Jump to content

Sterk vind i Oslofjorden, sjekk fortøyningene, også i havnen


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Fendret opp ekstra på begge båter i dag og dobbeltsjekket fortøyninger. Ligger ganske beskyttet, men brygga svingte bra på seg allerede i ettermiddag.

Skal vel ikke vare så lenge etter hva jeg ser på meldingene, men godt å være føre var.

Med høy vannstand i tillegg flyter det mye skummelt av plank, gjerder og søppel i Oslofjorden om dagen.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Båten ligger med baugen mot syd. Mistet babor baufortøyning 20-30min etter inspeksjon. Da ble båten liggende slik at den til tider traff brygga. Ved med hjelp av gode venner fikk vi strekt opp nytt tau.og dratt båten på plass. Får inspisere skadene i morgen. Så ikke så galt ut, men det var mørkt.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

YR (met.inst) justerer ikke etter hvilket vær det faktisk er?

De må da ha noen vindmålere i fjorden.

Kl. 21 stod det "bare" liten kuling og det stemmer vel dårlig med observasjonene i innleggene over?

 

Noen bedre værmeldingssteder på nett som dere vet om?

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte Tirsdagsregatta i dag og er sliten.

Kun seks båter til start, så det ble en grei plassering selv om jeg ganske tidlig skulle ønske jeg hadde revet enda mer før start.

Urolig vind med store variasjoner i styrke og retning fikk oss til å til tider vise frem mer bunnstoff enn vi ønsket.

 

Våt og slitsom seilas, men det er litt artig når det går såpass unna som i dag.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Merkelig nok har jeg ikke tenkt over at båten din ligger like ved min RSL. Mener å huske at jeg ser den på vei ut/inn. Skal prøve å komme meg ut på neste tirsdagsregatta, så oversender jeg noen kule action-bilder av båten din :smiley:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Merkelig nok har jeg ikke tenkt over at båten din ligger like ved min RSL. Mener å huske at jeg ser den på vei ut/inn. Skal prøve å komme meg ut på neste tirsdagsregatta, så oversender jeg noen kule action-bilder av båten din :smiley:

 

Tøft :-)

Det starter kl. 18. Skal du se min, får du kikke litt bak i feltet hehe..

Båten min er til en hver tid ferielastet og veier nok noen hundre kg mer enn den strengt tatt trenger å veie, men jeg er ikke så opptatt av å vinne. Det er et par andre jeg like å slå, men det er mest vennskapelig kniving.

Er det litt vind, ser du navnet på båten min under vannlinjen. (Det er nok litt grønske på den skriften nå, for jeg har ikke hatt båten oppe i år)

 

svada_med_navn__foran.jpg

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har en unormalt stor interesse for vær og vind.

 

Dette som en følge av båtlivet, for noen, der det ønskes flatest mulig plan kontaktflate mot moder jord.

 

Norsk værmelding har lenge vært pionerer i å melde riktig vær uten forsinkelser.

I starten var dette en tjeneste som var fokusert på fiskere til havs. Havstrekket fra Norge til Grønland or "nordområdene" var i fokus.

 

Jeg er i dag ikke imponert over disse pionererne...

 

Derimot har jeg som mange fiskere som jeg kjenner, gått over til å sjekke vind og bølge varsel fra våre Danske venner på ocean.dmi.dk. Sendte email til Meterologisk institutt med spørsmål om hva de gjør i Danmark som vi ikke gjør i Norge. Svaret var at de benytter eksakt samme vindmodell og data grunnlag utviklet av NOAA, som noen av dere benytter til deres GRIB info. (USA) Jeg er fremdelse svar skyldig, da resultatene, og prognosene til tider er helt forskjellige.

 

Skal du ha korrekt vind varsel for en tur, kjøp det på theyr.net Koster det noen få kroner pr. dag. De benytter de samme datagrunnlag som alle andre, så en kan jo lure på hvorfor det er forskjeller ?

 

dmi_vind.jpg

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Var nedom båthavnen i går kveld. Båten lå fint, men det var mye bevegelser på endel båter. Mange ligger veldig slakt, og da blir det mange kraftige rykk i fortøyningene.

Svingte nedom i dag tidlig også for å sjekke, og da var det dessverre en Skibsplast 655 som hadde gått ned, nesten rett på andre siden av brygga. Jeg la ikke merke til noe spesielt med denne båten i går kveld. Uansett veldig trist syn. Puter og klær låå og fløt oppunder kalesjetaket.

 

Teie Båthavn er ganske godt beskyttet for vær og vind, så det må ha blåst temmelig friskt i går kveld/natt.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Landet på Rygge i går kveld og det ble ingen seilfly landing og litt av en overgang fra Spania til dette været i sommertøy.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Mer vind i vente i neste uke, men denn gangen er det vestlandte som får svi....

Katia er på vei dit:

 

http://www.storm.no/...ge-3577606.html

 

legg merke til animasjonen på linken(nesten nederst på siden) så ser du at det vil sleike noen "røde vinder" opp mellom sørlandskysten og Danmark i slutten av perioden også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...