Jump to content

Vinterkonservering VP TMD30

Thunderbolt

Recommended Posts

Kjør motoren i ferskvann ca 20 minutter så du får god gjennomspyling og får ut alt gammelt salt,kjør etterpå frostvæske gjennom motor så du ser at kjølevannet som kommer ut med eksosen er heilt grønn.

Menst motor er varm kan du også lett bytte olje og oljefilter, selv om eg pleier å bytte olje om våren igjen,så har eg alltid fersk olje på motoren.

Spray hele motoren med wd40 for å forhindre rust.

Fyll dieseltanken heilt full for å forhindre kondens.

Tømm ned diesel forfiltere så det står rein diesel i om vintern(ikkje vann),Bytt diesel finfilter

Sjekk frostvæsken, gjerne tøm ned frosvæske systemet og ta ein systemrens, fyll på ny frosvæske.

Skift zinker på gir og motor.

Resten av servicen tar du til våren, impeller,luftfilter,veivhusventilasjons filter,(oljeskift).

Mvh Tom Erik

• 10 år senere...

Jeg pleier å kjøre motoren på land før utsetting på våren med en åpen tønne ved eksosutløpet, da får jeg samlet opp mesteparten av frostvæsken som har ligget i systemet igjennom vinteren slik at minst mulig havner i naturen.

Etter dette står motoren med rent ferskvann, og da gjør det ikke noe at det renner litt vann når zinkene skiftes.

Alt annet gjøres på høsten, har ikke tid til masse styr på våren.

Da er det stoffing, polering og ut på sjøen som gjelder??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...