Jump to content

Redningsdrakter

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har kjøpt brukte drakter fra HH i Bergen. Tror de tar ca. 1600 kroner/stk. Jeg spesifiserte at jeg ville ha forrige type overlevelsesgrakter som har skikkelige gummistøvler med godt gripemønster. Disse draktene er sjekket og er i orden. Dog mangler draktene overlevelsesdingser som lys og EPIRB. Men har flytekrave til å blåse opp (med egen lunger).

Grunnen til at jeg ville ha disse, er at de er ok å ha på seg i kaldt vær og i ruskevært.

Erik; Jeg ville ikke padlet i helly hansen drakten, til det er den nok for varm og klumpete. Men en tørrdrakt til padling er jo mye bedre enn ingenting om man skal ut på sjøen om det er litt vått og vindfullt. Så skal du kunne padle i den og evt ha noe tilgjengelig i tilfelle, så hadde jeg nok satset på padledrakten.

Hulda; Kjenner du til om det er flere forskjeller mellom draktene med soft sko og full støvel? Ser fordelen med full støvel, men har ikke noe problem med den myke skoen som er på draktene i dag. Skal ikke gå så mye i drakten likevel. Har du kontakt info til HH i Bergen?

Hvis HH selger drakter som er inspiserte, så hadde jeg kanskje handlet der før på basene, men jeg har ikke undersøkt hvordan basene underkjenner videre bruk av drakten og evt godkjenner den for videresalg. Skal sjekke opp dette.

Skal spore opp kontaktinfo, har den ikke foran meg her jeg er nå.

Aner at dere som har svart også ville foretrukket en brukt mer avansert drakt fremfor en ny enkel drakt hvis vi skal sammenligne litt på pris. (men når det er sagt skal man nok ikke spare for mange kroner på sikkerhetsutstyr likevel, men det finnes alltid et budsjett/prioritering og sannsynlighet/konsekvens som må legges til grunn)

Erik; Jeg ville ikke padlet i helly hansen drakten, til det er den nok for varm og klumpete. Men en tørrdrakt til padling er jo mye bedre enn ingenting om man skal ut på sjøen om det er litt vått og vindfullt. Så skal du kunne padle i den og evt ha noe tilgjengelig i tilfelle, så hadde jeg nok satset på padledrakten.

Det er ikke aktuelt å padle i HH drakt. Enten kjøper jeg to dedikerte reddningsdrakter som blir liggende permanent i båten, eller så kjøper jeg en ny paddle drakt til Kona, så hun kan utvide paddlesesongen og være med meg på vinter paddleturer, men har da disse to padledraktene med på langturer og havkryssninger i stedet for de dedikerte. Prisen er hips om happ tror jeg, og Padledrakt kommer jo til daglig nytte. Reddningsdrakt håper mann jo aldri blir nødvendig. Men hvor mye bedre er en redningsdrakt enn Paddledrakt den dagen det faktisk er alvor ?

Er de veserntlig enklere å få på ?

Er de vesentlig varmere og bedre?

Har de mer oppdrift (Paddledrakt har mye oppdrift den og pga fanget luft)

Blir ett par havkryssninger i år (skal etter planen til Danmark), så vil gjerne ha med noe.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har ikke erfaring med padledrakt, men antar det er mer lik gore-tex stoff, som er vanntett og fleksibelt, ligger du i vannet og lufta går ut av drakten så er det ikkenoe isolasjon igjen. Redningsdrakten er laget slik at vanntrykket ikke ødelegger isolasjonsevnen. Når du hopper i vannet med en tørdrakt, vil vannet presse lufta ut ved halsen, nesten uansett drakt. Da er det viktig at isolasjonene er opprettholdt på andre måter.

Transportdrakten Sea-Air sitter man med åpen i halsen under normal flyging for å lufte litt, men lukkes helt når man flyr under 500fot. Men den er ikke tilpasset fysisk aktivitet med mye svette. Her er det sikkert avhengig av hvor mye arbeid det er under seilingen om det er hensiktsmessig med noe som lufter mer vil jeg tro. Sea-Air drakten bruker parafinkuler til å begrense varmen i drakten(faseovergang i parafinen absorberer varme).

Andre viktige sikkerhetselementer i forhold til padledrakt er oppblåsbar krage, spruttrekk over hodet, integrert hette og votter, pustelunge kan være et hjelpemiddel i spesielle situasjoner(pustelunge lar deg puste den samme luften inn og ut flere ganger). Tror det er stor forskjell på mulig liggetid i en redningsdrakt og padledrakt, og hvor "komfortabelt" det er. Den ene er laget for fysisk aktivitet, og den andre for stilleligge.

HellyHansen har kun XS og Small igjen av den forrige drakten med hele støvler, brukt, så den er ikke så veldig tilgjengelig lenger. Dette er brukte E 352 drakter. De har ikke brukte Sea-Air drakter for salg.

Da har jeg vært i kontakt med Hansen Protection(HP). Det er HP som driver utleie av drakter til helikopterselskapene, og de har type securitas til å håndtere draktene på basene. Så skal man ha brukt drakt er det uansett HP som må kontaktes, da det er de som plukker ut drakter som skal taes ut av tjeneste til offshoreflygning.

Draktene som taes ut har typisk fått oljeflekker som ikke lar seg vaske bort, og HP ønsker ikke å låne ut drakte med vesenlige oljeflekker da det ikke så så pent ut. Det er heller ikke så ofte de har brukte SeaAir-drakter tilgjengelig.

Jeg har bestilt en SeaAir drakt og en E-352 drakt. 2000kr +mva for SeaAIr og 800kr +mva. Frakt tilkommer også, det ble 315kr. Dette var forøvrig eneste SeaAir drakt de hadde tilgjengelig i dag.

Veldig god hjelp å få hos HP, så nå venter jeg spent på å se hvordan draktene jeg får ser ut. De sa de ville fungere godt til privat bruk videre.

Her er kontaktinfo om man er interessert i brukte redningsdrakter fra Hansenprotection.

post@hansenprotection.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...