Jump to content

Redningsdrakter

Bitteliten

Recommended Posts

Vi hadde noen som likner veldig på den på bildet ombord på kystvakten.

De lå i kasser ved evakueringsstajonene er jo ikke beregnet for å bruke utenom i nødsituasjoner, i motsetning til de dyre overlevelsesdraktene som man kan bruke under arbeid på dekk i dårlig vær. Men så lenge har tette "støvler" og tetter godt rundt hode og håndledd tror jeg de vil være en utmerket livredder hvis uhellet skulle være ute.

Hallo.

Har slitt ut 5 overlevningsdrakter. Den 6 er ennå brukende. Får tak i billige som har gått ut på dato for offshore. Er morsomme leketøy både for små og store. :lol: Har et problem med ungene. De skal til stadighet klatre på svaberg og hoppe med de, da blir ikke knærne gamle. Tror ikke jeg ville prøvd å "jobbe" fiske i en sånn drakt. Er ikke det som er mest annvendelig å flytte seg på land i.

Johnny

Har bestilt 4 stykker til å ha i egen båt.

Jeg har sett at Redningsselskapet selger disse til 900 kr for små og 1300 for store. Jeg sjekker med andre steder også. Kan du tipse om hvor du kjøpte dine og pris?

Jeg tenker på dette som rene overlevningsdrakter. Jeg har selv erfaring med Nordsjødrakter fra Kystvakta i Nord Norge, og de er supre til sitt bruk - men ikke ombord i en liten båt.

Seatronic har Helly Hansen til kr. 1290,- Mulig det er samme typen. Mener at hurtigrutene bruker samme type til passasjerene. Alle skippere burde ha en slik til hver passasjer! Ser også at Seatronic selger 4 - 6 manns flåter til 7-7.500,- Ikke dum "forsikring" det heller.

Redningsdrakter er jo - ja redningsdrakter, beregnet på nødsituasjoner.

Er i markedet for å finne en skikkelig arbeidsflytedrakt, isolert sådan. Noe jeg kan ha på meg når jeg drar ut med sjarken for å fiske. En drakt som tåler litt og som ikke hemmer alt for mye bevegelsesfrihet. Synlig farge, med refleks, osv. Noen forslag om modell, hvor å få kjøpt, og prisantydning?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen forslag om modell, hvor å få kjøpt, og prisantydning?

Jeg har sett vanntette flytedragter på Mekk, til 998,00. Enten var det Regata eller Fladen. Jeg tror at det er kvalitet begge. Selv har jeg en Regata, og er kjempefornøyd med den.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Redningsdrakter er jo - ja redningsdrakter, beregnet på nødsituasjoner.

Er i markedet for å finne en skikkelig arbeidsflytedrakt, isolert sådan. Noe jeg kan ha på meg når jeg drar ut med sjarken for å fiske. En drakt som tåler litt og som ikke hemmer alt for mye bevegelsesfrihet. Synlig farge, med refleks, osv. Noen forslag om modell, hvor å få kjøpt, og prisantydning?

sjekk www.helly-hansen-spesialprodukter.no De har mange modeller - Arbeidsredningsdrakt - E300-2 kan kanskje passe? Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hallo Walter_S.

Der fins jo gensrer som er flyteplagg. Dette må jo vær mer praktisk å ha på seg enn en dress som det er stor fare for å få revet sundt under fisketuren.

Skal utrolig lite til for å ødelegge en slik dress.

Johnny

Der fins jo gensrer som er flyteplagg. Dette må jo vær mer praktisk å ha på seg enn en dress som det er stor fare for å få revet sundt under fisketuren.

Skal utrolig lite til for å ødelegge en slik dress.

Johnny

Jeg vil tro at Walter ønsker seg noe som er hakket mer vanntett enn en genser.

Jeg hadde en regatta hel dress som jeg brukte mye for noen år siden. Den er ikke helt vanntett, men hvis du planlegger å holde deg ombord :yesnod: er den super. Flyteelementene i den gjør trippel nytte. Varmeisolasjon, støtabsorpsjon (sparer deg for ribbeinsbrudd i høy sjø) og selvfølgelig som flytemiddel. Aner ikke hva den koster nå. Jeg betalte 2500,- for ca 10 år siden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hadde ein Regatta flytedress som gjekk på fyllinga i fjor. Kjøpte den for 7 -8 år sidan. Kosta ca 15-1600 kroner då (ca.... ) Fungerte bra dei 3-4 første åra, deretter trekte den for mykje vatn.

