Jump to content

trenger råd om fastmontert aggregat i båt


overoe

Recommended Posts

Jeg hadde planer om å montere Honda EU30IS med fjernstyringspanel (3kw bensinagregat) i min båt til vinteren. Den er tenkt montert i motorom på en Bavaria 37 sport. Men etter å ha lest en tråd her om brannfare osv. er jeg mer i tvil? Hadde tenkt å montere med skroggjennomføring for eksos. Noen sier man da må opp i gjennomføring på 150mmm og det er jo helt uaktuelt med et slikt hull i skrogsiden. Noen som har erfaring med dette??

 

Er det OK eller blir alternativet enten et 2kw på plattformen eller Perugo 3000 diselagregat som blir greia?

 

Er taknemmelig for seriøse svar og har tenkt gjennom det med batteribank og inverter.

Vil selvsagt instalere inverter i tillegg og ha batteribank på 5 - 600 ah.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du skriv ikkje kva du skal bruka straumen til.

 

Med mindre du har nokre store 230 v ac straumforbrukarar som t.d. vaskemaskin eller dykkekompressor så ville eg først vurdert straumsparing. Dvs. skifta ut alle lys som blir brukt meir enn sporadisk til LED-lys, isolert kjøleboksen, eventuelt skifta til vasskjølt kjølekompressor, isolert slangane frå eventuelt Eber, og montert eit par solcellepanel.

 

I tillegg så ville eg sjekka at dynamoen ladar rett.

 

Dette er rimlegare, lettare og med mindre vedlikehald enn ein dieselgenerator.

 

Dersom du har bruk for 230 til t.d. sporadisk bruk av el-verkty så fiksar ein inverter det, eller du kan kjøpa ein liten bensingenerator du kan ta fram når du treng det.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Ja ett dieselaggregat är nog det enda som passar att installeras i en båt. Helst ett 1500 rpm aggregat för dom är tystare men dom är ju kanske lite större och otympligare.

 

Bensin har ju uppenbara risker när det gäller brand och explosionsfara.

Tror knappast att något försäkringsbolag accepterar fast installation av bensindrivet?

 

Sen är Du nog på alldeles rätt rätt väg när Du funderar på rejäl batteribank och inverter. Det är ju inte alltid det passar sig att starta genset och skall ju heller inte behövas för att koka kaffe eller torka håret. Batterierna bör dimensioneras för vad Du vill kunna plocka ut under ett dygn.

 

Ofta kan man köra genset några timmar på förmiddagarna så får man både laddström och varmvatten för det kommande dygnet. Brukar gå bra om man frågar grannarna. Man kan ju gärna erbjuda 230V till batteriladdning som tack för att dom 'står ut' med ljudet. Men speciellt med en 1500 rpm generator så låter det mycket lite utanför båten. Det skall vara vattenavskiljare på avgaserna så att man slipper höra vattenplasket. Har själv god erfarenhet av Onan, men det finns ju ett flertal andra välrenommerade genset tillverkare.

 

När det gäller inverter har jag själv ett Mastervolt MassCombi 12V/2000W/100A som både laddar och ger rejält med ström i kontakterna ombord. Har dessutom förmåga att på ett intelligent sätt komplettera landströmmen med inverterström vid tillfälligt stor belastning över vad landströmssäkringen medger.

 

Mastervolt invertrar har jag haft i olika versioner och har mycket god erfarenhet, dom är tillförlitliga och oömma. Set and forget!

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett dette aggregatet ditt, men har montert en del diesel aggregater. Hvorfor skulle du ha 150 mm hull i siden? Du må ha en ordentlig måte å lede eksos ut på. Dette aggr. er luftkjølt såvidt jeg forstår. Hvordan har du tenkt å løse det.Når jeg feks. monterer en4kw mastervolt generator. Da er det en hel del rundt dette...Vanninntak,stenge kran, vannfilter. Vann ut eksosen.. OSV. Du må ha kontroll på temperaturen rundt eksosutslippet. Det kan du jo forsåvidt måle, og gjøre tiltak deretter. For eks. Kan du ha en 220v vannpumpe som begynner å pumpe vann gjennom et kobberør du kveiler rundt eksosen. Men temp kan du kontrollere. Det jeg tenker mest på er CO gass.Husk at motorommet ditt ikke er i nærheten av gasstett mot kabinene.

Link to post
Share on other sites

Skal du installere generator under dekk, så installer en som er beregnet for det. Men du bør vurdere andre løsninger. Det er nevnt både batteridrift

og riktig utstyrsvalg.

 

Vi har Paguro 3000 diesel generator ombord, men den er sjelden i bruk.

Årsak - støy/vibrasjon. Har batteridrevet støvsuger som lades via 230V,

men det kan gjøres via inverter. Ellers går resten av utstyret ombord på 12V.

 

Batteridrift er derfor å foretrekke. Med mindre du har utstyr som virkelig trenger 2-3 kW på 230VAC - spar penger og bruk dem på en stor bank

AGM batterier heller.

 

AGM kan ledes ut til 75-80%. Standard batterier til kun 50%. Dvs. at på en 500 Ah AGM bank kan du ta ut 400Ah. Samme størrelse standard batterier, bare 250 Ah - før du må lade igjen.

