Jump to content

Hva skjedde her?: "Kullseilte ikke med seilbåt"


Ingar

Recommended Posts

Fra denne artikkelen i Fevennen.

 

Sitat: "De første meldingene fra politi og brannvesen gikk på at båten hadde kullseilt."

Sitat:"- Vi hadde kontroll, og lå bare på siden for å fikse opp i noe tau som hadde festet seg på roret."

 

Noen som kan forklare oss seil-noviser hva som har foregått? En seilbåt ligger med mast og seil i vannet, i et forrykende uvær. Men de holder bare på å fikse noe tau i roret??

Kan jo nesten høres ut som om de kjølhalte båten for å komme til roret....:confused:

Link to post
Share on other sites

De eneste båtene jeg kan tenke meg ligge med seilene i vannet er en jolle med senkekjøl. Alle som seiler slike vet hvordan de skal rette disse opp i gjen og det hele er ren rutine, ingen dramatikk i det hele tatt.

 

Hvor grensen mellom kullseiling og ikke-kullseiling går er jo en annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Garantert en jolle av en eller annen type. Å kullseile med slike skjer jo hele tiden, og det fikser man kjapt. Man kan jo også tvinge den ned om man trenger å fikse noe under vannlinjen. Ren rutine for seilere av slike båter. Folk som ikke har peiling derimot, ringer både redningsselskap og politi. Har opplevd det selv et par ganger.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Håvard er Jolleseiler, og har seilt jolle i mange år. Ja - han seiler 29'er, og er dreven.

 

Han har meget god erfaring med å kullseile, håper det er færre kullseilinger når enn når han begynte med 29'er.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Skille mellom jolleseiling og havseiling. Å kullseile med en jolle er å regne som normalt. En vanig havseiler vil ikke kullseile men legge seg ned slik at vinden går ut av seil og rette seg opp igjen, på flatt vann. Det har hent at at båter har kullseil/kvelvet i stor sjø og mye vind, det kan selvfølgelig i høy grad være farlig. Mange nye båter er egentlig nokså stabile i kvelvet tilstand, da er det bare å håpe på bølge som retter opp båten igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...