Jump to content

Tønsberg - Oslo med ny båt


Andre'

Recommended Posts

Hva ledretningen er, synes jeg egentlig er helt uvesentlig. Når en følger med på kartet, er det jo helt entydig hvilken side en skal ha røde og grønne staker på? Men uten kart, kan det jo bli rotete ut og inn av havner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemmer,er de 2 røde ytterst (tenkte feil i stad)! Vet ikke om trådstarter er 1.-reis, men jeg synes det kan være greit å be han om å være varsom og følge med her.I alle fall om han er ute for første gang i ny båt ! Vi vet jo mange av oss at det er mye å holde styr på da, i tillegg til ny-skuta ! Takk, CSL !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp.

Sånn generelt kan vi vel konkludere med at det er greit å følge med i kartet :thumbsup::giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hva ledretningen er, synes jeg egentlig er helt uvesentlig. Når en følger med på kartet, er det jo helt entydig hvilken side en skal ha røde og grønne staker på?

Lars H.

 

Javel - og hvor kan en gå her da? De svarte er grønne staker, de uten farge er røde....Overettmerkene er borte nå, og står ikke i elektroniske kart. :sailing:

 

kagero.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Javel - og hvor kan en gå her da?

Det er jo helt avhengig av hvor en skal i dette rotete farvannet? Legg gjerne ut kartet en gang til med et rødt kryss for start og mål. Og så hadde det jo vært greit med et oversiktskart også? Selv zoomer jeg inn på 11" plotteren min i trangt/ukjent farvann, pluss at jeg har oversikten på papirkartet.

 

Men skulle jeg inn fra øst og nordover, ville jeg valgt denne helt greie ruten:

 

rodgronn.jpg

 

At en inne i området jeg har markert med en blå sirkel må endre fra å ha rødt til styrbord og grønt til barbord til motsatt, er da helt innlysende når en ser hva som ligger av grums på sidene av denne "porten".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Javel - og hvor kan en gå her da? De svarte er grønne staker, de uten farge er røde....Overettmerkene er borte nå, og står ikke i elektroniske kart. :sailing:

 

kagero.jpg

Det kommer jo litt an på hvor du har tenkt deg, og hvilket dypgående du seiler med, men her er det da veldig godt merket.

Det er faktisk litt urovekkende at D5L A-kursene ikke gjør navigatørene sikrere på å lese kart i praksis enn hva som kommer fram her.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt avhengig av hvor en skal i dette rotete farvannet?

At en inne i området jeg har markert med en blå sirkel må endre fra å ha rødt til styrbord og grønt til barbord til motsatt, er da helt innlysende når en ser hva som ligger av grums på sidene av denne "porten".

Lars H.

Dette er hovedleden inn til Kragerø. Mitt enkle poeng var bare å illustrere hvor rotete det kan være. Og jeg kan love deg at 1m over vannet er det ikke mer oversiktlig. Når det er sagt ser jeg at du leser kart bedre enn mange.

 

Hovedleden går litt lengre vest enn du har indikert, langs lykta (som nå er påkjørt og ikke lyser), med den grønne staken i øst. Ledretningen er angitt i kartet. Da blir et også "riktig" lengre inn hvor du har tegnet den blå sirkelen, og du kommer inn i hvit sektor mot lykta lengre inn i fjorden. Innseilingen du har tegnet (som er angitt med motsatt ledretning) brukes også, ikke minst av nyttetrafikk som kommer fra/skal nordover. Men når en er på vannet framstår denne som ganske så uoversiktlig. Det bidrar ikke positivt at det er flere grunner i området som bryter godt. Når ledstreken mot overettmerkene heller ikke lengre vises i nye papirkart eller i elektroniske kart i plottere er det langt fra opplagt hvordan en skal gå om en skal forsøke seg utenfor "den smale sti" (hovedleden) - slik jeg opplever det.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

ALLTID viktig å lese kartet, når du før farledsendringene i Drøbak hadde Digerud blank ved passering av Kaholmen på nordgående, kurset du på innsiden av blinket på Langebåt for eksempel. (der sank blant annet saltbåten Gert Hansen fo mindre enn ti år siden).


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Kan vise et eksempel litt lenger sør at kartet er viktig.

Vest av Langskjæra ligger en stein, og utenfor den ligger et skvalpeskjær.

Går man rett linje mellom de grønne stakene treffer man relativt godt.

Det er vel ingen som mener at røde og grønne staker er waypoints slik at en seiler fra grønn til grønn til grønn osv. i rette strekk? Vi leser vel kartet og seiler etter grunner og skjær? Og hva om en stake skulle havarere og bli borte (noe som skjer)? Nei, terrenget er viktigere enn hjelpemidlene som i dette tilfellet er røde og grønne staker. Jeg tror ikke Kjuser'n eller Åmodt hadde klart seg noe særlig i skibakken om de ikke hadde studert terrenget grundig før de satte utfor bakkene!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hovedleden går litt lengre vest enn du har indikert, langs lykta (som nå er påkjørt og ikke lyser), med den grønne staken i øst.

Og det er jo en helt grei led når en kommer sydfra, også i mørke (dersom lykten hadde fungert). Da er det jo bare å gå mot lykten i hvit sektor og sneie den litt mot øst innenfor grønn stake og så følge utgående hvit sektor fra samme lykt nordover.

 

rodgronn2.jpg

 

Du nevner også at det kan bryte på skvalpeskjær, og det ser jeg som en stor hjelp i navigeringen. Da vet jeg hvor jeg er, og hvor jeg i hvert fall ikke skal. Skal en for eksempel forbi Rakkebåene, er det eneste saliggjørende i fint vær å gå langt ut, mens en i litt ruskevær kan lure seg frem lenger inne. En ser jo hvor det bryter og kan dermed tråkle seg frem temmelig sikkert, så fremt motoren ikke stopper da!!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, sjøkart og båtsportkart kan du få hos noen bokhandlere dersom du ikke bor i innlandet. Men sjekk opp at de har siste utgave! Men jeg vil heller foreslå at du bestiller slikt fra Nautisk Forlag i Oslo via internett. Der er det større sjanse for å få ferskvare og de har større utvalg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regner ikke med at det er noe problem for en 27 foter, men i Tønsberg sentrum er det ett par bruer,du muligens skal under. Kommer ann på hvor du skal hente båten. Seilings høyden er ca. 3 mtr. Balticen jeg hadde gikk akkurat under,

Link til bro info med åpningstider.

http://www.tonsberghavn.no/kanalbroene

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du får bra vær til helgen iflg. yr. Men skal vel ta det med en klype salt :giggle:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...