Worry II Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Det blir jo bare dobbelt opp, Reodor.. Jeg gjør det nå, for da slipper man stresset med tid, fukt og temperatur før påsken til neste år. Polish og sealer ramler jo ikke av I løpet av vinteren Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Det blir ikke dobbelt opp, fordi man slipper ny vasking. Ved å gjøre "full shining" om høsten, så står jo båten der og skinner til juletider kanskje, men på våren må man så vaske på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 men på våren må man så vaske på nytt. Jojo, det er klart. Vaske på våren også. Men ikke alltid været tillater polering før påse, har jeg erfart. Derfor full runde nå. Båten min kom seg på land i dag, meldt fint vær I helgen. Kos å dulle å stelle synes jeg. Hobby ! Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Hva med en grundig vask og kun påføring av polish, før båten dekkes til? Så la den stå slik under presenningen hele vinteren. Om våren er det av med presenning og polering med maskin, så gelcoat forsegler. Stoffing er jo uavhengig av dette og kan gjøres høst eller vår, fritt valg. Står innendørs, så dekker den ikke til med noe! Men det er en del støv så det blir fortsatt mye møkk som setter seg på båten. Men som nevnt legg på olje Over vinteren.. Legg på bunnstoff så vaske av vaselinolje ! Da er det vel ikkennoenproblemer med heft på stoff!? Flekker bare båten hvert år samt vannlinjen får 2 strøk uansett da. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 (redigert) Når jeg tar båten på land sent oktober, tidlig november, er det ofte ikke forhold for noen form for polering, og kanskje ikke en gang vask med kuldegrader i luften. Da pakker jeg bare inn båten over dollboardet og smører på vaselinjolje på den møkkede gealcoaten nedenfor mot bunnstoffet. Til våren bruker jeg da godt og varmt Zalovann og vasker bort vaselinoljen. På en måte ser det da ut som at vaselinoljen har løst opp møkken som da har gått inn i vaselinoljen og vaskingen går som en lek. Deretter blir det vanlig polering og voksing neste gang det er fint vær. Riktignok kan det være kalt i mars, men som pensjonist er jeg ikke avhengig av godt vær i helgene. Blir det litt varme i luften for eksempel en onsdag, kan jeg bruke slike dager også. Varmt vann tar jeg med meg hjemmefra på 25 liters plastdunker og bruker bøtte og svamp til vaskingen. Det er skjelden vannet er satt på i havnen så tidlig. Redigert 15.Oktober.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
blue moon Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Vaselinolje: Ser argumentet for å bruke det er at det løser opp skitt på sikt, problemet jeg ser med det er at det lettere legger seg grusstøv og annet som klebrer seg på skrogsiden.. Kan ikke si jeg har skit på båten som trengs å løses opp heller, er det da unødvendig å bruke? Jeg trodde formålet med vaselinolje var å "fukte" gelcoaten å forhindre at det blir tørr/skjoldete under vinterlagring, feil? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Å "fukte" gelcoaten å forhindre at det blir tørr/skjoldete under vinterlagring" er også et godt argument for å bruke vaselinolje. At grus skal sette seg i vaselinolje, tror jeg ikke på. Kanskje litt støv, men det er jo kun en tynn hinne vaselinolje på båten. Den skal ikke "bades" i dette stoffet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.