Jump to content

Kan vi vente å få hjelp til selvhjelp fra et motorverksted ?


Nils1

Recommended Posts

Hei

 

Har et aktuellt problem som jeg hadde satt pris på å få deres synspunkter på --

 

Dersom jeg har et problem med min motor - i dette tilfellet outboard - som går på feks treg gearshift -

og henvender med til en forhandler med serviceverksted - kan jeg forvente at jeg får " råd og tips" til å finne ut av problemet ?

Eller kan jeg bare forvente at de sier feks " kom med motorn så skal vi se på den " ( til 1000 kroner timen )

?

Link to post
Share on other sites

Avhengig av hvilket verksted du kontakter ( og hvem som tar telefonen)så antar jeg at noen kommer velvillig med gode råd og tips, mens andre er mere korte og mindre hjelpsomme.

 

De aller fleste jeg har vært i kontakt med er hjelpsomme & tar seg tid til et par minutter med gode råd over telefonen.

Link to post
Share on other sites

du kan ikke forvente noe vil jeg tro,

 

Du kan kanskje ikke forvente noe, men min erfaring er at de aller fleste er veldig hyggelige om man stiller slike spørsmål.

Møter du noen som ikke er hyggelige å prate med og som litt "Breialt" sier at det kan være så mye forskjellig og kanskje sier det på en slik måte at du skjønner at han egentlig synes du er en dust, er det bare å legge på og så heller ringe noen andre. Så lenge du har tenkt å ringe og ikke møte opp personlig, spiller jo ikke avstanden noen rolle og da er det brått mange å velge mellom

 

Jeg kan i hvertfall ikke se at du har noe å tape på å ringe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

du kan ikke forvente noe vil jeg tro, med mindre du har vært kunde der en stund.

enig, et kundeforhold burde hjelpe bra her. er det man spør om innenfor garanti , så er det jo i firmaets / verkstedets interesse å få avdekket begynnende feil og mangler før det blir alt for dyrt å reparere..

 

 

 

En kamerat av meg jobbet på slikt verksted tidligere, i sesongen så har de rett og slett ikke tid til å drive med ubetalt support for da står jobbene i kø.

 

Løsningen da blir servicemanual + forum og ressurser på internett.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Løsningen da blir servicemanual + forum og ressurser på internett.

 

Har prøvd å finne egnede forum for problemet uten hell - har og prøvd å søke i importørens lenker for evt feilfinning -

Ellers har jeg jo forståelse for at gratissupport i stor grad fort blir et problem.

Burde kanskje vært ett sted på nettet hvor man kunne søke på diverse typer problemer - og fått opp evt andre med lignende problem - for slik å få tips til løsning----

Link to post
Share on other sites

 

En kamerat av meg jobbet på slikt verksted tidligere, i sesongen så har de rett og slett ikke tid til å drive med ubetalt support for da står jobbene i kø.

 

 

Min erfaring er helt annerledes. Jeg vet godt at det er mye å gjøre i høysesong og at jobbene står i kø, så da har jeg enten vært veldig heldig de gangene jeg har tatt kontakt, eller så er jeg usedvanlig hyggelig å prate med. :blush:

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Disse motorene har hatt mye problemer med giringen, og da særlig at den blir hard, forutsatt at det er en Opti 90.

Dersom du er sikker på at kabel og kontroll er i orden, bør du bytte girolje, men det kan være kabelen som kniper selv om den glir lett når du tester.

Utover det så kan feilen ligge i undervannshuset, men det er normalt at de motorene er vanskelig å gire med fra tid til annen.

Det bør alltid gires raskt og brutalt med disse, og ikke prøve å lirke den i gir, da det uansett ikke har noe for seg ettersom det er dog clutch, som selvfølgelig også kan være slitt.

Vekten på propellen har også noe å si, og det skal vistnok hjelpe litt med rustfri prop.

Det hadde hjulpet litt hvis du skrev noe mer om hilken type motor det er, årsmodell osv. ettersom jeg mener å huske at det var noe rep kit greier å få tak i fra Merc for hard girskift til noen av disse, mener kanskje det var noe til EFI motorene, men mulig det er noe til andre typer også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger fått gode råd og tips hos motorverksteder. Men det som er felles for de mest velvillige er at de er små og uavhengige. Nilsen Motor i Stavanger og Iglebæk motor i Kr.sand er gode eksempler.

 

Har også fått råd på outbord motor, men det var en jeg hadde kjøpt hos dem som ga meg råd.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Disse motorene har hatt mye problemer med giringen, og da særlig at den blir hard, forutsatt at det er en Opti 90.--

 

Det hadde hjulpet litt hvis du skrev noe mer om hilken type motor det er, årsmodell osv. ettersom jeg mener å huske at det var noe rep kit greier å få tak i fra Merc for hard girskift til noen av disse, mener kanskje det var noe til EFI motorene, men mulig det er noe til andre typer også.

 

Takk fo tips Adeneo

Ja det er en Mariner Optimax 90 HK - 2005 modell.

En sjelden gang går gearingen lett som smør - men i 95 % av tilfellene går den usedvanlig tungt - ikke mulig å shifte raskt da - som å skyve hendelen "gjennom noe som sakte men sikkert gir etter"

Når den omsider er i gear går manøverspaken lett og fin.''

Har koplet fra manøverboksen ( kabelen ) på motoren - og da går spaken lett hele tiden.

 

Takker for ytterligere tips om du har det :-)

 

PS: Forhandler hvor båten er kjøpt ( og 3 andre båter før denne ) ble desverre oppkjøpt av Lundegruppen - og den historien kjenner vel de fleste av oss :-)

Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme problemet med en Mercury 115 4takt Fikk veldig god service av en lokal opplag/verksted kar, han er forhandler. Skifta Wire og selve spaken ble lett og fin, men når man går fra sakte fartt og til fri må man ta i sikkelig hardt for å få den i fri! dette er jo det kritiske punktet ved tillegging! hehe Muligens er det i selve spake enheten at problemet ligger. Tror vi kommer til å skifte neste år.. Men vi har skifta wire da, sånn at vi er sikkre på at det ikke er noe galt med den ihvertfal

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...