Må legge til at flytedressen vart mykje brukt. Låg på alle fire og kraup på fordekket, kne og albuane vart etterkvart slitt. Brukte den også mykje på fiskuturar om vinteren med annan båt.

Desse dressane har ofte ein feil til seilbåtbruk. Dei blir altfor tette/ varme, slepp ikkje ut fukt. Til hobbyfiske vil eg påstå at dei fungerar meget godt. Stoffet i den eg hadde var så robust at det tolte mykje. Dro mange kilo fisk både på line, garn og med Svenskepilk i den dressen :fishing:

Fungerte bra dei 3-4 første åra, deretter trekte den for mykje vatn.

Må legge til at flytedressen vart mykje brukt. Låg på alle fire og kraup på fordekket, kne og albuane vart etterkvart slitt.

Kjøp et par silikonspraybokse på bensinstationen, og spray dem på utsatte steder: Kne, albuer og r...

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

• 1 måned senere...

Nå har våre HH redningsdrakter kommet i hus. De er vakuumpakket - små og greie pakker å stue unna i båten på et sted der de er lett tilgjengelige.

Bildet viser voksen og barnedrakt pakket ned

Bilde

Dette bilde viser hvor stor pakken er sammenlignet med en penn

Bilde

NSSR selger disse draktene. Vi kjøpte de gjennom vår Nidelv forhandler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 år senere...

Dette er en gammel tråd som omhandler overlevningsdrakter.

Noen som har handlet en slik drakt i det siste og kan oppdatere meg på om det har skjedd noe nytt?

Både fruen og jeg vurderer en slik ettersom vi også bruker båten midtvinters og sjansen for å overleve i kaldt vann er forbløffende liten.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

Har bestillt overlevelsesdrakt fra Seatronic. Pris 1850,-

Har en fra før, men vi kan jo ikke stå og krangle om denne når båten er på vei ned :diving::boxing::lol:

Har i tillegg flytedrakt fra HH, men denne ser jeg på som en god, vanntett varmedress, som gjerne brukes når det er kaldt. Redningsdraktene blir forhåpentligvis aldri brukt, men de ligger iallefall klare.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

"Fikk" nye Fladen-dresser til både meg og fruen i høst. Er nok mer beregnet for kalde kvelder enn "overlevelsesdrakt" - men vil selvsagt gjøre adskillig bedre nytte enn ingenting i en gitt nødsituasjon. :diving: Disse fåes kjøpt i de fleste båtbutikker i hele landet for ca. 1.500,-

Har ellers hengende en neste ubrukt HH D610 Flytedress Str. S (Men 46-48 Ladies 40-42) hvis noen skulle være intressert. Byttes galant i en Backe Gabrielsen XO :cheers:

BONITA I

• 5 år senere...

Løfter denne fremfor å starte ny tråd.

Jeg vurderer å kjøpe et par redningsdrakter. Både for å ha liggende i båten, samt å kjøre i de/ ha de på seg når en krysser litt mer åpne partier langs kysten. Båt er en hardtop på 20fot, så da bør drakten være komfortabel nok til å ha den på over noen timer.

Jeg har erfaring med helly hansens SEA-AIR drakt som vi bruker til og fra plattform offshore, og synes den er et bra alternativ. Denne er tilgjengelig brukt for 1500kr ca, fra helikopterbaser som plukker drakter ut av tjeneste. Antar disse har en del levetid igjen etter bruk offshore, da de nok bli skiftet før de når garantert levetid. Dette er også en avansert drakt som god og ha på og har viktige funksjoner. Temperaturregulering er og en fordel om man skal ha på seg drakten over lengere tid.

http://www.hansenprotection.no/survival/l-offshore.html

Alternativet i samme prisklasse som er nye drakter er vesentlige enklere, mangler mange funksjonelle detaljer og ikke like behagelig og ha på over tid. Maritim og seatronic har noe, men jeg tror ikke de er like bra i sjøen som helly hansen sin og ikke like behagelig å gå rundt i.

http://www.maritim.no/sikkerhet/flyteplagg-redningsvest/flytedrakt-redningsdrakt

http://www.seatronic.no/redningsdrakter-c-166

Flere tidligere innlegg påpeker at de rimelige redningsdraktene er mest til nødbruk og ikke noe annet.

Jeg heller mot Helly Hansen sine drakter, brukt, heller enn en ny veldig enkel drakt.

Viktige ting å inspisere på en brukt drakt? Helly hansen draktene blir nok heller vasket ihjel en mekaisk utslitt...

-Glidelås,

-mansjetter,

-at stoffet er helt.

Flere synspunkter på dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...