Jump to content

Tønsberg - Oslo med ny båt


Andre'

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg har kjøpt meg båt etter alt for mange år som landkrabbe. Skal hente båten i Tønsberg i løpet av noen dager og gå til Oslo på dagtid (nærmere bestemt til Holtekilen, Oksenøya marina). Det er en 27 fots cabincruiser (Marsjfart rundt 25 knop tenker jeg, hvis ikke bølgene tilsier noe annet....) som jeg skal føre for første gang gjennom Oslo-fjorden. Er ikke kjent i området og har en liten Garmin GPS i båten. Er det noen spesielle forhold eller grunner man må være oppmerksom på? Har også tenkt å kjøpe et sjøkart av den gode gamle typen. Det er noe jeg kjenner igjen fra tidligere år på sjøen. Dette kombinert med GPS skulle vel være greit, men siden man er ukjent i farvannet, så må jeg planlegge ekstra godt for å unngå unødvendige overraskelser.

 

Hvor mange nm er denne strekningen? 46 nm sier en tabell jeg har sjekket.

 

Alle tips og råd mottas med takk:-)

 

 

Andre'

Link to post
Share on other sites

Nevner noen få for å holde liv i tråden.

 

Ut fra Tønsberg er mange detaljer som fører for langt her.

 

Hvis du kommer vestsiden inn ved Drøbak: Der er sjeteen.

Hold deg mellom stakene ved Hurumlandet og hold kursen rett mot dem.

 

Hvis du tar pause ved Ramvikholmen: Grunne på 1 m på vestsiden utenfor bryggen. Den er merket i kartet. Flere grunner nord og nordøst av samme holme. De er også merket i kartet. Øst om Vealøs som er øya for Ramvikholmen. Også urent.

 

Urent også utenfor Striglesand og Smellingen langs Tofte-landet innenfor øyene nevnt over. Men så nærme land bør du ikke gå i høyere fart uansett.

 

Der er finnes sjøkart på kart.gulesider.no som er greit å sitte og bla seg gjennom før turen.

Her finnes også muligheter for å se avstander med å merke punkter, inkludert via-punkter. Bruk høyre (alternativ) musetast. Her finner du også GPS-koordinater.

 

Midtfjords i Oslofjorden er forbeholdt nyttetrafikk.

Området vises i sjøkartet i kart.gulesider.no .

Dumt å få motorstopp der. Hold deg nærmere kysten.

 

Ellers er et godt tips om manøvrering at du tar hensyn til vindretningen og tenker "hva om jeg fikk motorstopp der og der". Da blir du mer forsiktig med å sneie for nærme land, f.eks rundt Filtvet fyr.

 

Edit: Å stå med nesa ned i liten kartplotter i større fart er ikke smart. Kjøp papirkart som gir mye bedre oversikt.

 

God tur!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne turen er barnemat :thumbsup: Se på kartet og følg merkingen ut av Tønsberg og skjærgården utenfor, deretter er det "straka vegen" mot Drøbaksund og så Oslo. 45 nm stemmer nok rimelig bra ja, med litt 5-knopssoner og litt diverse på veien så kjører du inn på 2-2,5 timer.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Se på kartet og følg merkingen ut av Tønsberg og skjærgården utenfor

 

Vær klar over at det kan virke som leia går feil vei om du tar til babord inn mot Vallø, Andre ! Jeg stussa litt på leias retning i sundet ut mot Vallø, men om du førlger leia i kartet er det enkelt ! Kan være skummelt når du ser de grønne stakene som du skal ha på babord der ute :crazy:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær klar over at det kan virke som leia går feil vei om du tar til babord inn mot Vallø, Andre ! Jeg stussa litt på leias retning i sundet ut mot Vallø, men om du førlger leia i kartet er det enkelt ! Kan være skummelt når du ser de grønne stakene som du skal ha på babord der ute :crazy:

Hvor er du nå Worry?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Sant det, men om man ikke er kjent kan det se litt rart ut når man kjører østover ut mot fjorden, for da får man stakene som om man kjørte med leia.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Streaming er gratis, men med mobilt bredbånd kan det vel gå litt i tregeste laget ja.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det er der jeg mente CLS ! Men det som er skummelt der, er når du kommer nord fra og skal inn mot Vallø, og ikke kjenner leia.. kanskje ikke andre veien, nei..

Leia går her sydfra og mot nord ut til styrbord før Vallø. Kommer man innover nord/øst fra kan stakene være litt skumle. Man tror man kjører inn i fjorden og at leia er denne veien. Men kart er selvfølge uansett, ja (og man må kunne lese de da:-))

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja men om du kommer fra Tønsberg og turner babord mot Vallø får du jo ingen grønne på babord...

 

Ikke på bildet til CLS, men om du kunne laget et litt større bilde så mener jeg at du får et par grønne utenfor Vallø ? Eller husker jeg feil, kanskje?

Disse husker jeg var litt skumle, men leia forteller jo retningen (står sikkert om CLS legger ut et større bilde, han som kan det:-))

Link to post
Share on other sites

valloe3.jpg

Vet ikke hvilke grønne du tenker på Worry? De eneste grønne i området er de mellom Torgersøy og Narverød, sør for Vallø.

Uti fjorden, øst for Vallø er det ingen staker så vidt jeg kan huske.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...