Thunderbolt Startet 7.September.2011 Link til dette innlegget Startet 7.September.2011 Hei, er det noen der ute som har gode erfaringer/råd ang. vinterklargjøring av denne motoren, båten skal lagres på land. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.September.2011 Link til dette innlegget Svart 7.September.2011 Jeg har en TAMD 30 . Det jeg gjør er å bytte olje slik at motor står med ny olje. Videre tar jeg av vanninntakslangen og potter den oppi ei bøtte med 50% frostvæske.Kjører motor til det er god farge i eksosvannet. Videre må du sjekke at frostvæska i motoren holder mål. Må tåle minst 25 minus. Dieselfiltre tar jeg på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 7.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2011 Takk for gode svar. Har du noen oversikt over hvor mye sink det er på motor/gear? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.September.2011 Link til dette innlegget Svart 7.September.2011 Ja, jeg har tre sink. En i varmeveksleren, og to bak ved giret. Disse ved giret er lett å finne, mine er merket med et lite gult klistremerke. De står inni en firkantmutter. Den ved varmeveksleren er litt verre å komme til i min båt. Det er viktig å gjøre rent slik at de nye sinkanodene står inn i varmeveksleren. Mine var liksom grodd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 Kjør motoren i ferskvann ca 20 minutter så du får god gjennomspyling og får ut alt gammelt salt,kjør etterpå frostvæske gjennom motor så du ser at kjølevannet som kommer ut med eksosen er heilt grønn. Menst motor er varm kan du også lett bytte olje og oljefilter, selv om eg pleier å bytte olje om våren igjen,så har eg alltid fersk olje på motoren. Spray hele motoren med wd40 for å forhindre rust. Fyll dieseltanken heilt full for å forhindre kondens. Tømm ned diesel forfiltere så det står rein diesel i om vintern(ikkje vann),Bytt diesel finfilter Sjekk frostvæsken, gjerne tøm ned frosvæske systemet og ta ein systemrens, fyll på ny frosvæske. Skift zinker på gir og motor. Resten av servicen tar du til våren, impeller,luftfilter,veivhusventilasjons filter,(oljeskift). Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Charlis Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Hei, Helt fersk eier av en joda 8100 med TMD 30a. Gode råd å finne her inne. Lurer på hvor mye frostvæske jeg trenger når jeg skal kjøre gjennom til eksosvannet er passe farget? Hvor mange liter ca går det gjennom motoren pr minutt? Kommer sikkert flere fersking-spørsmål etter hvert herfra... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 2 bøtter a 10 liter med ferdig blandet frostvæske holder nok. Sitér dette innlegget Link to post
Charlis Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Ok, takk for svar. Nytt dumt spørsmål; Når jeg skal bytte zinken på motor og gir, må det gjøres når det ikke er kjølevæske på? Ser for meg at det vil lekke ut ting når jeg skrur ut boltene de sitter på? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 De bytter du til våren når du klargjør eller ligger på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Charlis skrev 8 minutter siden: ..Ser for meg at det vil lekke ut ting når.. Tingen som vil lekke ut er enten frostvæska du helte på som konservering, eller saltvann om motor har vært startet Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2021 Jeg pleier å kjøre motoren på land før utsetting på våren med en åpen tønne ved eksosutløpet, da får jeg samlet opp mesteparten av frostvæsken som har ligget i systemet igjennom vinteren slik at minst mulig havner i naturen. Etter dette står motoren med rent ferskvann, og da gjør det ikke noe at det renner litt vann når zinkene skiftes. Alt annet gjøres på høsten, har ikke tid til masse styr på våren. Da er det stoffing, polering og ut på sjøen som gjelder?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.