Jump to content

Nidelv 24 skadet under reparasjon hos aut. firma. Noen tanker?

mormalv

Recommended Posts

Hei!

Min Nidelv 24 har stått på land hos et anerkjent firma for reperasjon.

Den har stått på land lenge pga vanskelig deletilgang etc.

Men nå begynner den å bli ferdig, og jeg har vært nedover for å bunnsmøre og vaske skrog.

Når jeg kommer inn i lugaren ser jeg at det flyter vann fremme i spissen av båten... begynner å sjekke litt.

Søkkvått under putene, og begynnende muggangrep under benker og i puter.

Ser ut på dollbordene, der står det fullt av vann.

De har satt båten i ei krybbe som gjør at den tipper fremover, dvs dreneringa på dollbordene har ikke fungert. Den er bak på båten. :headbang:

Verken firmaet eller jeg kunne vite at det var lekkasje på forhånd, da dette ikke har vært noe problem før. Det har ikke kommet inn vann når båten har ligget på sjøen.

Nå er jo putene ødelagte, + at skrogtrekk sikkert er fullt av mugg.

Synes jo det er dårlig at de som har holdt på inne i båten ikke har sett dette, eller at de har sett alt vannet som samlet seg opp på fordekket. Man ser det ikke fra bakkenivå, så jeg har ikke sett det heller. Har vært nedover bare et par ganger i hele perioden. Den har stått på land siden juli.

Lurer på om noen har ansvar her, eller om jeg må ta dette på min kappe?

Vurderer å ringe mitt forsikringsselskap, men det er jo pga. en forsikringssak at båten står på land i det hele tatt.

Takk for hjelp :thumbsup:

Da har jeg pratet med takstmannen, og han mente at dette firmaet er ansvarlig for båten så lenge den står hos dem.

Nå er det jo slik at ingen kunne forutse denne lekkasjen, men jeg mener jo de burde sett at det sto 3 cm vann på dekket.

Det er jo de som har tatt båten opp på land og satt den i krybba. De har jo også jobbet ombord, så litt merkelig at de ikke har sett alt vannet som lå fram i båten.

Nå har jeg uansett sendt krav om utbedring, så får vi høre hva de sier.

Har vært uheldig med denne båten.

Kjøpte den i fjor sommer. I vinter sprakk rorhylsa, den holdt på å synke. Nå skjer dette når den står til rep for det som skjedde i vinter.

Forrige eier hadde båten i 25 år uten problemer, med en gang den skifter eier skjer alt dette. :headbang:

Trist sak dette. Har du skiftet navn på den etter du overtok? Skal visst kunne bringe ulykke....

Angående vannet i cabin, tenker jeg litt slik, er vannet kommet inn på en måte som ikke kunne hindres uten å endre konstruksjonen, eller er den kommet inn som resultat av en lekasje som har oppstått plutselig eller over tid? Ett dekk på en båt bør uannsett etter min mening være rimelig tett for å ikke snakke om pottetett, da det er en plass som kan bli utsatt for mye vann i f.eks. sjø som måtte bryte over i bølger etc.

En annen ting. en dråpe i sekundet fra en lekk vinduslist vil jo over måneder kunne bli betydelig med vann...

det er ikke uvanlig at dreneringer ikke fungerer helt om båten ligger i en unaturlig vinkel! på vår Askeladden kom det inn vann i Batterikassen på hekken da båten lå på hengeren, fordi drens hullet kom for høyt. Det er bare en svak helning i det rommet, men fungerer helt utmerket når båten ligger vannrett eller i sjøen. Dette er jo noe folk i bransjen bør ha erfaring med etter min mening, og ansvar bør jo ligge hos firmaet og dem bør jo ha forsikring på båter i opplag!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja, dette er kjedelig...

Har ikke byttet navn på båten, men tok av navneskiltet på baugen pga polering (+ at det ikke var fint).

Men er ikke overtroisk da! :giggle:

Det har nok lekket inn litt over tid. Båten har ligget på land hos dem siden juli, det har jo vært perioder med regnvær.

Vinduspakningene er sikkert ikke helt gode siden båten er fra 82, men når båten ligger på sjøen har det ikke vært lekkasjer, det er først når vannet har blitt stående konstant at det har piplet inn. Sakte men sikkert i 3 mnd nå.

