Jump to content

Vinterkonservering. Hvilken type frostveske på ny Yamaha


Diplom-is

Recommended Posts

Det er ikke så vanlig å kjøre frostvæske gjennom utenbordsmotorer da alt renner ut likevel.

Kjør gjennom den med ferskvann og kjør gjennom litt konserveringsolje.

skift gearolje og motorolje. Tennplugger tar du etter oppstart til våren.

Vask og spraye over med 6-66 eller lignende (ikke 5-56 eller lignende)

 

hvis du likevel sverger til å kjøre gjennom frostvæske (som noen gjør) så tipper jeg det er lurt å bruke en som er beregnet for aluminiumstopper.

f. eks den røde typen til Biltema eller Maritim.

 

Er det noe jeg har glemt?

 

Noen vil sikkert nevne impeller men den kan du også glemme på noen år.

Bare følg med på kontrollstrålen :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg har glemt?

 

Egentlig ikke. Jeg ville heller brukt konserveringsoljen enn frostvæske. Det du eventuelt glemte var å plukke ut anodene før man kjører frostvæske, ev. konserveringsblanding. Anoder (om de finnes) kan settes inn itl våren. Forutsetningen er at dette er en motor som kjører i saltvann.

 

Min egen Mariner 4 hk (Yanmar) påhenger får kun et kvarters tid i rennende ferskvann før den går i dvale. Men dette er jo en engangs-/billigmotor.

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg har glemt?

 

En runde med fettpressa! Ellers gjør jeg de tingene du har nevnbt, men faktisk litt usikker på om jeg skal skifte girolje og motorolje med så lite driftstid som det har blitt i sommer.

 

EN annen ting er å etterfylle vann på batteriet, lade dette opp, koble fra polene og la det stå i båten.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...