Jump to content

polerer båten ved vinterlagring

MR Swe

Recommended Posts

Hva med en grundig vask og kun påføring av polish, før båten dekkes til?

Så la den stå slik under presenningen hele vinteren. Om våren er det av med presenning og polering med maskin, så gelcoat forsegler. Stoffing er jo uavhengig av dette og kan gjøres høst eller vår, fritt valg.

Står innendørs, så dekker den ikke til med noe!

Men det er en del støv så det blir fortsatt mye møkk som setter seg på båten.

Men som nevnt legg på olje Over vinteren.. Legg på bunnstoff så vaske av vaselinolje ! Da er det vel ikkennoenproblemer med heft på stoff!?

Flekker bare båten hvert år samt vannlinjen får 2 strøk uansett da.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Når jeg tar båten på land sent oktober, tidlig november, er det ofte ikke forhold for noen form for polering, og kanskje ikke en gang vask med kuldegrader i luften. Da pakker jeg bare inn båten over dollboardet og smører på vaselinjolje på den møkkede gealcoaten nedenfor mot bunnstoffet. Til våren bruker jeg da godt og varmt Zalovann og vasker bort vaselinoljen. På en måte ser det da ut som at vaselinoljen har løst opp møkken som da har gått inn i vaselinoljen og vaskingen går som en lek. Deretter blir det vanlig polering og voksing neste gang det er fint vær.

Riktignok kan det være kalt i mars, men som pensjonist er jeg ikke avhengig av godt vær i helgene. Blir det litt varme i luften for eksempel en onsdag, kan jeg bruke slike dager også. Varmt vann tar jeg med meg hjemmefra på 25 liters plastdunker og bruker bøtte og svamp til vaskingen. Det er skjelden vannet er satt på i havnen så tidlig.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vaselinolje: Ser argumentet for å bruke det er at det løser opp skitt på sikt, problemet jeg ser med det er at det lettere legger seg grusstøv og annet som klebrer seg på skrogsiden..

Kan ikke si jeg har skit på båten som trengs å løses opp heller, er det da unødvendig å bruke?

Jeg trodde formålet med vaselinolje var å "fukte" gelcoaten å forhindre at det blir tørr/skjoldete under vinterlagring, feil?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Å "fukte" gelcoaten å forhindre at det blir tørr/skjoldete under vinterlagring" er også et godt argument for å bruke vaselinolje. At grus skal sette seg i vaselinolje, tror jeg ikke på. Kanskje litt støv, men det er jo kun en tynn hinne vaselinolje  på båten. Den skal ikke "bades" i dette stoffet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...