Lille Sven Startet 5.September.2011 Del på Facebook Startet 5.September.2011 Har en Ryds 511 gt med Evinrude 90hk v4. Tipper det sitter originalpropell på motoren. Akselerasjonen er svært god, men det mangler litt på toppfarten. Denne er målt til 31 knop. Båten veier 550 kg, og jeg hadde forventet at denne skulle gjøre 35+ knop. Motoren maxer på ca 5800 omdreininger tipper jeg. Spørsmålet er: bør jeg være fornøyd med denne motor-propell kombinasjonen, eller bør jeg skifte til en litt større propell? Har også forstått at vinkel på bladene har betydning. Noen som har erfaring med denne motoren, eller lignende båt og motor. På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris H Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Hei! velkommen til båtplassen! Er 5000 - 6000 rpm WOT for motoren din? Da er isåfall 5800 ikke noe galt max turtall.. Er 5800rpm og 31 knop med motoren trimmet (m/powertrim)? Og hvor mange var i båten? Hva er dimensjon og stignig på propell du har? Regner med at det er en alu.propell siden du sier det er orginalpropell..? Hvor høyt har du motoren på båten? Chris Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Jeg gjør 34kn med 5900 o/min, 1:2,33 utveksling på undervannshuset, og 13 3/8x17 stålpropell. Samme båt, men 2008 modell. Motor montert med kavitasjonsplaten 2-3 cm over bunnen. Hvis en regner på det, så skal jeg uten propellslip klare 33knop eller noe på dette turtallet, men propell er sikkert litt cup'et, så er effektivt.mer enn 17" stigning. TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.