 

Varmt vann får du via hovedmotoren. Kjør den noen minutter og du burde ha god lunk på vannet. Er du i beit, varm vann på komfyren.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vurderer selv en slik EFOY Comfort 72Watt, denne kan jo lydløst stå og lade hele døgnet og holde batteribanken propp full??

 

Med inverter, så kan vel da 220V utstyr kunne brukes fornuftig til tider, så som f.eks en føner, trakter el. lign. noen som kan veilede meg her på mitt "svake" punkt, strøm.

Synes selv at diesel aggregat er for dyrt om man skal ha et skikkleig et som kun går på 1500o/m

Link to post
Share on other sites

Brenselceller krever enda et brennstoff å dra inn i båten, nemlig metanol. Ikke hvilken som helst metanol heller, men et spesielt rentbrennende (les kr kr)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Brenselceller krever enda et brennstoff å dra inn i båten, nemlig metanol. Ikke hvilken som helst metanol heller, men et spesielt rentbrennende (les kr kr)

Kanskje det snart er slutt på det....

Brenselcellegenerator på diesel demonstreres på forsvarsmesse i UK til uka. Ikke så svært som jeg venta meg heller, veier 70 kg....

Problemet er vel foreløpig at det sikkert koster mer enn båten og båtplassen tilsammen... :eek:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Man kan sikkert drømme om både brenselceller og mye annet fancy. Men hvis planen er å installere aggregat før 2020 så bør du nok gå for velkjent teknologi. Selv vil jeg si det så enkelt at det er kun to ting som gjelder i båt:

1) Diesel (med lavest mulig omdreining, noe som blir et vekt og plasspørsmål)

2) Vannkjølt

 

Det koster noen kroner, men er det gjort ordentlig så behøver du aldri mer å bekymre deg for det.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man kan sikkert drømme om både brenselceller og mye annet fancy. Men hvis planen er å installere aggregat før 2020 så bør du nok gå for velkjent teknologi.

Og verden har ikke bruk for mer enn et par datamaskiner? :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Og verden har ikke bruk for mer enn et par datamaskiner? :rolleyes:

Jo jeg ser poenget, men det mest reelle motargumentet til fritidsbåtbruk har du selv presentert:

.....Problemet er vel foreløpig at det sikkert koster mer enn båten og båtplassen tilsammen... :eek:

 

Mange fritidsbåtbrukere kunne nok ønske seg et forsvarsbudsjett å "leke med", men så langt er vi ikke kommet :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg var altså helt på jordet

Ikke helt på jordet! :smiley:

Med en såpass liten "lader" trenger du en batteribank som strømlager som muliggjør å hente ut stor effekt.

Om du bruker 230V kaffetrakter på 1200W i 10 min, så må den innlinkede brenselcellen på 6A gå i 2,7 timer for å levere nok energi til en kanne kaffe.

Teknologien i brenselcellen er besnærende og til båtbruk er den egentlig flott. Men prisen gjør den uaktuell for de fleste. 35.900kr for en 6A lader er nok litt i overkant for meg. :flag_bp:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Konstruktivt :

Bruk heller noe tid og kroner på å installere en korrekt batteribank i forhold til forbruk, eventuell tilpass forbruket til batteribanken.

 

Sutring :

Sikkert ikke bare meg som til tider irriterer meg over de som i tide og utide "MÅ" kjøre generator for å tilfredsstille sitt eget strømforbruk, uavhengig av andres ve og vel.

...eller kanskje det bare er meg ? Nuvel.

 

Ligger man derimot for seg selv, eller avtaler kjøring av generator med de andre i havna, så er jo alt så mye bedre... Men, den diskusjonen foregår vel i en eller tre andre tråder. Anbefales som lesning for de som har, og de som ønsker seg, generatorer.

Link to post
Share on other sites

Efoy 72W til 35lapper.

 

0,9liter metanol pr kwt ?

 

 

Denne gir altså 140ampere i døgnet og bruker på dette 1,5liter fuel sånn ca.

 

Som en fast strømforsyning så er det selvsagt ikke imponerende til de som har 230V behov i bøtter og spann, men det kan vel være et greit alternativ til vindmølle+solceller om man vil gjøre det veldig enkelt med tanke på montering og mulighet til å ta med seg til neste båt for de som er på langtur.

 

Dog skal man da ha med seg noen kanner fuel men det er kanskje verdt det for å slippe å starte motoren daglig på lengre overfarter.

 

Jeg snakket med en som har en arcona 430 som han hadde lånt ut til london boatshow eller hva det var der borte, han har en slik brenselcelle, det hadde vært noe tull med landstrømmen som de ikke la merke til på messa så båten hadde stått en hel uke med alt av lys og duppeditter på uten problem, det eneste de så var at det var gått endel fuel til brenselcellen, ikke en kjeft hadde hørt at den sto og gikk

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Efoy 900 i en windy 31, batteribank på 2x115 amp. To kjøleskap som går hele tiden, varmer blir brukt nesten hver kveld. Har aldri hvert under 12.45 volt, om morgenen har jeg på det meste hatt 13.2 volt. Men ligger for det meste rundt 12.9 volt, har snart brukt 20 liter metanol, dvs to stk kanner. Men det beste er at ingén hører den i det hele tatt.

Hilsen Terje

Redigert av Terje Larsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...