Jump to content

trenger råd om fastmontert aggregat i båt


overoe

Recommended Posts

Efoy er meget intersang. Fikk regnestykke i dag at med ca 550 Ah batteribank og 72W Efoy så holder den strøm på akseptabelt nivå i 5 døgn med forbruk på 236 Ah PR døgn. Går man for største modellen som anbeffales med et slikt forbruk kan man ligge i uthavn i 20 døgn uten annen lading.

 

Jeg beregner forbruk pr døgn på en vanlig norsk sommer i ah slik;

 

2 stk kjøleskap 25 ah

Lys 10 ah

Varmer 10 ah

Varmtvann 1 time pr dag 50 ah (kjøres med inverter)

Koketopp/stekeovn 1 time 125 ah (kjøres med inverter)

Hårføner 6 ah (kjøres med inverter)

Diverse lading (PC,Mobil) 10 ah (kjøres med inverter)

SUM PR døgn CA 236 ah

 

Tror vel dette er i overkant av normalt forbruk på fine sommerdager.

 

Ser at Efoy har noe høy driftskostnad i forrhold til Diesel men er mye enklere i montering og vesentlig rimeligere selv med innkjøp av en Ren sinus Inverter på 2000w. Den er også miljøvenlig samt at den er stillegående som er et stort poeng så vidt jeg har skjønt her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Efoy er meget intersang. Fikk regnestykke i dag at med ca 550 Ah batteribank og 72W Efoy så holder den strøm på akseptabelt nivå i 5 døgn med forbruk på 236 Ah PR døgn. Går man for største modellen som anbeffales med et slikt forbruk kan man ligge i uthavn i 20 døgn uten annen lading.

 

Jeg beregner forbruk pr døgn på en vanlig norsk sommer i ah slik;

 

2 stk kjøleskap 25 ah

Lys 10 ah

Varmer 10 ah

Varmtvann 1 time pr dag 50 ah (kjøres med inverter)

Koketopp/stekeovn 1 time 125 ah (kjøres med inverter)

Hårføner 6 ah (kjøres med inverter)

Diverse lading (PC,Mobil) 10 ah (kjøres med inverter)

SUM PR døgn CA 236 ah

 

Tror vel dette er i overkant av normalt forbruk på fine sommerdager.

 

 

 

Hei

 

Eg håpar det ikkje er ei avsporing av temaet, men eg trur at forbruket kan reduserast vesentleg utan tap av comfort.

T.d. så kan:

Koketopp/stekeovn 1 time 125 ah (kjøres med inverter)reduserast til null ved kok/steikning på gass. Eg vil tru at utstyret vil kosta ca. 15 000.

Varmtvann 1 time pr dag 50 ah (kjøres med inverter) Kan reduserast til ca. 5 ved installasjon av Eber. vassvarmar.

Lys 10 ah Kan nok reduserast til 1-2 ah ved utskifting til LED

Straumforbruket til kjøleskapet kan nok òg reduserast ved isolering og/eller overgang til vasskjølt kjølekompressor.

 

Det er ikkje mi meining misjonera for dette, men dersom du har vurdert denne løysinga og forkasta den så vil eg setja pris på kjennskap til kva som er årsaka til at straumproblem skal løysast med generator. Kanskje det er noko eg ikkje har tenkt på?

Link to post
Share on other sites

Fikk regnestykke i dag at med ca 550 Ah batteribank og 72W Efoy så holder den strøm på akseptabelt nivå i 5 døgn med forbruk på 236 Ah PR døgn.

Mulig det er noe jeg ikke fikk med meg her, men 72W lading på 12V gir vel ikke mer enn en 6A? Kjører du døgnet rundt gir jo dette 144A. Du tapper mao. batteribangen med omlag 100Ah i døgnet. Etter to døgn vil du ha tappet banken din til ca 60% av teoretiski kapasitet. Noe særlig under det bør du vel ikke gå. Sjøl går jeg aldrig under 60%

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke kontrolert tallene som jeg fikk av seatronic så det er mulig man tapper batteriene fortere. Har AMG batterier som kan kjøres ned til 25 % uten å ta skade av det. Det vil si at jeg har ca 400 å ta av batteriet i tillegg til de 144 som den laderen gir PR døgn, det vil vel si at man har strømm nok til 4 døgn i uthavn og det holder lenge for meg. Men Seatronic ambefaler den største laderen som gir 120w den gir da 240 AH og vil stort sett produsere det man bruker.

 

Når det gjelder driftskostnad så er jeg enig i att det er dyrt i forrhold til diesel agregat men et par tre tusenlapper i løpet av sommeren klarer man vel når man sparer miljø og omgivelser.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er jo egentlig hvor lenge man ligger i ro i uthavn før man forflytter seg og naturligvis hvilket forbruk. Jeg synes hele generatortanken blir unødvendig i de fleste tilfeller.

 

i båten min har jeg investert i combiinverter fra mastervolt (gir 2kw ren sinus og lader med 100 amp), 600 amp AGM-batterier og effektiv dynamo fra Balmar med regulator. Det gir god ladning og gjør at vi stort sett kan ligge i ro i 3-5 dager uten behov for ladning. Når vi forflytter oss til neste plass da sørger motoren for langt mer effektiv lading enn en vanlig dynamo og sørger for at det er god spenning på banken igjen når vi dropper anker igjen i neste havn. Vi har vannbåren varme og mulighet til å varme varmtvann derfra og ellers går det meste av data og tv-utstyr, kaffe og vannkoker på 220v. Selv ved montering av 220v dieselgenerator vil man aldri få mer lading enn det landstrømladeren og batteriene leverer, sjeldent mer enn 50-100 ampere i en vanlig fritidsbåt. Det er det samme som de fleste motorer kan lade med enkle modifikasjoner. derfor er det bedre å utnytte denne effekten slik at man får lagret mest mulig strøm når man først er underveis. Vi har vært på ferie langs kysten og nordsjøen i 4 uker og kun ligget på landstrøm 3-4 ganger ila denne perioden, utover dette har vi utelukkende seilt med autopilot, full instrumentering, kjøleboks TV osv. Vi har ikke spart på strømmen, og synes denne løsningen fungerer veldig bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...