Ficher Startet 8.September.2011 Del på Facebook Startet 8.September.2011 Mulig vi får utestyring m.m som standar på disse flotte/praktiske båtene. Den franske båtprodusenten Jeanneau sier Norge er blitt et av deres viktigste samarbeidsland, og lytter gjerne til norske kunder og forhandlere når de nå tar frem nye båtserier. Mer info/kilde..... http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1085602&cat=5867 Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Som sagt i en annen tråd, hvis de lytter så tror jeg de kommer til å eie markedet, ja. Hipp hurra for masseproduksjon og skikkelig kvalitet :-D Hvis 7.55 Marlin får en ok innreding og fabrikkmontert utestyring så er den en potensiell kandidat for oss den også. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Båtliv antyder en pris på 350.000,- for Marlin 755 med 115 hester, det må jo bli en slager og sikkert en solid konkurrent til Askeladden P66 Pilothouse? Når kommer den på markedet mon tro? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Ficher Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Båtliv antyder en pris på 350.000,- for Marlin 755 med 115 hester, det må jo bli en slager og sikkert en solid konkurrent til Askeladden P66 Pilothouse? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) Da jeg var på "Båter i sjøen"-messa forrige uke, og sa til en av forhandlerne av Beneteau og Jeanneau at vi også vurderer NB, Viknes, Tobias og Askeladden, var hans umiddelbare respons at å kjøpe norsk i disse tider er dumt, fordi det nå går nedenom og hjem med norske båtprodusenter. De fleste norske båtprodusenter, kanskje med unntak av Windy, kommer til å forsvinne i løpet av de kommende 4-5 år, var hans påstand. Sant eller ikke...? Redigert 9.September.2011 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Å komme med slike uttalelser hjelper neppe forhandleren av Jeanneau/Beneteau. Det er godt mulig han har rett, men slike uttalelser får meg til å "grøsse på ryggen". Mannen burde hatt seg et "basic" salgskurs. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kallagtunet Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) De fleste norske båtprodusenter, kanskje med unntak av Windy, kommer til å forsvinne i løpet av de kommende 4-5 år, var hans påstand. Sant eller ikke...? Hvis han mener båter produsert i Norge merker så er det vel ikke spesielt usannsynlig. Men at merkenavnene kan bestå lenger er vel ikke usannsylig men da produsert i andre land. Siste som flyttet alt på "lisens" til polen er vel Askeladden. Hvor mange av de andre merkene har fortsatt produksjon i Norge? Når det er sagt og selv om forhandleren trolig spår rett så er det meget dårlig salgsteknikk å snakke konkurrentene "ned" på den måten, inngir ikke tillit. Jeg personlig ser som at båtbransjen er i en brytningstid og er i ferd med å modne. Bare tenk på bilindustrien i dens barndom med mange tusen små produsenter som håndlagde biler i "låver og skjul" så kom Henry Ford og i løpet av en 10 - 20 års periode var de små produsentene borte og en hadde færre masseprodusenter. Litt trist kanskje men jeg tror at som på bil siden det betyr billigere produkter og til bedre kvantitet nå når båtbransjen blir "voksen". Nesten utrolig at det har tatt 100 år lenger enn det gjorde i bilbransjen, men det har vel å gjøre med at båt er et "nisje" og luksus produkt som ikke alle "må" ha. Nok om det. 350 med 115 hk høres spennende ut. Det spørs vel likevel om ikke 750 skroget burde ha en 150 hk motor for å komme til rette. Ser prisforskjellen mellom 115 og 15 Suzuki er 40 tusen. Vi får håpe det betyr 390 med 150 hk. Men dette er nok ikke inklusiv norsk standard men varmer, vinch, elektronikk etc.... Uansett spennende utvikling og spennende båter. Ut fra bildet av MF Marlin 755 så ser jeg en ulempe nemlig at takutstikket bak ser lite ut/ikke er der. Etter å ha vært på båter i sjøen i år (for de som ikke var der, en messe der himmelens porter sto på VIDT gap) må jeg si at takutstikket på MF645 er genialt.... Et takutstikk som ikke bare vil være kjekt på messer men også på fisketurer der en kan stå rimelig tørt samtidig som en fisker selv om det laver ned :-) Det ser vel heller ikke ut som den har åpningsbar bakvegg, noe som heller ikke er optimalt for oss, men blir spennende å se den og det blir nok ikke handel før alle (MF755 Marlin 755 og MF 645) kandidatene er tatt i øyensyn. Med dagens vekslingskurs på krone mot Euro så bør prisene kunne bli meget bra (den er vel ned 15 - 20% mot for noe over ett år siden). Redigert 9.September.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 De fleste norske båtprodusenter, kanskje med unntak av Windy, kommer til å forsvinne i løpet av de kommende 4-5 år, var hans påstand. Og hvorfor akkurat Windy skulle klare seg hadde han kanskje en god forklaring på...? Mannen burde hatt seg et "basic" salgskurs. Hehe, enig. Det står vel på side 1 i læreboka at man ikke skal rakke ned på konkurrentene sine... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Fanafjord Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Selv om en eller annen norsk båtprodusent skulle forsvinne er det neppe en grunn for å la vare å kjøpe. Mange anerkjennte kvalitetsbåter har fortsatt høy annnenhandsverdi selv om merket er for lengst borte. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
