Jump to content

båtkjøp/rente


mik

Recommended Posts

Den banken som for tiden tilbyr laveste rente med 3 års bindingstid er Fokus bank. Nominell rente er da 3,6%.

 

Jeg tror jeg ville droppet å binde renten om jeg hadde en avslappet økonomi. Hadde jeg hatt en anstrengt en ville jeg vurdert hvor mye av lånet jeg skulle bundet for enten 3, 5 eller 10 år for å sikre meg.

De eneste det lønner seg for å binde renten er de med en økonomi som ikke tåler renteoppgang. Slikt har det i hvert fall alltid vært. Grunnen til at finansmarkedet tilbyr lav rente ved binding er jo at ingen tror renten vil gå opp mer enn det de tilbyr som fastrente. Da er det mer gunstig å satse på at de har rett, beholde flytende og satse på at de har kalkulert inn god margin på fastrenten sin.

 

Her står det litt om dette:

Fastrente hos de forskjellige bankene ved binding i 3, 5 og 10 år ved henholdsvis 60 og 75/80% av verdi.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ikke noen risiko å binde renten på 3-4%.

Satt og regnet på det tidligere, da jeg knyttet opp renten på lånet i Husbanken. Om den flytende renten synker noe, så utgjør det likevel ikke spesielt mye, satt opp mot avdrag + rentefradrag. For meg så ville det utgjøre noen hundrelapper i måneden i tap om den flytende renten skulle falle under fastrenten med 1 prosent. Det anser jeg som en rimelig forsikring mot ev. høyere rente 4-5 år frem i tid :smiley:

Nå har/hadde Husbanken temmelig gunstige rentetilbud og jeg bandt renten for 10 år. Å binde renten for 3-5 år, vurderte jeg ikke, siden tidsperspektivet blir for kort - man garanterer nesten at man får høyere rente enn hva flytende vil gi.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg nettop har gjort et fastrente innskudd over tre år til 5% så høres fastrente lånerente på 3% over ti år som meget gunstig. Hvis man frykter for at det er feil å binde renten i ti år til 3% så er vel det fordi man er rimelig sikker på at den korte renten i samme periode vil være betydelig lavere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hos Skandiabankenfår du dette svaret:

 

 

Vi i Skandiabanken mener at fastrente ikke er lønnsomt over tid for deg som kunde. Rentemarkedet i Norge svinger så pass mye at risikoen for å komme dårligere ut med en fastrente i forhold til en flytende rente er relativt stor. Derfor har vi i Skandiabanken valgt å ikke tilby lån med fast rente.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Norge er vel omtrent det eneste landet i verden hvor nesten ingen vurderer fastrente på sitt boliglån. Hvorfor Skandiabanken (som jeg også bruker) ikke tilbyr fastrentelån vet jeg ikke, men ingen får meg til å tro at det er av hensyn til kunden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at finansmarkedet tilbyr lav rente ved binding er jo at ingen tror renten vil gå opp mer enn det de tilbyr som fastrente. Da er det mer gunstig å satse på at de har rett, beholde flytende og satse på at de har kalkulert inn god margin på fastrenten sin.

 

Jeg quoter meg selv som et svar på spørsmålet ditt. Det er ingen banker som gir bort penger og det er deres analyser som ligger til grunn for hva de tilbyr i fastrente. Når de tilbyr gunstig fastrente så er det fordi de har null tro på at renta vil gå opp !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, det er et veddemål. Banken bør jo ha mest greie på renteutviklingen fremover. Det er en bitteliten risiko også for banken å tilby fatsrente, men normalt skal de tjene mer på det. Vi taper normalt på det. Årsaken til at Skandiabanken ikke tilbyr det vet jeg ikke, men den lille risikoen slipper de jo. Dessuten er det kanskje mer administrasjon og switche mellom forskjellige typer lån. Kan være at de kjører på faste opplegg som krever minimum "bemanning".

