Jump to content

Simrad ekkolodd eller structurescan?


Cirion

Recommended Posts

Simrad har 2 løsninger for å se bunnen som koster ca. like mye.

 

Ekkolodd BSM-1

Simrad StructureScan

 

Vurderer nå utstyr som skal inn i en Seilbåt som leveres med Simrad utstyr, og jeg ønsker meg egentlig å se bunnen foran båten. F.eks legge til på ukjent sted, gå rolig inn med baugen og sjekke hva som er der og om det er dypt nok for kjølen.

 

Sikkert digg å se fisk, men hittil har jeg bare fisket makrell med harpe eller hva det heter. Structurescan virker fasinerende for dykking og da holder det lenge med 50m som er maks dybde i saltvann (100m i ferskvann).

 

Noen som har noen inspill i hva jeg bør velge?

Link to post
Share on other sites

Hvis du veleger NSS8 pluss StructureScan får du begge deler. NNS7 og NNS8 har innebygd samme ekkolodd som finnes i BSM-1.

 

StrctureScan og vanlig ekkolodd er to forskjellige ting, de har forskjellige styrker og svakheter, teknologiene utfyller hverandre. Hvis jeg skulle ha valgt bare ett hadde det blitt vanlig ekkolodd.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker meg høyest mulig oppløsning og størst mulig skjerm, og da er NSS12 valget. På en seilbåt hvor plotteren blir montert i cockpit bordet og du står til en av sidene bak et av rorene er det som regel bare et kjapt overblikk man trenger og da er det lettes på en stor skjerm.

 

NSS12 har desverre ikke ekkolodd integrert.

 

Men når du først sier at du selv ville valgt ekkolodd hvis du måtte velge en av dem, hva er grunnen til det?

 

Ser du holder en STOR fisk i bildet ditt :smiley: Er det på grunn av fiske eller noe annet?

Link to post
Share on other sites

Som du så av avtarbildet så driver jeg selvsagt med fisking, men valget av vanlig 2D ekkolodd i stedet for StrctureScan er uavhengig av dette.

 

Vanlig ekkokodd rekker dypere, er mye lettere å tyde, har mindre problemer med støy. StrctureScan er mer egnet til å studere bunndetaljer, samt finne temperaturskiller vannsøyla.

 

Den beste løsningen for deg er å bruke en Lowrance HDS-5 som ekkolodd og ha denne nede som datadisplay. Kobles HDS mot NSS med Ethernet vil HDS virke på samme måte som BSM-1, hvis du i tillegg kobler opp NMEA-2000 mellom skjermene vil alle data i fra NSS unntatt kartbildet kunne vises på HDS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...