadde aldrig trykket opp til 2 bar med luft på et kjølesystem, 2 bar luft er mye energi hvis noe brister. Ville prøvd med 0,3 bar og såpevann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 en feil som lurte seg inn der ja,beklager.2 bar er på selve innmaten.0,7 bar er anbefalt trykk på vp tamd 60.ville jo trodd at det er i noenlunde samme område på din. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
bayliners Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Jeg demonterte varmeveksleren brukte zalo såpevann på en dusjflaske og trykkluft på ferskvannsdelen. Dusje på endene av saltvannrørene mens jeg hadde trykk i ferskvanndelen der så jeg at ett av rørene lekket dvs. At det blåste seg opp såpeboble sjekket alle rørene. Deretter tettet jeg røret som var lekk. Varmeveksleren ble deretter i orden etter at jeg fikk tettet røret som var lekk. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Heisan hvis en får rustvann i vannet er det sansynligt at det er hull i en av rørene i varmeveksleren slik at en får saltvann inn i ferskvannsystemet. Vil ikke da vannmengden på ferskvann siden øke, med full ekspansjonstank og vannsøl i motorrom som resultat? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Jepp, eller minke, ikke alltid like lett å forutse hva som kommer til å skje men en endring i nivået i ekspansjonstanken er i alle fall SVÆRT sannsynlig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
asso Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Kan ikke se at nivået i ekspansjonstanken har øket,det må være lite saltvann som kommer inn i så fall.Hvor får jeg kjøpt ny veksler ? event.rep den gamle ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.