Thomas Karlsen Startet 6.September.2011 Del på Facebook Startet 6.September.2011 Startmotor til sabb slår inn, ved at tannhjulene kommer frem, men den vil ikke dra rundt annet en den kvarte omdreiningen jeg får når den slår frem. Noen som vet hva som kan være galt her? Er det en komplisert operasjon å reparere dette selv? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Det kan være innslaget eller børstene. Du kan kortslutte de to store terminalene med to skrujern for å se om motoren går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 det kan også være for lite strøm på batteriet. Belegg på batteripolene. Løs/dårlig kontakt... Hvis du er usikker på batteriet, lån deg ett friskt og oppladet batteri og forsøk det. Puss av poler og polsko Gå over alle kontakter på den kraftige ledningen som går fra batteri til starter. Kan være greit å ha sjekket ut før du eventuelt går løs på selve starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Karlsen Svart 7.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2011 Hei, og takk for svar :-) Batteriet er helt nytt, og helt oppladet :-) Forsøkte å kortslutte starter med startkabler fra batteri og rett på poler og blokk, og skrujern fra + til innslag, men tannhjulet slår bare frem og går rundt en kvart omdreining, før det bråstanser. Så da er det bare å demontere startmotor? Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Står motoren fast eller kan du tørne den med sveiva? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Forsøkte du å kortslutte de to store terminalene på startmotoren? Da skal motoren gå fritt uten at innslaget slår inn. Hvis den da går rundt er det feil på innslaget, går den ikke rundt er det feil på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Forsøkte du å kortslutte de to store terminalene på startmotoren? Da skal motoren gå fritt uten at innslaget slår inn. Hvis den da går rundt er det feil på innslaget, går den ikke rundt er det feil på motoren. Innslaget slår nå faktisk inn ved kortslutning av disse to terminalene.. Jeg hadde sjekket at jordinger og alt av koblinger er tilstrekkelig gode. Og god nok dim på kablene ikke minst. Er dette som det skal, kan det jo virke som starteren synger på siste verset. Prøv å ta den ut og kjør den fritt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Såvidt jeg tolker trådstarter har han kortsluttet + med innslaget og da slår innslaget til. Men det jeg tenkte på var å kortslutte + med koblingen som går videre til motoren. Til det trenger en kun to skrujern. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Høres for meg ut som klassisk eksempel på 1 eller 2 børster som henger. Ut med den, gjøre rein med trykkluft. Løsne børstene og sjekke at disse går lett, og ligger an mot kobberen. Dette fikser du lett som snus ! Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Karlsen Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Tusen takk for svar :-) Da blir det nok å skru fra hverandre starteren og gjøre den rein. Motoren går fint an å tørne med sveiva, og starter med denne. Men synes det er triveligere å ha en startmotor til den jobben.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Karlsen Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Da har jeg plukket fra hverandre både startmotor og innslag. Og for å si det sånn, så trenger jeg nå starter og innslag.. Så derfor lurer jeg på om noen vet om en starter med innslag som fungerer. Gjerne brukt, så lenge den virker. Den som jeg hadde var en ISKRA på 2,7kW. Eller om noen har tips til hvor jeg kan få tak i en som ikke koster allverden. Helt ny vet jeg ikke om jeg vil koste på den.. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 maritim 2890 kr Sitér dette innlegget Link to post
A.T. Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 ..er dette typisk for båt? Fuktig miljø, og ikke så veldig mye brukt. Ihvertfall ikke i forhold til bil. Jeg hadde problemer med min startmotor, den slo inn, men gikk ikke rundt. Skjekket alle ledninger, og koblet på ekstra batteri. Etter noen forsøk startet den, men problemet gjentok seg neste gang også. Helt til jeg startet og stoppet motoren 10 ganger på rappen. Den har blitt en del bedre etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Men om fristelsen skulle vera der til å prøva ein startar frå bilmotor: Ikkje prøv, denne startaren går motsatt dreieretning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Thomas Karlsen, ikke for å vri kniven, men av ren nysjerrighet; hadde det latt seg gjøre å få vite hva som var galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Innslaget går vel normalt ikke an å åpne, det går derimot an å kun bytte innslaget. Er også nysgjerrig på hva som er gått galt eller om du har oppdaget feil som ikke kan ordnes. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Karlsen Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) For å si det sånn, så har nok motor vært under før jeg kjøpte den.. For starteren var full av tykt vann, og ledninger og kobber kunne plukkes fra hverandre med fingrene.. Så den har jeg kassert. Derfor er jeg på jakt etter noen som har en sabb stående i hagen som gjerne har en fungerende startmotor på? Klarer meg jo uten, men det er så hyggelig å slippe å sveive.. Redigert 8.September.2011 av Thomas Karlsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Sjekk maritim: http://www.maritim.no/elektrisk/starter-og-dynamo/starter-12-vdc-2700-watt http://www.maritim.no/?page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=Sabb Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Frøken Fryd Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Startmotor.se har gode priser, usikker om de sender til Norge men det gjør de sikkert, motorene kommer jo fra utlandet uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Janrik Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Importex.no ? Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Husker at starteren til en gammeldags Skoda fra før jernteppets fall kunne brukes. Den gikk motsatt vei. Men var litt svak for en dieselmotor. Husker at jeg bestemte meg for å kjøpe skikkelig starter da sveiva glapp ut. Jeg dundret venstre biceps rett i motorkassekanten i det jeg trynet. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Thomas Karlsen Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Hørtes ikke godt ut.. Blir vel til at jeg kjøper meg en skikkelig jeg også etterhvert, men lommeboka tåler ikke investering i en helt ny før neste mnd.. Derfor jeg lurte på om noen hadde liggende en i en kjellerkrok Men klarer da alltids å sveive en måneds tid om ikke Båten blir brukt nesten hver dag, så er litt ork å sveive igang en gammel tosylindret sabb da men.. Sitér dette innlegget Link to post
Yedda Svart 14.Januar.2012 Del på Facebook Svart 14.Januar.2012 Husker at starteren til en gammeldags Skoda fra før jernteppets fall kunne brukes. Den gikk motsatt vei. Men var litt svak for en dieselmotor. Husker at jeg bestemte meg for å kjøpe skikkelig starter da sveiva glapp ut. Jeg dundret venstre biceps rett i motorkassekanten i det jeg trynet. Hi . That is the starter I fitted to my Sabb 2h 10 years ago , and it is still going strong , bought it brand new from the Skoda agent £52 , They are now priced at £135 but still cheap compared to the Sabb agent £500 . PS... It is better to put a 2.5mm shim between the starter and the houseing , as the pinnion comes out a little more than the Sabb starter . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.