Det kan være i fenderlista det lekker for alt jeg vet, det er også skrudd noen fenderfester på dollbordet som står helt under vann.

Er enig i at disse som har lang erfaring i båtbyggebransjen burde visst at det å legge en båt i unaturlig vinkel kan føre til lekkasjer. Det brukte jeg som argument også.

Nå har jeg fått svar fra firmaet og de avviser kategorisk at de har ansvar for dette (selvfølgelig).

De sier jeg selv er anvarlig for ettersyn av båten.

Da spørs det bare hva mitt forsikringsselskap sier til dette.

Jeg har jo full kasko. Kunne aldri drømt om at noe sånt skulle skjedd og mener ikke jeg har opptrådd "uaktsomt" her.

Kjipt start på båtlivet med egen båt gitt...

Det er vår første båt, har hatt lyst på båt siden jeg var guttunge. Nå har lysten blitt mindre.

Etter Håndverkertjenesteloven er det overhodet ikke tvilsomt at verkstedet har ansvar for skade på båten mens den er på verkstedet. Det eneste de kan komme unna ansvar med, er å hevde at årsaken til skaden er "utenfor deres kontroll": Men det er den bestemt ikke, siden de 1) satte båten på land på sløv måte og 2) ikke gjorde noe da de så at det sto vann på dollbordene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

1) satte båten på land på sløv måte og 2) ikke gjorde noe da de så at det sto vann på dollbordene.

Vil verksteder være ansvarlig for alle typer lekkasjer? De burde kanskje dekket til båten?

Kan ikke se at verkstedet skal lide for at du har en båt som lekker, uten at du har sagt ifra. Og siden du ikke visste noe så er det vel litt i overkant å mene at verkstedet burde visst det? De må jo forutsette at båter tåler vann på utsiden dersom ikke noe annet er opplyst.

Om de har oppdaget vannet i kabinen og ikke brydd seg om det så er det ikke bra, men har de vært foran i kabinen? Eller har de jobbet med motoren?

KK

Det er sikkert ikke snakk om en båt som lekker! men om vinkelen på skroget er helt unormal så er det jo ikke umulig at dreneringen renner feil veg!?? Her er det jo veldig vanskelig å avgjøre for oss internettsurfere hva som har skjedd da!! hele hendelsen er jo et uhell, men det som er problemet er jo å avgjøre hvem som har ansvar! vil jo tro at dette kan ordnes på forsikring da, men hvem sin!?

Vil verksteder være ansvarlig for alle typer lekkasjer? De burde kanskje dekket til båten?

Kan ikke se at verkstedet skal lide for at du har en båt som lekker, uten at du har sagt ifra. Og siden du ikke visste noe så er det vel litt i overkant å mene at verkstedet burde visst det? De må jo forutsette at båter tåler vann på utsiden dersom ikke noe annet er opplyst.

Om de har oppdaget vannet i kabinen og ikke brydd seg om det så er det ikke bra, men har de vært foran i kabinen? Eller har de jobbet med motoren?

KK

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for nye svar :)

Jeg er helt klar på at de har satt båten på en dum måte, jeg mener også at de burde sett at det sto vann på dollbordene all den tid de har jobbet ombord. De har dessuten en 2 etasjes brakke med kontorvindu hvor du ser rett ned på båten. Og de har vært inne i kabinen hvor de har lagret dørkplater og div for å komme til motorrom etc.

Uansett, jeg er enig i at verken jeg eller de kunne vite at det var lekkasje der på forhånd. Så jeg synes også det er litt drøyt å plassere hele ansvaret hos dem.

Men det kan da ikke ventes at jeg er nede i båten veldig ofte når den står på deres område til reperasjon...?

Mener jo at det er en sak for forsikringsselskapet mitt å ta tak i, så får heller de krangle om hvem som har anvaret.

Har nå fått tørket ut alt vannet, det ble to 10-liters bøtter med vann. Det er satt inn en avfukter.

Tror også jeg har lokalisert lekkasjen. Det er nok disse fenderfestene (sånne klipskroker) som er skrudd gjennom dollbordet som ikke er helt tette.

Blir spennende å høre hva takstmannen sier.

Dersom jeg ikke får dette dekket, blir det ingen puter i kabinen til neste sesong. Det blir rett og slett over budsjett.

Men vi får vente å se, skal komme med en oppdatering når jeg vet mer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...