FredrikW Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Og hvorfor akkurat Windy skulle klare seg hadde han kanskje en god forklaring på...? Ja, si det! Fikk litt lyst til å spørre karen hva han egentlig mente med påstanden om at omtrent hele den norske båtbransjen står på kanten av stupet, men når folk kommer med sånne uttalelser gidder jeg rett og slett ikke å fortsette samtalen. Jeg tror faktisk han mente å påstå at norske båtprodusenter kommer til å gå konkurs og forsvinne omtrent alle sammen, uavhengig av om produksjonen ligger i Norge eller f.eks. Polen, og at man derfor ikke må kjøpe norsk, fordi det er lite gunstig å ha en ett år gammel båt når produsenten har forsvunnet. Men god tro på Hegnar hadde han visst Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 (redigert) Enda et par linker til Marlin 755: http://www.rodinsmarin.se/batar/batmodpr/Jeanneau/mf755marlin.htm http://www.euro-voiles.com/en/267/jeanneau-bateaux-motor/merry-fisher/merry-fisher-755-marlin.html I følge artikkelen i første innlegg skal denne båten være klar til båtmessen i Paris, den starter 3. desember. Dette må vel bety at båten er klar også for det norske markedet til våren? Redigert 18.September.2011 av HelgeO (see edit history) Sitér dette innlegget Helge O Link to post
HelgeO Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Kom nettopp over denne: http://www.beneteau.com/Motorboats/Barracuda/Barracuda-9 Det må jo være storebroren til Marlin 755 og Marlin 6. Finnes Barracuda-9 på det norske markedet eller er den ikke kommet i produksjon ennå? Synes den så ganske stilig ut. Den er for stor og dyr til mitt bruk, men man kan jo bli smittet av den berømmelige 3-fot syken et par ganger... Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Captain Chaos Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Da jeg var på "Båter i sjøen"-messa forrige uke, og sa til en av forhandlerne av Beneteau og Jeanneau at vi også vurderer NB, Viknes, Tobias og Askeladden, var hans umiddelbare respons at å kjøpe norsk i disse tider er dumt, fordi det nå går nedenom og hjem med norske båtprodusenter. Det værste er at jeg tror han har rett. Selv med utflaggingen av produksjonen til Polen og andre lavkostland tror jeg inneværende og kommende økonomiske tider vil knekke flere. Kanskje ikke alle merker, men jeg tror at for flere så kommer omtsillingen for sent. De er allerede små internasjonalt sett og det Norske markedet er for lite til at gevinsten ved produksjon i lavkostland vil gi så stor effekt. Det er dyrt å være liten og kostnader til markedsføring og lignende blir bare høyere. I det minste vil man se flere oppkjøp (feks Skilsø) og konsolideringer og dette tror jeg er nødvendig hvis vi skal beholde "Norske" (Norsk og Polskporoduserte merker) Men det er vel ikke noen grunn til å avstå fra å kjøpe Norsk hvis du ønsker dette...borstett fra at jeg tror at den berømte Norske annenhåndsverdien uansett vil forsvinne... En ting jeg er sikker på er at Jenneau og Benetau (samme eierstruktur) er merker som etterhvert vil få et LANGT bedre fotfeste i Norge og ellers i Europa på motorbåt... Fordi: 1. De er svært observant og lytter til det Norske markedet 2. De har effektiv produksjon og kan lage egne modeller/varianter tilpasset lokale markeder som Norge osv 3. Bedre og større salgsapparat/importør på motorbåt i Norge en tidligere. 4. Sist og ikke minst (personlig oppfatning) Kvalitet og tekniske løsninger på høyde med de beste på TROSS av masseproduksjon. I en tidligere markedsundersøkelse (jeg har bare blitt fortalt dette) har Jeanneu blitt "oppfattet" og samenlignet på linje med andre masseproduserte merker (les BAVARIA) som er hovedkonkurrent, men i senere undersøkelser oppfattes de og sammenlignes de med dyrere merker med langt lavere produksjon. Det er noe subjektiv synsing og tro her men jeg har jo litt personlig erfaring med merket da... ;) /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Ola M Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hvor mange produsenter er det som fremdeles lager egne skrog her til lands? Saga gjør det ennå, så et fint innslag fra deres fabrikk på Norskekysten med Dag Lindebjerg. Kanskje de kunne laget en ny "folkebåt" basert på styrehus-layouten? Har ikke vært i sjø med Jeanneau eller Beneteau så har ikke erfart selv, men har hørt at de har fått litt kritikk for komfort i krapp sjø. Er dette forbedret på 755/855? Hvis de i tillegg kunne tilbudt ankervinsj akter og et solid baugspyd som originalt ekstrautstyr til svabergturistene hadde de virkelig tatt innersvingen på det norske markedet. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Da begynner det å komme litt mer info om Marlin 755, tipper den lanseres på Paris båtshow på lørdag. http://www.jeanneau.com/boats/Merry_Fisher_755_Marlin.html Ser nokså spennende ut. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.