 

For en del år siden vet jeg at banker "bommet" på fastrentesatsen. En arbeidskollega sparte faktisk en god del kroner i en periode fordi fatsrenten hans var langt lavere enn den flytende. Husker ikke helt hvilke år dette gjaldt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg quoter meg selv som et svar på spørsmålet ditt. Det er ingen banker som gir bort penger og det er deres analyser som ligger til grunn for hva de tilbyr i fastrente. Når de tilbyr gunstig fastrente så er det fordi de har null tro på at renta vil gå opp !

 

Er ikke så sikker på at du har helt rett for bankene har nok sikret seg i stor grad ved inngåelse av en slik avtale. Bankene drives ikke på hverken tro eller håp, men med helt andre metoder. Hva, eller hvordan, bankene sikrer seg er vel forøvrig helt uinteressant for oss som låntagere så vi må bare ta stilling til det, eller de, tilbud som til enhver tid foreligger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som eier pengene som lånes ut tror jo at de vil tjene på det framfor å ha pengene stående i banken til markedsrente. Det som dermed er helt sikkert er at hvis du tror at fastrente lønner seg rent økonomisk, så tror du at du er dyktigere til å spå renten framover enn summen av alle profesjonelle markedsaktører. Sannsynligheten for at det er tilfelle vil jeg anslå til sånn cirka null komma nix.

 

Fastrentelån er derimot velegnet til å fjerne risikoen for uventet høye renter, og det er i seg selv attraktivt om konsekvensene er høye dersom rentene uventet øker markert i den perioden man binder renten. Man må derfor etter mine begreper se på fastrentelån som lån med innebygd forsikring mot uventede rentebevegelser oppover.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

så tror du at du er dyktigere til å spå renten framover enn summen av alle profesjonelle markedsaktører. Sannsynligheten for at det er tilfelle vil jeg anslå til sånn cirka null komma nix.

 

Se hva ekspertene sier i dag, og hva de sa igår, så ser du at de fornadrer mening i ett sett så vanskelig å vite hvordan man skal måle ekspertenes treffsikkerhet, etter mitt syn. Hvis man til enhver tid står fast ved at renten skal enten opp, eller ned, så får man jo rett til slutt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt, Mouche, var ikke at "ekspertene" i media alltid har rett. Det var ikke en gang disse "ekspertene" jeg refererte til, men derimot de profesjonelle markedaktørene, altså de som har plassert sine egne penger der ute.

 

Poenget var altså følgende: du kan ikke regne med at du er bedre til å gjette renteutviklingen enn de som faktisk lever av slikt. At du kan slumpe til å være heldig er naturligvis likevel en mulighet, men min påstand er at sannsynligheten for det er liten.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på at du har helt rett for bankene har nok sikret seg i stor grad ved inngåelse av en slik avtale. Bankene drives ikke på hverken tro eller håp, men med helt andre metoder. Hva, eller hvordan, bankene sikrer seg er vel forøvrig helt uinteressant for oss som låntagere så vi må bare ta stilling til det, eller de, tilbud som til enhver tid foreligger.

 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig Mouche, hvordan sikrer bankene seg her ? Grunnen til at jeg spør, er at de lever av differansen mellom innskudd og utlånsrente + gebyrer selvfølgelig.

Dette er deres hovedgeskjeft og hvordan de sikrer seg når de tilbyr fast rente på utlån er jeg veldig nysgjerrig på......jeg vil gjerne benytte samme type sikkerhet :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bankane kjøper lange renter i markedet og selger dei med fortjeneste. Den einaste som kan tape på fastrente er kunden, da målt mot snitt på flytande renter for tilsvarande periode. Då viser det seg at svak prisvekst for august vil tvinge renta ned igjen. Uhyre vanskelig å spå om dette i våre dagar. Forventa gresk konkurs vil vel også bidra til lavare renter.

Link to post
Share on other sites

Bankane kjøper lange renter i markedet og selger dei med fortjeneste.

 

Spennende......og hvem er det som selger disse "lange" rentene ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Klippet ut følgende tekst fra linken din:

 

Normalt har de to bankene operert med et påslag på 10-års statsobligasjonsrenten på 1,2 - 1,5 prosentpoeng. Nå ligger påslaget på rekordhøye 2,08 - 2,23 prosentpoeng.

 

Dette forteller meg at det er dårlig butikk å gå for fastrente nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...