Jump to content

Dynamo med for høy ladespenning?


bått

Recommended Posts

Da har foreldrene mine kjøpt seg en nimbus 310 cupe `95, og jeg som elektriker har fått meg litt arbeid her da. Er ikke helt inni denne store batteri verdenen, og meldte meg inn her, i håp, om å lære noe om dette her. Båten har i dag 1 startbatteri, 3 forbruksbatteri , og et batteri til baugpropellen. Så begynte alt med at jeg skulle montere en 1000w omformer, og et par stikk rundt om i båten for å ha muligheten til litt 230v utenom landstrøm tilkoblet. da jeg begynte på denne jobben, fant jeg først ut at startbatteriet var ødelagt, og at båten har startet på baug-propell batteriet(merkelig? noen som har hver og koblet selv tidligere?) dette har jeg nå satt på egen bryter, og startbatteri skiftet. Så ser jeg nå at dynamoen gir ganske varierende, og for høy spenning, rundt 15 og ofte over 16 volt. dette er vel mye før høyt? ser og ut som spenningen øker med turtallet. er dynamoen gåen? hvor er, og hvordan virker spennings/laderegulatoren på disse?

 

ble mye her nå, men forklarer bare hva jeg har gjort, og håper på tilbakemelding viss jeg har gjort noe dumt. hadde satt stor pris på svar fra kloke hoder:)

Link to post
Share on other sites

Regulatoren sitter i bakkant av dynamoen, somregel festet med to skruer.

 

Om den er gåen, kan spenningen både stige og synke betraktelig.

At den øker lineært med turtallet tyder jo på gåen regulator.

 

På de fleste dynamoer er denne utskiftbar, men ikke alle.

Prisen kan også variere fra 100-1500,- for en slik ny.

 

Du vil også se på børstene på regulatoren, er disse slitt godt og slappe erd et nok på tide med en ny.

 

Håper dette hjalp deg litt videre!

Link to post
Share on other sites

Ja det hjalp meg godt på vei:) då skal jeg sjekke opp denne dynamoen, og prøve å få byttet regulatoruen. Jeg heller kan ikke fårstå at det er noe annet.

 

Men jeg slenger inn et annet spørsmål og jeg; Bak hovedbryterpanelet, ligger det et relè som styres av to ledninger fre dynamoen, dette releet får ladestrøm fra dynamoen, og sender ut til forbruket(bryteren merket "aux". Hvorfor? dette får jo strøm ved å skru på hovedstrømsbryter også. Var litt vanskeligog forklare dette her men..

Link to post
Share on other sites

Ved slike spørsmål er det alltid av fordel hvis dem som spør forteller så mye som mulig om detalj.

 

Det begynner ved slik at man skulle visst om hvilken type dynamo det er og hva som finnes perifer.

Bare for å forklare det: Du sier at det ble fiklet med batteritilkoblingene og slik.

 

Hvis dynamoet har noe aktiv senseledning eller t.o.m. en ekstern regulator med senseledning,

og dette sensledningen er koblet til et batteri som ikke er koblet til dynamoet,

da ønsker regulatoren å utjevne spenningen

og øker spenningen så lenge og så høy den bare kan.

 

Noen regulatorer har sikkerhetstiltak, men det gjelder bare få av dem.

 

Ang. reléet er dette antakeligvis et relé som brukes som skillerelé.

At det finnes noe hovedbryter i tillegg er en annen sake.

Men det vises allerede at du først burde undersøke nøye hva som finnes og hvordan det er koblet opp.

Alt annet er bare som å lete i tåke.

 

Du kan godt lage skisser og bilde for å legge det ut her.

Da skal du nok se hvor rask problemene dine blir løst. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være ekkel, men hvordan skulle feks. jeg som sitter her hjemme kunne finne frem i din båts virvar av ledninger når du ikke klarer det selv? Men for å gi deg et tips, så sitter nok regulatoren (dersom du i det hele tatt har ekstern regulator) ikke langt fra dynamo og batterier.

 

Lars H. :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Na ja Lars, det kan være litt spørs om definisjonen "ikke langt".

det er f.eks. ikke veldig skjelden at vi monterer både 5 - 6m unna og utenfor motorrommet. :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...